Yleiskonferenssi
Maailman voittaminen ja levon löytäminen
Lokakuun 2022 yleiskonferenssi


Maailman voittaminen ja levon löytäminen

Te löydätte levon tämän maailman kiihkeydestä, epävarmuudesta ja ahdistuksesta voittamalla maailman niiden liittojen avulla, joita olette solmineet Jumalan kanssa.

Rakkaat veljeni ja sisareni, olen kiitollinen siitä, että voin tervehtiä teitä tänä loistavana lepopäivän aamuna. Olette jatkuvasti mielessäni. Ihmettelen sitä, kuinka te kiiruhdatte toimeen aina, kun näette muiden tarvitsevan apua. Hämmästelen sitä uskoa ja todistusta, jota osoitatte yhä uudelleen. Itken kokemienne tuskan, pettymysten ja huolten vuoksi. Rakastan teitä. Vakuutan teille, että meidän taivaallinen Isämme ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus rakastavat teitä. He ovat henkilökohtaisesti tietoisia olosuhteistanne, hyvyydestänne, tarpeistanne ja avunpyynnön rukouksistanne. Rukoilen toistuvasti, että tuntisitte Heidän rakkautensa teitä kohtaan.

Heidän rakkautensa kokeminen on ehdottoman tärkeää, sillä näyttää siltä, että meitä ahdistellaan päivittäin vakavoittavien uutisten vyöryllä. Teillä on ehkä ollut päiviä, jolloin olisitte toivoneet voivanne vetää pyjaman päällenne, käpertyä vuoteeseen ja pyytää jotakuta herättämään teidät, kun myllerrys on ohi.

Mutta rakkaat veljeni ja sisareni, edessäpäin on monia suurenmoisia asioita. Tulevina päivinä tulemme näkemään Vapahtajan voiman suurimpia ilmentymiä, mitä maailma on koskaan nähnyt. Tämän hetken ja sen hetken välisenä aikana, jolloin Hän palaa ”voimassa ja suuressa kirkkaudessa”1, Hän antaa uskoville lukemattomia etuoikeuksia, siunauksia ja ihmeitä.

Me kuitenkin elämme tällä hetkellä aikaa, joka on varmasti maailmanhistorian mitä ongelmallisinta. Ongelmat ja haasteet saavat monet ihmiset tuntemaan itsensä musertuneiksi ja uupuneiksi. Pohtikaa kuitenkin erästä äskettäistä kokemusta, joka saattaa valaista sitä, kuinka te ja minä voimme löytää levon.

Washington D.C:n temppelin hiljattain pidettyjen avoimien ovien tilaisuuksien aikana eräs avoimien ovien komitean jäsen kuuli oivaltavan keskustelun, kun hän opasti useita tunnettuja toimittajia temppelin läpi. Jollakin tavoin eräs nuori perhe liittyi mukaan tähän tiedotusvälineiden edustajien tutustumiskierrokseen. Eräs toimittaja kyseli jatkuvasti temppeliin tulevan jäsenen ”matkasta” tämän kulkiessa temppelin läpi. Hän halusi tietää, onko temppelimatka vertauskuvana ihmisen elämänmatkan haasteista.

Perheen pieni poika kuuli keskustelun. Kun ryhmä astui endaumenttihuoneeseen, poika osoitti alttaria, jonka ääressä ihmiset polvistuvat solmimaan liittoja Jumalan kanssa, ja sanoi: ”Onpa hienoa. Täällä on paikka, jossa ihmiset voivat levätä temppelimatkallaan.”

Epäilen, ettei poika tiennyt, miten syvällinen hänen havaintonsa oli. Hänellä ei todennäköisesti ollut aavistustakaan siitä suorasta yhteydestä, joka on Jumalan kanssa temppelissä solmitun liiton ja Vapahtajan antaman uskomattoman lupauksen välillä:

”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.

Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: – – Näin teidän sielunne löytää levon.

Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.”2

Rakkaat veljet ja sisaret, suren niitä, jotka jättävät kirkon, koska he kokevat jäsenyyden vaativan heiltä liikaa. He eivät ole vielä huomanneet, että liittojen solmiminen ja pitäminen itse asiassa helpottaa elämää! Jokaisella, joka solmii liittoja kastealtaassa ja temppelissä – ja pitää ne – on entistä suurempi pääsy Jeesuksen Kristuksen voimaan. Pohtikaapa sitä uskomatonta totuutta!

Jumalan kanssa solmittujen liittojen pitämisen palkintona on taivaallinen voima – voima, joka vahvistaa meitä kestämään paremmin eteemme tulevia koettelemuksia, kiusauksia ja murheita. Tämä voima helpottaa kulkuamme. Ne, jotka elävät Jeesuksen Kristuksen korkeampien lakien mukaan, pääsevät osallisiksi Hänen korkeammasta voimastaan. Näin liittonsa pitävät ovat oikeutettuja erityiseen lepoon, joka tulee heille heidän liittosuhteestaan Jumalan kanssa.

Ennen kuin Vapahtaja alistui Getsemanen ja Golgatan tuskiin, Hän julisti apostoleilleen: ”Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman.”3 Myöhemmin Jeesus kehotti meitä jokaista tekemään samoin, kun Hän sanoi: ”Minä tahdon, että te voitatte maailman.”4

Rakkaat veljet ja sisaret, sanomani teille tänään on, että koska Jeesus Kristus voitti tämän langenneen maailman ja koska Hän on suorittanut sovituksen meidän kaikkien puolesta, myös te voitte voittaa tämän synnin kyllästämän, itsekeskeisen ja usein uuvuttavan maailman.

Koska äärettömän sovitustyönsä kautta Vapahtaja on lunastanut meistä jokaisen heikkoudesta, virheistä ja synnistä ja koska Hän on kokenut jokaisen tuskan, huolen ja taakan, joita teillä on koskaan ollut5, niin kun te todella teette parannuksen ja pyydätte Hänen apuaan, te voitte nousta tämän nykyisen vaarallisen maailman yläpuolelle.

Te voitte voittaa maailman hengellisesti ja emotionaalisesti uuvuttavat vitsaukset, kuten ylimielisyyden, ylpeyden, suuttumuksen, moraalittomuuden, vihan, ahneuden, kateuden ja pelon. Ympärillämme pyörivistä häiriötekijöistä ja vääristelystä huolimatta te voitte löytää todellisen levon – mikä tarkoittaa huojennusta ja rauhaa – jopa kaikkein piinallisimpien ongelmienne keskellä.

Tämä tärkeä totuus herättää kolme peruskysymystä:

Ensiksi, mitä maailman voittaminen tarkoittaa?

Toiseksi, kuinka me teemme sen?

Ja kolmanneksi, kuinka maailman voittaminen siunaa elämäämme?

Mitä maailman voittaminen tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että voitamme kiusauksen välittää enemmän tämän maailman asioista kuin siitä, mikä on Jumalan. Se on sitä, että luotamme Kristuksen oppiin enemmän kuin ihmisfilosofioihin. Se on sitä, että iloitsemme totuudesta, tuomitsemme petoksen ja tulemme nöyriksi Kristuksen seuraajiksi.6 Se on sitä, että päätämme pidättäytyä kaikesta, mikä karkottaa Hengen. Se on sitä, että olemme valmiita ”luopumaan” jopa lempisynneistämme.7

Maailman voittaminen ei todellakaan tarkoita, että teistä tulisi täydellisiä tässä elämässä, eikä se tarkoita, että ongelmanne haihtuisivat taianomaisesti – koska ne eivät häviä. Se ei myöskään tarkoita, että te ette enää tekisi virheitä. Mutta maailman voittaminen tarkoittaa sitä, että kykynne vastustaa syntiä kasvaa. Sydämenne pehmenee, kun uskonne Jeesukseen Kristukseen kasvaa.8 Maailman voittaminen tarkoittaa sitä, että opimme rakastamaan Jumalaa ja Hänen rakasta Poikaansa enemmän kuin ketään tai mitään muuta.

