Yleiskonferenssi
Tuhkan sijaan kauneutta – anteeksiannon parantava polku
Lokakuun 2022 yleiskonferenssi


Tuhkan sijaan kauneutta – anteeksiannon parantava polku

Se, että elää tavalla, joka tuo elämäänne tuhkan sijaan kauneutta, on uskon teko, joka noudattaa Vapahtajan esimerkkiä.

Ensimmäinen Samuelin kirja sisältää vähemmän tunnetun kertomuksen Israelin tulevasta kuninkaasta Daavidista ja naisesta nimeltä Abigail.

Samuelin kuoltua Daavid ja hänen miehensä lähtivät kuningas Saulin luota, joka tavoitteli Daavidin henkeä. He pitivät huolta Nabal-nimisen rikkaan, ilkeämielisen miehen laumoista ja palvelijoista. Daavid lähetti kymmenen miehistään tervehtimään Nabalia ja pyytämään kipeästi kaivattua ruokaa ja tarvikkeita.

Nabal vastasi Daavidin pyyntöön loukkauksella ja lähetti tämän miehet pois tyhjin käsin.

Suuttuneena Daavid valmisteli miehiään hyökkäämään Nabalia ja tämän perhekuntaa vastaan sanoen: ”Hän maksoi minulle hyvän pahalla.”1 Eräs palvelija kertoi Nabalin vaimolle Abigailille, kuinka huonosti tämän mies oli kohdellut Daavidin miehiä. Abigail keräsi nopeasti tarvittavan ruoan ja tarvikkeet ja lähti toimimaan välittäjänä.

Kun Abigail tapasi Daavidin, hän ”laskeutui heti aasin selästä ja tervehti Daavidia kumartaen maahan saakka.

Hän heittäytyi Daavidin jalkojen juureen ja sanoi: ’Herra, kaikki on minun syytäni – –.

Mutta – – Herra on nyt pysäyttänyt sinut ennen veritekoa eikä ole antanut sinun kostaa omin käsin. – –

Tässä ovat lahjat, jotka palvelijasi on tuonut tervehdyksenä sinulle, herrani. Ne ovat niitä miehiä varten, jotka seurasivat sinua retkilläsi. – –

Minä pyydän sinua, anna anteeksi palvelijattaresi rikkomus.’ – –

Daavid vastasi Abigailille: ’Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, joka lähetti sinut tänään minua vastaan!

Siunattu olkoon sinun älysi ja ole siunattu sinä itsekin, kun varjelit minua tekemästä tänään veritekoa etkä antanut minun kostaa omin käsin.’ – –

Daavid otti vastaan hänen tuomisensa ja sanoi: ’Palaa rauhassa kotiin! – – Olen kuunnellut sinua ja tehnyt niin kuin toivoit.’”2

Molemmat lähtivät rauhassa.

Tässä kertomuksessa Abigail voidaan nähdä vaikuttavana vertauskuvana Jeesuksesta Kristuksesta.3 Sovitusuhrinsa ansiosta Hän voi vapauttaa meidät synnistä ja sotivan sydämen painolastista ja antaa meille tarvitsemamme ravinnon.4

Aivan kuten Abigail oli valmis ottamaan Nabalin synnin päälleen, niin myös Vapahtaja otti käsittämättömällä tavalla päälleen meidän syntimme ja niiden synnit, jotka ovat satuttaneet tai loukanneet meitä.5 Getsemanessa ja ristillä Hän otti nämä synnit päälleen. Hän valmisti meille keinon päästää irti kostonhimoisesta sydämestä. Tuo ”keino” on anteeksianto – joka voi olla yksi vaikeimpia asioita, mitä ikinä teemme, ja yksi jumalallisimpia asioita, mitä ikinä koemme. Anteeksiannon polulla Jeesuksen Kristuksen sovituksen voima voi virrata elämäämme ja alkaa parantaa sydämen ja sielun syviä halkeamia.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut, että Vapahtaja tarjoaa meille kyvyn antaa anteeksi:

”Hänen äärettömän sovituksensa kautta te voitte antaa anteeksi niille, jotka ovat loukanneet teitä ja jotka eivät ehkä koskaan myönnä julmuuttaan teitä kohtaan.

