Yleiskonferenssi
Rauhantekijöitä tarvitaan
Huhtikuun 2023 yleiskonferenssi


Rauhantekijöitä tarvitaan

Teillä on tahdonvapaus, ja voitte valita kiistelyn tai sovinnonteon. Kehotan teitä tekemään valinnan olla rauhantekijä nyt ja aina.

Rakkaat veljeni ja sisareni, on ilo olla kanssanne. Näiden viimeisten kuuden kuukauden aikana olette olleet jatkuvasti mielessäni ja rukouksissani. Rukoilen, että Pyhä Henki välittää sen, mitä Herra haluaa teidän kuulevan, kun nyt puhun teille.

Vuosia sitten kirurgian harjoittelujaksoni aikana avustin erästä kirurgia, joka oli amputoimassa jalkaa, joka oli täynnä erittäin infektoitunutta kuoliota. Leikkaus oli vaikea. Sitten tilanne kärjistyi, kun yksi tiimin jäsenistä suoritti erään tehtävän huonosti, ja kirurgi sai raivokohtauksen. Raivonpuuskassaan hän heitti leikkausveitsensä, joka oli täynnä bakteereja. Se osui minun kyynärvarteeni!

Kaikki leikkaussalissa – paitsi suunniltaan oleva kirurgi – olivat kauhuissaan tästä vaarallisesta leikkauskäytännön rikkomisesta. Onneksi en saanut infektiota. Mutta tämä kokemus jätti minuun pysyvän vaikutuksen. Sinä hetkenä lupasin itselleni, että tapahtuisipa minun leikkaussalissani mitä tahansa, en koskaan menettäisi tunteideni hallintaa. Vannoin sinä päivänä myös, etten koskaan heittäisi mitään suutuspäissäni – olipa kyse sitten leikkausveitsistä tai sanoista.

Vielä nykyäänkin, vuosikymmeniä myöhemmin, huomaan miettiväni, oliko käsivarteeni osunut likainen veitsi yhtään sen myrkyllisempi kuin sapekas kiistely, joka tulehduttaa yhteiskunnallista keskusteluamme ja liian monia henkilökohtaisia suhteita nykyään. Kohteliaisuus ja hyvät tavat näyttävät kadonneen tänä jyrkän jakautuneisuuden ja kiihkeiden erimielisyyksien aikakautena.

Karkeus, vikojen etsiminen ja pahan puhuminen muista ovat aivan liian yleisiä. Liian monet kommentaattorit, poliitikot, viihdetaiteilijat ja muut vaikuttajat syytävät jatkuvasti solvauksia. Olen erittäin huolissani siitä, että hyvin monet ihmiset näyttävät uskovan, että on täysin hyväksyttävää tuomita, parjata ja panetella ketä tahansa, joka ei ole samaa mieltä heidän kanssaan. Monet näyttävät olevan innokkaita vahingoittamaan toisten mainetta säälittävällä ja purevalla piikittelyllä!

Viha ei koskaan taivuttele ketään. Vihamielisyys ei rakenna ketään. Kiistely ei koskaan johda innoitettuihin ratkaisuihin. Valitettavasti näemme toisinaan riidanhaluista käytöstä jopa omissa riveissämme. Kuulemme niistä, jotka vähättelevät puolisoaan ja lapsiaan, niistä, jotka raivokohtauksilla hallitsevat muita, ja niistä, jotka rankaisevat perheenjäseniä mykkäkoululla. Kuulemme nuorista ja lapsista, jotka kiusaavat, ja työntekijöistä, jotka parjaavat työtovereitaan.

Rakkaat veljeni ja sisareni, näin ei pidä olla. Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina meidän tulee olla esimerkkinä siitä, kuinka toimia muiden kanssa – varsinkin silloin kun meillä on mielipide-eroja. Yksi helpoimmista tavoista tunnistaa Jeesuksen Kristuksen tosi seuraaja on se, kuinka myötätuntoisesti tuo henkilö kohtelee muita.

Vapahtaja teki tämän selväksi, kun Hän saarnasi seuraajilleen kummallakin pallonpuoliskolla. ”Autuaita rauhantekijät”, Hän sanoi.1 ”Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.”2 Ja sitten tietysti Hän antoi kehotuksen, joka haastaa meitä jokaista: ”Rakastakaa vihamiehiänne, siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat, ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka vahingoittavat teitä ja vainoavat teitä.”3

Ennen kuolemaansa Vapahtaja käski kahtatoista apostoliaan rakastamaan toisiaan, kuten Hän oli rakastanut heitä.4 Ja sitten Hän lisäsi: ”Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne.”5

Vapahtajan sanoma on selkeä: Hänen todelliset opetuslapsensa rakentavat, kohottavat, kannustavat, taivuttelevat ja innoittavat – olipa tilanne kuinka vaikea tahansa. Jeesuksen Kristuksen todelliset opetuslapset ovat rauhantekijöitä.6

Tänään on palmusunnuntai. Valmistaudumme juhlistamaan tärkeintä ja ylivertaisinta tapahtumaa, mikä maan päällä on koskaan merkitty muistiin, eli Herran Jeesuksen Kristuksen sovitusta ja ylösnousemusta. Yksi parhaista tavoista, millä voimme kunnioittaa Vapahtajaa, on tulla rauhantekijöiksi.7