Kuinka me sitten voitamme maailman? Kuningas Benjamin on opettanut meille miten. Hän sanoi: ”Luonnollinen ihminen on Jumalan vihollinen” ja pysyy sellaisena ikuisesti, ”ellei hän taivu Pyhän Hengen kutsuun ja riisu päältään luonnollista ihmistä ja tule pyhäksi Kristuksen, Herran sovituksen kautta.”9 Joka kerta kun tavoittelette Hengen kehotuksia ja noudatatte niitä, joka kerta kun teette jotakin hyvää – sellaista, mitä ”luonnollinen ihminen” ei tekisi – te voitatte maailman.

Maailman voittaminen ei ole yksittäinen tapahtuma, joka tapahtuu päivässä tai kahdessa. Sitä tapahtuu koko elämän ajan, kun toistuvasti otamme vastaan Kristuksen opin. Kasvatamme uskoa Jeesukseen Kristukseen tekemällä parannusta päivittäin ja pitämällä liitot, jotka antavat meille voimaa. Pysymme liittopolulla ja meitä siunataan hengellisellä voimalla, henkilökohtaisella ilmoituksella, vahvistuvalla uskolla ja enkelien palveluksella. Kristuksen opin mukaan eläminen voi tuottaa voimakkaimman, hyveellisimmän kierteen, joka luo elämäämme hengellistä liikevoimaa.10

Kun pyrimme elämään Jeesuksen Kristuksen korkeampien lakien mukaisesti, meidän sydämemme ja meidän koko luontomme alkavat muuttua. Vapahtaja nostaa meidät tämän langenneen maailman vaikutusvoiman yläpuolelle siunaamalla meitä suuremmalla rakkaudella, nöyryydellä, anteliaisuudella, ystävällisyydellä, itsekurilla, rauhalla ja levolla.

Saatatte ajatella, että tämä kuulostaa enemmän kovalta hengelliseltä työltä kuin levolta. Mutta tässä on suuri totuus: Vaikka maailma väittää, että valta, omaisuus, suosio ja lihan nautinnot tuovat onnellisuutta, ne eivät tuo! Ne eivät voi! Se, mitä ne tuottavat, ei ole mitään muuta kuin ontto korvike ”niiden [siunatusta] ja [onnellisesta tilasta], jotka pitävät Jumalan käskyt”11.

Totuus on, että on paljon uuvuttavampaa etsiä onnellisuutta sieltä, mistä sitä ei koskaan löydy! Kuitenkin, kun valjastatte itsenne Jeesuksen Kristuksen ikeeseen ja teette hengellisen työn, jota maailman voittaminen edellyttää, niin Hänellä ja yksin Hänellä on voima nostaa teidät tämän maailman vaikutusvoiman yläpuolelle.

Kuinka maailman voittaminen siunaa elämäämme? Vastaus on selvä: Liittosuhteen solmiminen Jumalan kanssa sitoo meidät Häneen tavalla, joka tekee kaikesta elämässä helpompaa. Älkää ymmärtäkö minua väärin: En sanonut, että liittojen solmiminen tekee elämästä helppoa. Itse asiassa voitte odottaa vastustusta, sillä vastustaja ei halua teidän löytävän Jeesuksen Kristuksen voimaa. Mutta itsensä valjastaminen Vapahtajan ikeeseen tarkoittaa sitä, että pääsee osalliseksi Hänen vahvuudestaan ja lunastavasta voimastaan.

