Generalkonferanse
Løft deres lys opp
Generalkonferansen oktober 2021


Løft deres lys opp

Min innbydelse i dag er enkel: Del evangeliet med andre. Vær deg selv og hold lyset opp.

På et fly til Peru for noen år siden, satt jeg ved siden av en selverklært ateist. Han spurte meg hvorfor jeg tror på Gud. I den herlige samtalen som fulgte, fortalte jeg ham at jeg trodde på Gud fordi Joseph Smith så ham – og så la jeg til at min kunnskap om Gud også kom av personlig, virkelig åndelig opplevelse. Jeg delte min tro på at “alt bærer bud om at det finnes en Gud”,1 og spurte ham hvordan han trodde jorden – denne oasen av liv i verdensrommets tomhet – ble til. Han svarte, med hans ord, at “tilfeldigheten” kunne ha skjedd over eoner. Da jeg forklarte hvor høyst usannsynlig det ville være at en “tilfeldighet” skulle frembringe slik skjønnhet og orden, ble han stille en liten stund, og sa deretter godmodig: “Der satte du meg fast.” Jeg spurte om han ville lese Mormons bok. Han sa han ville det, så jeg sendte ham et eksemplar.

En del år senere, fikk jeg en ny venn mens jeg var på en flyplass i Lagos i Nigeria. Vi ble kjent da han kontrollerte passet mitt. Jeg spurte ham om hans religiøse tro, og han uttrykte sterk tro på Gud. Jeg fortalte om gleden og livskraften i Jesu Kristi gjengitte evangelium og spurte om han ønsket å lære mer av misjonærene. Han sa ja, ble undervist og ble døpt. Et eller to år senere, da jeg gikk gjennom flyplassen i Liberia, hørte jeg en stemme rope navnet mitt. Jeg snudde meg, og den samme unge mannen nærmet seg med et stort smil. Vi omfavnet hverandre med glede, og han fortalte meg at han var aktiv i Kirken og samarbeidet med misjonærene om å undervise kjæresten sin.

Jeg vet altså ikke om min ateistiske venn leste Mormons bok eller sluttet seg til Kirken. Det gjorde min venn nummer to. Overfor begge to var mitt ansvar2 – min mulighet – den samme: Holde opp evangeliets lys – å vise kjærlighet, dele og innby hver av dem på en normal, naturlig måte.3

Brødre og søstre, jeg har opplevd velsignelsene som følger av å dele evangeliet, og de er bemerkelsesverdige. Her er noen av dem:

Å dele evangeliet gir glede og håp

Dere og jeg vet at vi levde som barn av vår himmelske Fader før vi kom til jorden4, og at jorden ble skapt i den hensikt å gi hver enkelt anledning til å få et legeme, få erfaring, lære og vokse for å motta evig liv – Guds liv.5 Vår himmelske Fader visste at vi ville lide og synde på jorden, så han sendte sin Sønn, hvis “uforlignelige liv”6 og altomfattende sonoffer7 gjør det mulig for oss å bli tilgitt, helbredet og leget.8

Å kjenne disse sannhetene er livsendrende! Når en person lærer livets strålende hensikt, kommer til forståelsen at Kristus tilgir og hjelper dem som følger ham, og deretter velger å følge Kristus ned i dåpens vann, forandrer livet seg til det bedre – selv når livets ytre omstendigheter ikke gjør det.

En søster som utstrålte glede som jeg møtte i Onitsha i Nigeria, fortalte meg at fra hun var blitt undervist i evangeliet og ble døpt, “er alt bra med meg. Jeg er lykkelig. Jeg er i himmelen.”9 Å dele evangeliet med andre gir glede og håp i både giverens og mottagerens sjel. Sannelig, “hvor stor skal ikke deres glede være”10 når dere deler evangeliet med andre! Å dele evangeliet med andre er mer glede på glede, mer håp på håp.11

Når vi deler evangeliet bringes Guds kraft inn i vårt liv

Vi deler evangeliet med andre fordi hver enkelt av oss, da vi ble døpt, inngikk en vedvarende12 pakt med Gud om å “tjene ham og holde hans bud”13 som innebærer å “stå som [hans] vitner til alle tider og i alle ting og på alle steder”.14 Når vi “blir i” ham ved å holde denne pakten, strømmer den opplivende, styrkende og helliggjørende guddommelighetens kraft inn i vårt liv fra Kristus, på samme måte som en gren mottar næring fra vintreet.15

