2006
Se änden från begynnelsen
Maj 2006


Se änden från begynnelsen

Om ni litar på Herren och lyder honom så … hjälper han er uppnå den stora potential han vet att ni har inom er.

Mina kära bröder, det är en underbar upplevelse som gör mig ödmjuk att vara här med er i denna samling prästadömsbärare från hela världen. Jag älskar och beundrar er. Det är en ära att få räknas som en av er. Jag hälsar er som har myndighet att handla i Guds namn och utföra förordningar som är en ytterst viktig källa till den eviga styrka och energi som människan behöver för sitt välbefinnande.

I dag vill jag tala till er underbara unga män som förbereder er för att göra gott i världen — ni som har anslutit er till aronska prästadömsbärarnas led och ni som redan har mottagit det melkisedekska prästadömets heliga ed och förbund. Prästadömet ni bär är en underbar förmåga att göra gott. Ni lever i en tid med stora svårigheter och möjligheter. Som andliga söner till himmelska föräldrar har ni förmågan att välja rätt. Det kräver hårt arbete, självdisciplin och en positiv inställning, vilket kommer att ge er glädje och frihet både nu och i framtiden.

Herren sade till Abraham: ”Mitt namn är Jehova, och jag känner änden från begynnelsen; därför skall min hand vara över dig.” (Abraham 2:8) Mina unga vänner, idag säger jag till er att om ni litar på Herren och lyder honom så håller han sin hand över er, han hjälper er uppnå den stora potential han vet att ni har inom er och han hjälper er se änden från begynnelsen.

Låt mig berätta om en upplevelse jag hade när jag var ung. När jag var 11 år var min familj tvungen att över en natt flytta från Östtyskland och börja om på nytt i Västtyskland. Till dess att min far fick möjlighet att arbeta som statstjänsteman igen drev mina föräldrar en blygsam tvättinrättning i vår lilla stad. Jag blev den som levererade tvätten. För att kunna göra det på ett effektivt sätt behövde jag en cykel för att dra den tunga tvättkärran. Jag hade alltid velat ha en fin, tuff, skinande och sportig röd cykel. Men vi hade aldrig råd att uppfylla min dröm. Vad jag fick var en tung, ful, svart och stadig arbetshäst till cykel. Jag levererade tvätt med den cykeln före och efter skolan under flera år. Det var sällan jag gillade min cykel, kärran eller mitt jobb. Ibland kändes kärran så tung och arbetet så hårt att jag trodde att mina lungor skulle brista, och jag behövde ofta stanna upp för att hämta andan. Men jag gjorde min del av arbetet eftersom jag visste att vår familj verkligen behövde pengarna, och det var så jag drog mitt strå till stacken.

Om jag bara hade vetat då vad jag lärde mig många år senare — om jag bara hade sett änden från begynnelsen — så skulle jag ha uppskattat min uppväxt mycket mer, och det skulle ha gjort mitt arbete lättare att utföra.

Många år senare, när jag skulle inkallas till militärtjänst, beslöt jag mig i stället för att anmäla mig frivilligt till flygvapnet och utbilda mig till pilot. Jag älskade att flyga och tänkte att det skulle passa mig att vara pilot.

För att jag skulle antas till utbildningen behövde jag gå igenom ett antal prov, bland annat en krävande fysisk undersökning. Läkarna bekymrades en del över resultatet och gjorde några fler medicinska tester. Sedan sade de: ”Du har ärrbildning på lungorna som visar att du har haft en lungsjukdom i de yngre tonåren, men du har uppenbarligen inga problem idag.” Läkarna undrade vilken behandling jag hade genomgått för att bota sjukdomen. Innan den dagen visste jag inte ens att jag hade haft en lungsjukdom. Då förstod jag att det var min regelbundna motion ute i friska luften som tvättpojke som till stor del hade botat mig från sjukdomen. Om jag inte hade varit tvungen att trampa den tunga cykeln dag ut och dag in och dra tvättkärran uppför och nerför stadens gator, kanske jag aldrig hade blivit stridspilot och senare trafikpilot på en 747:a.