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

Vahvistan presidentti Ezra Taft Bensonin syvällisen opetuksen: ”Miehet ja naiset, jotka luovuttavat elämänsä Jumalalle, huomaavat, että Hän pystyy saamaan heidän elämästään irti paljon enemmän kuin he itse saisivat. Hän syventää heidän iloaan, avartaa heidän näkemystään, kirkastaa heidän ymmärrystään – –, kohottaa heidän mielialaansa, moninkertaistaa heidän siunauksiaan, lisää heidän mahdollisuuksiaan, lohduttaa heidän sieluaan, antaa heille ystäviä ja vuodattaa heille rauhan.”12

Nämä vertaansa vailla olevat etuoikeudet seuraavat niitä, jotka tavoittelevat taivaan tukea avukseen tämän maailman voittamiseen. Tätä varten annan koko kirkon jäsenille saman haasteen, jonka annoin nuorille aikuisillemme viime toukokuussa. Kehotin heitä silloin – ja pyydän teitä nyt – ottamaan vastuun siitä, että teillä on oma todistus Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan. Tehkää työtä sen eteen. Hoivatkaa sitä niin, että se kasvaa. Ravitkaa sitä totuudella. Älkää saastuttako sitä epäuskoisten miesten ja naisten virheellisillä filosofioilla. Kun asetatte Jeesusta Kristusta koskevan todistuksenne jatkuvan vahvistamisen tärkeimmälle sijalle elämässänne, katsokaa, kuinka elämässänne tapahtuu ihmeitä.13

Pyyntöni teille tänä aamuna on, että te löydätte levon tämän maailman kiihkeydestä, epävarmuudesta ja ahdistuksesta voittamalla maailman niiden liittojen avulla, joita olette solmineet Jumalan kanssa. Kertokaa Hänelle rukouksillanne ja teoillanne, että suhtaudutte vakavasti maailman voittamiseen. Pyytäkää Häntä valaisemaan mieltänne ja lähettämään teille tarvitsemaanne apua. Kirjoittakaa joka päivä muistiin ajatuksia, joita tulee mieleenne, kun rukoilette. Noudattakaa niitä sitten uutterasti. Viettäkää enemmän aikaa temppelissä ja pyrkikää ymmärtämään, kuinka temppeli opettaa teitä nousemaan tämän langenneen maailman yläpuolelle.14

Kuten olen esittänyt aiemminkin, Israelin kokoaminen on tärkeintä työtä, mitä maan päällä nykyään tapahtuu. Yksi ratkaisevan tärkeä osa tätä kokoamista on valmistaa kansaa, joka on kykenevä, valmis ja kelvollinen vastaanottamaan Herran, kun Hän tulee jälleen – kansaa, joka on jo valinnut Jeesuksen Kristuksen tämän langenneen maailman sijaan, kansaa, joka iloitsee tahdonvapaudestaan elää Jeesuksen Kristuksen korkeampien, pyhempien lakien mukaisesti.

Kutsun teitä, rakkaat veljeni ja sisareni, tulemaan tällaiseksi vanhurskaaksi kansaksi. Vaalikaa ja kunnioittakaa liittojanne yli kaikkien muiden sitoumusten. Kun annatte Jumalan vallita elämässänne, lupaan teille suurempaa rauhaa, luottamusta, iloa ja – kyllä – levon.

Minulle annetun pyhän apostolinviran voimalla siunaan teitä pyrkiessänne voittamaan tämän maailman. Siunaan teitä niin, että kasvatatte uskoanne Jeesukseen Kristukseen ja opitte paremmin ammentamaan Hänen voimaansa. Siunaan teitä niin, että pystytte erottamaan totuuden erheestä. Siunaan teitä niin, että välitätte enemmän siitä, mikä on Jumalasta, kuin siitä, mikä on tästä maailmasta. Siunaan teitä niin, että näette ympärillänne olevien tarpeita ja vahvistatte niitä, joita rakastatte. Koska Jeesus Kristus on voittanut tämän maailman, tekin voitte voittaa sen. Tästä todistan Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.