Å dele evangeliet med andre beskytter oss mot fristelse

Herren befaler:

“Løft deres lys opp så det kan skinne for verden. Se, jeg er det lys som dere skal løfte opp – det dere har sett meg gjøre …

Jeg har befalt at … dere skulle komme til meg så dere kunne føle og se, og slik skal dere også gjøre for verden. Og enhver som bryter dette bud, lar seg lede ut i fristelse.”16

Å velge å ikke holde opp evangeliets lys forflytter oss til skyggen, der vi er tilbøyelig til å la oss friste. Det er viktig å merke seg at det motsatte er sant: Å velge å holde opp evangeliets lys fører oss mer fullstendig inn i det lyset og den beskyttelse det gir mot fristelse. For en enorm velsignelse i dagens samfunn!

Å dele evangeliet med andre gir legedom

Søster Tiffany Myloan takket ja til innbydelsen om å støtte misjonærene til tross for svært tunge, personlige kamper, herunder spørsmål om sin tro. Hun fortalte meg nylig at å støtte misjonærene har fornyet hennes tro og velbefinnende. Med hennes ord: “Misjonærarbeid er så helbredende.”17

Glede. Håp. Styrkende kraft fra Gud. Beskyttelse mot fristelse. Helbredelse. Alt dette – og mer (herunder tilgivelse for synder)15 – faller på oss fra himmelen når vi deler evangeliet med andre.

Og nå om vår store mulighet

Brødre og søstre, “det finnes mange … blant alle … trosretninger [sekter,] og kirkesamfunn … [som] holdes borte fra sannheten bare fordi de ikke vet hvor de kan finne den.”19 Behovet for å holde opp lyset vårt har aldri vært større i hele menneskehetens historie. Og sannheten har aldri vært mer tilgjengelig.

Jimmy Ton, som vokste opp som buddhist, ble imponert av en familie som fortalte om sitt liv på YouTube. Da han fikk vite at de var medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, studerte han evangeliet på nettet på egenhånd, leste Mormons bok ved bruk av appen og ble døpt etter å ha møtt misjonærene på universitetet.20 Eldste Ton er nå selv en heltidsmisjonær.

Han og hans medmisjonærer rundt om i verden er Herrens bataljon – for å sitere profeten vår.21 Disse misjonærene bryter med trenden i verden: Mens undersøkelser rapporterer at Generasjon Z vender seg bort fra Gud,22 vender våre unge krigere23 – eldstene og søstrene – folk til Gud. Og stadig flere medlemmer av Kirken forener seg med misjonærene når det gjelder å dele evangeliet med andre, og hjelper flere og flere venner å komme til Kristus og hans kirke.

Våre siste dagers hellige i Liberia hjalp 507 venner å gå ned i dåpens vann i løpet av de 10 månedene det ikke var noen heltidsmisjonærer i deres land. Da en av våre fantastiske stavspresidenter der hørte at heltidsmisjonærene kanskje kommer tilbake, sa han: “Å, bra, nå kan de hjelpe oss med vårt arbeid.”

Han har rett: Israels innsamling – den største saken på jorden24er vårt paktsansvar. Og dette er vår tid! Min innbydelse i dag er enkel: Del evangeliet med andre. Vær deg selv og hold lyset opp. Be om himmelens hjelp og følg åndelige tilskyndelser. Del ditt liv på en normal og naturlig måte. Be en annen komme og se, komme og bidra og komme og finne tilhørighet.25 Og fryd deg så når du og dem du er glad i, mottar de lovede velsignelser.

Jeg vet at i Kristus blir dette gode budskap forkynt for de saktmodige. I Kristus blir de nedbrutte forbundet. I Kristus er frihet forkynt for de fangne. Og i Kristus, bare i Kristus, blir de som sørger, gitt skjønnhet istedenfor aske.26 Derfor er det stort behov for å gjøre disse tingene kjent!27

Jeg vitner om at Jesus Kristus er vår tros opphavsmann og fullender.28 Han vil fullføre, han vil fullende, vår utøvelse av tro – uansett hvor ufullkommen – i å holde opp evangeliets lys. Han vil utføre mirakler i vårt liv og i livet til alle han samler inn, for han er en Gud som gjør mirakler.29 I Jesu Kristi vidunderlige navn. Amen.