On tavallisesti helppoa antaa anteeksi sellaiselle, joka vilpittömästi ja nöyrästi pyytää teiltä anteeksi. Mutta Vapahtaja suo teille kyvyn antaa anteeksi kaikille, jotka ovat jollakin tavalla kohdelleet teitä väärin. Sen jälkeen heidän loukkaavat tekonsa eivät enää kalva teidän sieluanne.”6

Se, että Abigail toi runsaasti ruokaa ja tarvikkeita, voi opettaa meille, että Vapahtaja tarjoaa loukatuille ja vääryyttä kokeneille ravintoa ja apua, jota me tarvitsemme parantuaksemme ja tullaksemme eheiksi.7 Meitä ei jätetä yksin selviytymään muiden ihmisten tekojen seurauksista, vaan meidätkin voidaan tehdä eheiksi ja meille voidaan antaa mahdollisuus pelastua sotivan sydämen ja siitä mahdollisesti aiheutuvien tekojen painolastista.

Herra on sanonut: ”Minä, Herra, annan anteeksi kenelle tahdon, mutta teiltä vaaditaan, että annatte anteeksi kaikille ihmisille.”8 Herra vaatii meitä antamaan anteeksi meidän omaksi hyväksemme.9 Hän ei kuitenkaan pyydä meitä tekemään sitä ilman Hänen apuaan, rakkauttaan ja ymmärrystään. Herran kanssa solmimiemme liittojen myötä me jokainen voimme saada vahvistavaa voimaa, ohjausta ja apua, joita tarvitsemme sekä anteeksi antamiseen että anteeksi saamiseen.

Toivon teidän tietävän, että jollekulle anteeksi antaminen ei tarkoita sitä, että asetatte itsenne tilanteeseen, jossa teitä satutetaan edelleen. ”Voimme tehdä työtä antaaksemme anteeksi jollekulle ja silti tuntea Hengen kehottavan meitä pysymään kaukana hänestä.”10

Aivan kuten Abigail auttoi Daavidia niin, ettei loukkaus vaivannut tämän tuntoa11 ja että tämä sai tarvitsemansa avun, samoin Vapahtaja auttaa teitä. Hän rakastaa teitä, ja Hän kohtaa teidät polullanne ”parantaminen siivissään”12. Hän haluaa, että teillä on rauha.

Olen omakohtaisesti todistanut Kristuksen ihmettä Hänen parantaessaan sotivan sydämeni. Isäni luvalla kerron, että kasvoin kodissa, jossa en aina tuntenut oloani turvalliseksi, koska minua kohdeltiin kaltoin emotionaalisesti ja sanallisesti. Nuoruudessani ja nuorena aikuisena olin katkera isälleni, ja sydämessäni oli tuon kaltoinkohtelun tuomaa vihaa.

Vuosien kuluessa ja yrittäessäni löytää rauhaa ja parantumisen tällä anteeksiannon polulla tulin syvällisesti ymmärtämään, että sama Jumalan Poika, joka sovitti syntini, on sama Lunastaja, joka pelastaa myös ne, jotka ovat satuttaneet minua syvästi. En voinut todella uskoa ensimmäiseen totuuteen uskomatta tuota toista.

Kun rakkauteni Vapahtajaa kohtaan on kasvanut, samoin on kasvanut haluni korvata loukkaantuminen ja viha Hänen parantavalla balsamillaan. Se on ollut monivuotinen prosessi, joka on vaatinut rohkeutta, haavoittuvuutta, sinnikkyyttä ja oppimista luottamaan Vapahtajan jumalalliseen voimaan pelastaa ja parantaa. Minulla on yhä työtä tehtävänä, mutta sydämeni ei ole enää sotapolulla. Minulle on annettu ”uusi sydän”13, joka on tuntenut henkilökohtaisen Vapahtajan syvää ja pysyvää rakkautta Hänen pysyessään vierelläni, Hänen lempeästi ja kärsivällisesti johdattaessaan minua parempaan paikkaan, Hänen itkiessään kanssani, Hänen tuntiessaan suruni.

Herra on lähettänyt minulle korvaavia siunauksia, aivan kuten Abigail toi Daavidille sen, mitä tämä tarvitsi. Hän on lähettänyt elämääni opastajia. Ja kaikkein suloisinta ja uudistavinta on ollut suhteeni taivaalliseen Isääni. Hänen kauttaan olen kiitollisena tuntenut täydellisen Isän lempeää, suojelevaa ja ohjaavaa rakkautta.

Vanhin Richard G. Scott on sanonut: ”Ette voi pyyhkiä pois sitä, mitä on tehty, mutta te voitte antaa anteeksi.14 Anteeksianto parantaa hirveitä, murheellisia haavoja, sillä se sallii Jumalan rakkauden puhdistaa sydämenne ja mielenne vihan myrkystä. Se puhdistaa tietoisuutenne kostonhalusta. Se tekee tilaa Herran puhdistavalle, parantavalle, eheyttävälle rakkaudelle.”15

Viime vuosina myös maanpäällinen isäni on kokenut ihmeellisen sydämenmuutoksen ja kääntynyt Herran puoleen – sellaista en olisi osannut odottaa tässä elämässä. Sekin on minulle todistus Jeesuksen Kristuksen täydellisestä ja uudistavasta voimasta.

