2006
En ström av välsignelser
Maj 2006


En ström av välsignelser

Alla trofasta medlemmar välsignas lika mycket genom de välsignelser de får genom prästadömets förordningar.

I Kirtland, när de återstående prästadömsnycklarna återställdes, sade Herren: ”Detta är början på de välsignelser, som skola utgjutas över mitt folks huvuden.”1 Jag är tacksam för strömmen av välsignelser som har kommit till oss alla genom Guds prästadöme. Genom prästadömets makt danades den här världen och allt som finns i den, inklusive var och en av oss. Prästadömet är sinnrikt sammanvävt med vilka vi är och alltid har varit.2 Som Guds söner och döttrar har var och en av oss unika ansvar och roller och genom prästadömets välsignelser ges vi alla samma rättigheter, gåvor och välsignelser.

I höstas döptes vår äldsta dotterdotter och konfirmerades som medlem i kyrkan. Sedan hon fått den Helige Anden fick hennes yngsta syster en välsignelse och ett namn. Månaden därefter välsignades och namngavs ytterligare en nyfödd dotterdotter. Sedan dess har jag ofta begrundat de förmåner dessa små flickor får tack vare att Guds prästadöme blivit återställt.

Jag hoppas att våra barnbarn växer upp medvetna om att de inte är och aldrig har varit utomstående åskådare till prästadömet. Prästadömets välsignelser, som ”är tillgängliga för såväl män som kvinnor”,3 omsluter och genomsyrar deras liv. Var och en av dem välsignas genom heliga förordningar och var och en av dem kan få andliga gåvor genom prästadömet.

Alla trofasta medlemmar i Herrens kyrka välsignas lika mycket genom prästadömets förordningar. Den första förordningen4 i ett barns liv sker vanligtvis när han eller hon som liten får ett namn och en välsignelse. När barnen når ansvarighetsåldern blir de döpta. Dopet sker inte på olika sätt för pojkar och flickor. Samma dopförordning utförs för en ung flicka som för en ung pojke, och de döps i samma dopbassäng. När dessa barn konfirmeras och tar emot den Helige Anden, ges samma kraft till var och en av dem. De är berättigade till hjälp från denna heliga kraft genom sin trofasthet och inte på något annat sätt.

Som medlemmar i kyrkan är vi jämlika inför Herren när vi tar del av sakramentet. Genom vår tro på Jesus Kristus och kraften i hans försoning, som möjliggörs tack vare denna förordning, kan vi alla omvända oss och bli bättre.

Var och en av oss är lika berättigade att få en prästadömsvälsignelse när vi är sjuka eller behöver mer stöd från Herren i vårt liv. En ung kvinna som önskar få en patriarkalisk välsignelse är lika berättigad till att få reda på sin släktlinje och potential som en ung man i samma ålder. Välsignelserna som kommer till dem båda genom Abraham är mäktiga och viktiga.

Vi lär alla unga män och unga kvinnor att förbereda sig för templet för att ”få fädernas välsignelser och berättigas till prästadömets högsta välsignelser”.5 När en av mina brorsdöttrar fick sin tempelbegåvning för några månader sedan, utropade hon glatt: ”Jag klarade det! Hela livet har jag blivit undervisad om att förbereda mig för templet och jag klarade det!”

Varje man och kvinna som är villig att tjäna Herren och kan bli värdig en tempelrekommendation ingår förbund att lyda och uppoffra. Var och en begåvas ”med kraft från höjden”.6

Varje äldste och syster som kallas som missionär avskiljs att utföra Herrens verk och var och en ges myndighet att predika Kristi evangelium.

En man och en kvinna som ingår ett likvärdigt förhållande genom äktenskapsförbundet i templet har samma rättigheter till alla välsignelser i detta förbund om de är trofasta.7 Herren har sagt att deras förbund är giltigt efter det här livet, och tillsammans lovas de makt och upphöjelse.8

President Ezra Taft Benson sade: ”När våra barn lyder Herren och besöker templet för att få sina välsignelser och ingå äktenskapsförbundet, ingår de i samma prästadömsorden som Gud instiftade i begynnelsen med fader Adam.”9

Jag såg kraften i prästadömets välsignelser när jag besökte en familj där den unge fadern låg för döden. Hans hustru och vackra döttrar var hos honom. På varje vägg i det rummet fanns det åtminstone en bild av familjen eller templet. Modern vittnade om deras välsignelser när hon sade: ”Vi ges kraft och skydd genom våra förbund. Vår familj kommer att bestå i all evighet. Herren vakar över oss, och vi är inte ensamma.” Alla trofasta medlemmar välsignas lika mycket genom de välsignelser de får genom prästadömets förordningar.

Eftersom prästadömet har återställts delar också vi jämlikt på de andliga gåvornas välsignelser. Herren ger oss dessa gåvor till nytta för oss10 och för att vi ska hjälpa varandra.11

Moroni säger att ”det gives olika sätt, varpå dessa gåvor förvaltas, men det är samme Gud, som verkar allt i alla, och de äro givna människorna genom Guds Andes uppenbarelser till deras gagn.