Vapahtajan sovitus on antanut meille mahdollisuuden voittaa kaikki paha – myös kiistely. Voitte olla varmoja tästä: kiistely on pahaa! Jeesus Kristus on julistanut, että ne, joissa on ”kiistelyn henki”, eivät ole Hänestä vaan ovat ”Perkeleestä, joka on kiistelyn isä, ja [Perkele] yllyttää ihmisten sydämet kiistelemään vihaisina keskenään”8. Ne, jotka lietsovat kiistelyä, hyödyntävät Saatanan menetelmiä, tajusivatpa he sitä tai eivät. ”Kukaan ei voi palvella kahta herraa.”9 Me emme voi sanallisilla hyökkäyksillämme tukea Saatanaa ja sitten ajatella, että voimme silti palvella Jumalaa.

Rakkaat veljeni ja sisareni, sillä, kuinka kohtelemme toisiamme, on todella merkitystä! Sillä, kuinka puhumme muille ja muista kotona, kirkossa, työssä ja verkossa, on todella merkitystä. Tänään pyydän meitä toimimaan muiden kanssa korkeammalla, pyhemmällä tavalla. Pyydän, että kuuntelette huolella. ”Jos on jotakin hyveellistä, rakastettavaa tai hyvältä kuuluvaa tai kiitettävää”10, mitä voimme sanoa jostakusta toisesta ihmisestä – joko kasvotusten tai selän takana – sen pitäisi olla meidän kommunikointimme mittapuu.

Jos aviopari seurakunnassanne eroaa tai nuori lähetyssaarnaaja palaa kotiin ennenaikaisesti tai teini-ikäinen epäilee todistustaan, he eivät tarvitse teidän arvosteluanne. Heidän pitää kokea Jeesuksen Kristuksen puhdasta rakkautta, joka kuvastuu teidän sanoistanne ja teoistanne.

Jos ystävällä sosiaalisessa mediassa on vahvoja poliittisia tai yhteiskunnallisia näkemyksiä, jotka ovat ristiriidassa kaiken sen kanssa, mihin te uskotte, vihainen ja viiltävä vastaus ei auta. Ymmärryksen siltojen rakentaminen vaatii teiltä paljon enemmän, mutta juuri sitä ystävänne tarvitsee.

Kiistely karkottaa Hengen – joka kerta. Kiistely vahvistaa sitä väärää käsitystä, että yhteenotto on oikea tapa ratkaista erimielisyydet; mutta se ei koskaan ole. Kiistely on valinta. Rauhan rakentaminen on valinta. Teillä on tahdonvapaus, ja voitte valita kiistelyn tai sovinnonteon. Kehotan teitä tekemään valinnan olla rauhantekijä nyt ja aina.11

Veljet ja sisaret, me voimme kirjaimellisesti muuttaa maailmaa – yksi ihminen ja yksi kanssakäyminen kerrallaan. Millä tavoin? Näyttämällä mallia siitä, kuinka käsitellä vilpittömiä mielipide-eroja keskinäisellä kunnioituksella ja arvokkaalla vuoropuhelulla.

Mielipide-erot kuuluvat elämään. Työskentelen joka päivä Herralle omistautuneiden palvelijoiden kanssa, jotka eivät aina näe asioita samalla tavalla. He tietävät, että haluan kuulla heidän ajatuksiaan ja vilpittömiä tuntemuksiaan kaikesta, mistä keskustelemme – varsinkin arkaluonteisista asioista.

Kuva
Presidentti Dallin<nb/>H. Oaks ja presidentti Henry<nb/>B. Eyring

Kaksi jaloa neuvonantajaani, presidentti Dallin H. Oaks ja presidentti Henry B. Eyring, ovat esimerkillisiä siinä, kuinka he ilmaisevat ajatuksiaan – etenkin silloin kun ne saattavat poiketa toisistaan. He tekevät sen osoittaen puhdasta rakkautta toisiaan kohtaan. Kumpikaan ei anna ymmärtää, että hän tietää parhaiten ja että hänen täytyy sen tähden puolustaa tiukasti kantaansa. Kumpikaan ei osoita tarvetta kilpailla toisen kanssa. Koska kumpikin on täynnä rakkautta, ”Kristuksen puhdasta rakkautta”12, Herran Henki voi ohjata pohdiskeluamme. Kuinka rakastankaan ja kunnioitankaan näitä kahta suurenmoista miestä!

Rakkaus on vastalääke kiistelylle. Rakkaus on hengellinen lahja, joka auttaa meitä hylkäämään luonnollisen ihmisen, joka on itsekäs, puolusteleva, ylpeä ja kateellinen. Rakkaus on Jeesuksen Kristuksen todellisen seuraajan tärkein ominaisuus.13 Rakkaus määrittelee rauhantekijän.