Vi vet inte alltid vad framtiden har i sitt sköte. Vi vet inte vad som ligger framför oss. Vi lever i en osäker tid. Vi omringas av utmaningar på alla håll. Ibland kan vi känna oss missmodiga, vi kanske frestas att känna oss frustrerade eller tvivla på betydelsen av det vi gör. Under dessa mörka stunder viskar Satan i vårt öra att vi aldrig kommer att kunna lyckas, att det inte är värt priset och att det lilla vi kan åstadkomma inte har någon betydelse. Han, alla lögners fader, försöker hindra oss från att se änden från begynnelsen.

Som tur är undervisas ni unga prästadömsbärare i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga av vår tids profeter, siare och uppenbarare. Första presidentskapet sade: ”Vi har stort förtroende för er. Ni är utvalda andar … Ni befinner er i början av er resa genom jordelivet. Er himmelske Fader vill att era liv ska vara glädjefyllda och leda er tillbaka till hans närhet. De beslut ni fattar nu kommer till stor del att bestämma vad som ska hända i ert liv och i evigheten.” (Vägledning för de unga, s 2) ”Ni har ansvaret att lära er vad er himmelske Fader vill att ni ska göra och sedan göra hans vilja efter bästa förmåga.” (Se Aronska prästadömet: Diakon: Vår plikt mot Gud [2004], s 4)

Jag är så oerhört tacksam för det inspirerade ledarskapet från vår käre president Gordon B Hinckley, Guds profet i vår tid, och för hans ädla rådgivare. Deras profetiska perspektiv hjälper oss att se änden från begynnelsen.

Herren älskar dig, därför har han gett dig befallningar och profeters ord till vägledning på resan genom livet. Några av de viktigaste riktlinjerna för ditt liv finner du i broschyren Vägledning för de unga. Den här lilla broschyrens utseende stämmer väl överens med beskrivningen i skrifterna: ”Av det ringa kommer det som är stort.” (L&F 64:33) Själva broschyren har mycket litet materiellt värde, kanske mindre än en krona. Men läran och principerna den innehåller är oskattbara. Ni unga män som redan är 18 år eller äldre, om ni inte har ett exemplar av broschyren längre, skaffa ett, behåll det och använd det. Den här lilla broschyren är av värde för alla åldersgrupper. Den innehåller normer som står som heliga symboler för vårt medlemskap i kyrkan.

Tänk på att Vägledning för de unga, den medföljande Handledning för föräldrar och ungdomsledare och kyrkans tempelrekommendationer alla har en bild på templet i Salt Lake City på framsidan. Templet är förbindelselänken mellan generationerna, i detta liv och i evigheten. Alla tempel har invigts i samma syfte: Att medverka till att utföra Guds, vår evige Faders, gudomliga verk och härlighet ”att åvägabringa odödlighet och evigt liv för människan”. (Moses 1:39) Dessa tempel är heliga byggnader där eviga frågor besvaras, sanningar lärs ut och förordningar utförs så att vi kan leva vårt liv med en förståelse för vårt gudomliga arv som Guds barn och med en insikt om vår potential som eviga varelser. Herrens hus hjälper er att se änden från begynnelsen.

Precis som Guds tempel är heliga så är er fysiska kropp också helig. Aposteln Paulus sade:

”Vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör inte er själva?

Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp!” (1 Kor 6:19–20)

Mina kära medbröder i prästadömet av alla åldrar och överallt i världen, låt oss använda våra tankar, vårt sinne och hjärta och vår kropp med den respekt och värdighet som anstår det heliga tempel som vi fått av vår himmelske Fader.

Profeterna i vår tid har lovat er, mina vänner, att när ni följer normerna som getts i Vägledning för de unga och ”lever efter … sanningarna i skrifterna, kommer ni att kunna utföra ert livsverk med större visdom och skicklighet och utstå prövningar med större mod. Ni kommer att ha den Helige Anden till hjälp … Ni kommer att vara värdiga att besöka templet och ta emot heliga förordningar. Dessa välsignelser och många andra kan bli era.” (Vägledning för de unga, s 2–3)

Vi vet att Gud håller sina löften. Vi behöver göra vår del för att få hans välsignelser. Profeten Joseph Smith lärde: ”När vi erhålla någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad för den lag, enligt vilken den är lovad.” (L&F 130:21)

Varje medlem som vill komma till templet, oavsett ålder, måste förbereda sig för denna heliga upplevelse. Vissa frågor kommer att ställas av er biskop och stavspresident, som är bemyndigade att bära dessa prästadömsnycklar och är kyrkans allmänna domare. Dessa ytterst viktiga frågor består bland annat av: Är du ärlig? Är du moraliskt ren? Håller du visdomsordet? Lyder du tiondelagen? Och stödjer du kyrkans ledare? Svaren på dessa nyckelfrågor avspeglar din attityd och dina gärningar.