Tiedän, että Hän pystyy parantamaan syntisen ja ne, joita vastaan on tehty syntiä. Hän on maailman Vapahtaja ja Lunastaja, joka antoi henkensä, jotta me voisimme elää jälleen. Hän on sanonut: ”Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, [hän on lähettänyt minut parantamaan ne, joiden sydän on särkynyt,] julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen.”16

Kaikille, joiden sydän on särkynyt, jotka ovat vankeudessa, joita on ruhjottu ja jotka ovat ehkä sokeutuneet satuttamisen tai synnin vuoksi, Hän tarjoaa parantumisen, toipumisen ja vapautumisen. Todistan, että se parantuminen ja toipuminen, jota Hän tarjoaa, on todellista. Tuon parantumisen aikataulu on yksilöllinen, emmekä me voi arvioida kenenkään muun aikataulua. On tärkeää antaa itsellemme riittävästi aikaa parantua ja olla itsellemme lempeitä parantumisen aikana. Vapahtaja on aina armollinen ja huomaavainen, ja Hän on valmiina antamaan tarvitsemamme avun.17

Anteeksiannon ja parantumisen polulla voimme tehdä valinnan olla jatkamatta epäterveitä malleja tai suhteita perheessämme tai muualla. Kaikille vaikutuspiirissämme oleville me voimme tarjota julmuuden tilalle ystävällisyyttä, vihan tilalle rakkautta, karkeuden tilalle lempeyttä, hädän tilalle turvaa ja riidan tilalle rauhaa.

Voimallinen osa jumalallista parantumista, joka on mahdollista uskomalla Jeesukseen Kristukseen, on antaa sitä, mitä teiltä on evätty. Se, että Jesajan sanojen mukaisesti elää tavalla, joka tuo elämäänne tuhkan sijaan kauneutta18, on uskon teko, joka noudattaa Vapahtajan ylivertaista esimerkkiä – Hänen, joka kärsi kaiken voidakseen auttaa kaikkia.

Egyptin Joosef eli elämäänsä tuhkassa. Hänen veljensä vihasivat häntä, hänet petettiin, myytiin orjaksi, vangittiin väärin perustein ja henkilö, joka oli luvannut auttaa, unohti hänet. Silti hän luotti Herraan. ”Herra oli Joosefin kanssa”19, ja Herra pyhitti hänen koettelemuksensa hänen omaksi siunauksekseen ja kasvukseen – sekä hänen perheensä ja koko Egyptin pelastamiseksi.

Kun Joosef kohtasi veljensä ollessaan suuri johtaja Egyptissä, hänen anteeksiantonsa ja jalostunut näkökulmansa näkyivät hänen armollisissa sanoissaan:

”Mutta älkää olko murheissanne älkääkä syyttäkö itseänne siitä, että olette myyneet minut tänne, sillä Jumala lähetti minut teidän edellänne pelastamaan ihmishenkiä. – –

Te ette siis lähettäneet minua tänne, vaan Jumala.”20

Vapahtajan ansiosta Joosefin elämään tuli tuhkan sijaan kauneutta.21

Kevin J Worthen, BYU:n rehtori, on sanonut, että Jumala ”voi saada aikaan hyvää – – paitsi onnistumisistamme myös epäonnistumisistamme ja muiden epäonnistumisista, jotka aiheuttavat meille tuskaa. Jumala on niin hyvä ja niin voimallinen.”22

Todistan, että suurin esimerkki rakkaudesta ja anteeksiannosta on Vapahtajamme Jeesus Kristus, joka katkerassa tuskassa sanoi: ”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.”23

Tiedän, että taivaallinen Isämme haluaa hyvyyttä ja toivoa jokaiselle lapselleen. Jeremian kirjassa sanotaan: ”Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan – – ajatuksia.”24

Jeesus Kristus on teidän henkilökohtainen Messiaanne, rakastava Lunastajanne ja Vapahtajanne, joka tuntee sydämenne pyynnöt. Hän haluaa teidän parantuvan ja olevan onnellisia. Hän rakastaa teitä. Hän itkee kanssanne teidän suruissanne ja iloitsee tehdessään teidät eheiksi. Rukoilen, että rohkaistuisimme ja tarttuisimme Hänen rakastavaan käteensä, joka on aina ojennettuna25, kulkiessamme anteeksiannon parantavaa polkua. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.