Ty se, åt en är det genom Guds Ande givet att undervisa om visdomens ord,

åt en annan genom samma Ande att undervisa om kunskapens ord,

åt en annan mycket stor tro, åt en annan helbrägdagörelsens gåva genom samma Ande.”12

När jag har försökt lära mig spanska och komma ihåg portugisiska (som jag talade som barn), har jag bett om och fått hjälp av Herren när jag talar dessa språk. Jag har hört andra ledare och missionärer i kyrkan bära kraftfulla vittnesbörd på språk som de knappt studerat. Jag känner människor som fått den andliga gåvan att ha trons ande. När de hör evangeliet känner de igen sanningen. Jag känner andra som fått vishetens gåva eller förmågan att använda kunskap på rättfärdigt sätt. Andra har förmågan att göra stora under, andra är begåvade helbrägdagörare och andra har stor urskillning.13

När jag var liten var jag ofta allvarligt sjuk. Min far var alltid villig och värdig att använda kraften i det prästadöme han bar till att välsigna mig. Men jag har också känt att min mors särskilda gåvor bidrog till mitt tillfrisknande. Hon var verkligen begåvad i sin förmåga att ta hand om mig och hjälpa mig bli frisk. Hennes stora tro på att Herren skulle ge henne svar på medicinska frågor tröstade mig. Så välsignad jag var genom att ha två föräldrar som kärleksfullt använde sina andliga gåvor.

President Wilford Woodruff sade att ”det är varje mans och kvinnas förmån i det här riket att åtnjuta profetians ande, som är Guds Ande, och den uppenbarar för de trofasta sådant som behövs för att trösta och hjälpa dem och för att vägleda dem i deras dagliga plikter”.14

Prästadömets välsignelser gör det möjligt för var och en som avskilts, oavsett ämbete i Herrens kyrka, att ta emot ”auktoritet, ansvar och välsignelser som hör till ämbetet”.15

Andliga gåvor är talrika och varierande och kommer till oss när vi söker dem och använder dem på rätt sätt. Vi välsignas av dem tack vare den Helige Andens kraft, som omsluter och genomsyrar vårt liv.16

Genom prästadömets välsignelser visar Herren oss att han har ”intet anseende till personen”.17 På mina resor får jag ofta tillfälle att besöka medlemmar i deras hem. Några av dessa hem är mycket enkla. I början brukade jag säga till mig själv: ”Varför har jag välsignats med elektricitet och avlopp i mitt hus när den här familjen inte ens har vatten nära huset? Älskar Herren dem mindre än han älskar mig?”

Så en dag satt jag i ett tempel bredvid en syster som bor i ett mycket enkelt hus. Jag satt i två timmar bredvid henne. Jag såg ofta in i hennes vackra ögon och såg Herrens kärlek där. När vi avslutade vårt arbete i templet, kom jag till en mäktig insikt. Vi var jämlika i alla eviga välsignelser, i alla våra viktigaste förmåner och möjligheter. Jag hade ”döpts … till omvändelse”18 och det hade hon också. Jag hade andliga gåvor och det hade hon också. Jag hade möjligheten att omvända mig och det hade hon också. Jag hade tagit emot den Helige Anden och det hade hon också. Jag hade tagit emot templets förordningar och det hade hon också. Om hon och jag hade lämnat den här världen tillsammans just då skulle vi ha anlänt jämlika inför Herren i våra välsignelser och möjligheter.

Prästadömets välsignelser gör oss likställda. Dessa välsignelser är desamma för män och kvinnor, för pojkar och flickor, för gifta och ensamstående, för rika och fattiga, för bildade och obildade, för välkända och okända.

Jag är tacksam för att alla män och kvinnor genom Guds oändliga rättvisa och kärlek ges samma rättigheter, gåvor, välsignelser och möjligheter genom prästadömets förordningar och andliga gåvor. Tack vare prästadömet, som vävts in i och runt om och genom våra liv, har varje kraft, varje förbund som vi behöver för att utföra vårt verk här i jordelivet och komma tillbaka till vårt himmelska hem, utgjutits över våra huvuden. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. L&F 110:10.

  2. Se L&F 88:36–45; Abraham 3.

  3. Dallin H Oaks, ”Prästadömets myndighet i familjen och i kyrkan”, Liahona, nov 2005, s 26.

  4. Se Handledning för familjen, s 19.

  5. Se Ezra Taft Benson, ”Vad jag hoppas att ni lär era barn om templet”, Nordstjärnan, maj 1986, s 6.

  6. Se L&F 95:8.

  7. Se L&F 131:1–2.

  8. Se L&F 132:19–20.

  9. Se Nordstjärnan, maj 1986, s 6.

  10. Se L&F 46:26.

  11. Se L&F 46:12.

  12. Moroni 10:8–11.

  13. Se L&F 46:10–26.

  14. Deseret News, 30 jul 1862, s 33.

  15. Boyd K Packer, ”Vad varje äldste bör känna till — liksom varje syster: Grundläggande principer för prästadömets styrelsesätt”, Nordstjärnan, nov 1994, s 20.

  16. Se Moroni 10:7–17.

  17. L&F 38:16.

  18. Alma 9:27.