Kun nöyrrymme Jumalan edessä ja rukoilemme koko sydämemme voimalla, Jumala suo meille rakkautta.14

Ne, joita on siunattu tällä ylimaallisella lahjalla, ovat pitkämielisiä ja ystävällisiä. He eivät kadehdi muita eivätkä takerru omaan tärkeyteensä. He eivät vihastu helposti eivätkä ajattele pahaa muista.15

Veljet ja sisaret, Kristuksen puhdas rakkaus on vastaus kiistelyyn, joka vaivaa meitä nykyään. Rakkaus saa meidät ”kantamaan [toistemme] kuormia”16 sen sijaan että kasaisimme niitä toistemme harteille. Kristuksen puhdas rakkaus sallii meidän ”[olla] Jumalan todistajina kaikkina aikoina ja kaikessa”17varsinkin jännittyneissä tilanteissa. Rakkaus sallii meidän osoittaa, kuinka Kristuksen miehet ja naiset puhuvat ja toimivat – varsinkin joutuessaan arvostelun kohteeksi.

En puhu nyt ”rauhasta hinnalla millä hyvänsä”18. Puhun siitä, että kohtelette muita tavalla, joka on sopusoinnussa sen liiton kanssa, jonka teette nauttiessanne sakramentin. Te lupaatte muistaa Vapahtajan aina. Tilanteissa, jotka ovat erittäin tulehtuneita ja täynnä kiistelyä, kutsun teitä muistamaan Jeesuksen Kristuksen. Rukoilkaa, että teillä on rohkeutta ja viisautta sanoa tai tehdä sitä, mitä Hän haluaisi. Kun seuraamme Rauhan Ruhtinasta, meistä tulee Hänen rauhantekijöitään.

Tässä vaiheessa saatatte ajatella, että tämä sanoma voisi todella auttaa jotakuta tuntemaanne henkilöä. Kenties toivotte, että se auttaa häntä olemaan teille ystävällisempi. Toivon, että niin käy! Mutta toivon myös, että katsotte syvälle omaan sydämeenne nähdäksenne, onko siellä ylpeyden tai kateuden sirpaleita, jotka estävät teitä tulemasta rauhantekijäksi.19

Jos haluatte tosissanne auttaa Israelin kokoamisessa ja luoda ihmissuhteita, jotka kestävät kautta iankaikkisuuksien, nyt on aika siirtää syrjään katkeruus. Nyt on aika lakata inttämästä, että teidän tapanne olisi ainoa oikea. Nyt on aika lakata tekemästä sellaista, mikä saa muut olemaan varuillaan, koska he pelkäävät suututtaa teitä. Nyt on aika haudata sota-aseenne.20 Jos sanainen arkkunne on täynnä loukkauksia ja syytöksiä, nyt on aika poistaa ne sieltä.21 Te nousette hengellisesti vahvoina Kristuksen miehinä tai naisina.

Temppeli voi auttaa meitä tavoitteessamme. Siellä meille suodaan Jumalan voimaa, joka antaa meille kyvyn voittaa Saatanan, kaiken kiistelyn alkuunpanijan.22 Karkottakaa hänet ihmissuhteistanne! Huomatkaa, että me nuhtelemme vastustajaa myös joka kerta, kun selvitämme väärinkäsityksen tai kieltäydymme loukkaantumasta. Sen sijaan me voimme osoittaa sitä lempeää armoa, joka on luonteenomaista Jeesuksen Kristuksen todellisille opetuslapsille. Rauhantekijät tekevät tyhjäksi vastustajan aikeet.

Tulkaamme kansana todelliseksi valoksi ylhäällä vuorella – valoksi, joka ”ei – – voi olla kätkössä”23. Osoittakaamme, että on olemassa rauhallinen, kunnioittava tapa ratkaista monimutkaisia ongelmia ja valistunut tapa selvittää erimielisyyksiä. Kun osoitatte rakkautta, jota Jeesuksen Kristuksen todelliset seuraajat osoittavat, Herra vahvistaa pyrkimyksiänne enemmän kuin osaatte kuvitellakaan.

Evankeliumin verkko on suurin verkko maailmassa. Jumala on kutsunut kaikkia tulemaan luokseen, mustia ja valkoisia, orjia ja vapaita, miehiä ja naisia.24 Kaikille on tilaa. Tilaa ei kuitenkaan ole minkäänlaiselle ennakkoluuloisuudelle, tuomitsemiselle tai kiistelylle.

Rakkaat veljeni ja sisareni, paras on vielä edessäpäin niille, jotka käyttävät elämänsä muiden vahvistamiseen. Tänään kehotan teitä tarkastelemaan opetuslapseuttanne sen perusteella, kuinka kohtelette muita. Siunaan teitä, että teette mahdollisesti tarvittavia muutoksia, jotta käytöksenne olisi jaloa, kunnioittavaa ja edustaisi Jeesuksen Kristuksen todellista seuraajaa.

Siunaan teitä, että korvaatte riidanhaluisuuden hartailla pyynnöillä, vihamielisyyden ymmärtämisellä ja kiistelyn rauhalla.

Jumala elää! Jeesus on Kristus. Hän on tämän kirkon johdossa. Me olemme Hänen palvelijoitaan. Hän auttaa meitä tulemaan rauhantekijöikseen. Tästä todistan Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.