Ni yngre män vet kanske inte att normerna som Herren fastställt för frågorna för en tempelrekommendation är mycket lika normerna som finns i Vägledning för de unga. Under både lugna förhållanden och i stunder av stor frestelse hjälper dessa normer och den Helige Andens vägledning er att fatta rätta beslut angående utbildning, vänner, klädsel och utseende, underhållning, media och Internet, ert språk, träffar, sexuell renhet, ärlighet, hållandet av sabbatsdagen och att tjäna andra. Hur ni efterlever dessa normer säger mycket om vilka ni är och vad ni vill bli.

Herren vill att ni, mina unga vänner, av hela ert hjärta önskar följa dessa normer och leva efter evangeliets sanningar som finns i skrifterna. När ni gör detta kan ni se bortom ögonblicket och se er lysande och härliga framtid fylld med stora möjligheter och ansvar. Då är ni villiga att arbeta hårt och stå ut med mycket och ni får en positiv inställning till livet. Då ser ni att ert livs stig leder er först till Herrens hus och sedan till att verka som heltidsmissionär och representera Frälsaren vart han än sänder er. Efter er mission planerar ni då att leva resten av ert liv enligt samma normer. Då ser ni för ert inre öga hur ni kommer till Herrens hus för att få ett evigt äktenskap och en evig familj. Era prioriteringar i livet kommer då att förändras och motsvara prioriteringarna Frälsaren gett oss. Och Gud kommer då att välsigna er och öppna ert förstånds ögon så att ni kan se änden från begynnelsen.

När ni följer normerna som fastställts i Vägledning för de unga får ni självförtroende. Skriv dessa normer i ert hjärta och i ert sinne och följ dem sedan. Jämför var och en av dessa normer med var ni befinner er idag. Lyssna till Anden, som lär er vad ni behöver göra för att bli mer lika Jesus. Om ni inser att ni behöver förändra något, så förändra det — skjut inte upp det. Använd er av sann omvändelse och Jesu Kristi försonings gåva och kraft för att klara upp det som hindrar er från att nå er sanna potential. Om det känns för svårt så ge inte upp, det är värt det. Herren har lovat er samma sak som han lovade profeten Joseph: ”Vet, min son, att allt detta skall giva dig erfarenhet och tjäna dig till godo.” (L&F 122:7)

Mina kära far- och morfäder, fäder, far- och morbröder, bröder och vänner till våra ungdomar: Vi kan alla hjälpa till med detta. Konung Benjamin lärde att när föräldrar verkligen har omvänt sig så lär de sina barn ”att vandra på sanningens och dygdens vägar [och] att älska varandra och att tjäna varandra”. (Mosiah 4:15) Det sägs att ”undervisning genom exempel är ett sätt att undervisa”. Jag skulle vilja säga att ”undervisning genom exempel är det bästa sättet att undervisa”.

Lär våra ungdomar genom ert exempel hur man är en tempelvärdig prästadömsbärare. Ert goda liv, den kärlek ni har till Gud och era medmänniskor, ert tillämpade vittnesbörd om Jesu Kristi återställda evangelium kan övertyga våra ungdomar och hjälpa dem att se änden från begynnelsen.

Mina kära unga vänner: lev alltid ert liv efter dessa normer som vår tids profeter har gett oss. När ni gör detta, steg för steg och dag för dag, ärar ni prästadömet och är förberedda för att göra gott i världen. Ni stannar också kvar på stigen som med heder leder er tillbaka till vår himmelske Fader.

Mina kära medtjänare i prästadömet, jag lovar er idag att när ni följer detta mönster så hjälper Herren er att åstadkomma mer med ert liv än ni någonsin kan göra på egen hand. Han hjälper er att alltid se änden från begynnelsen!

Om detta vittnar jag som en Herrens, vår Frälsares, apostel och i Jesu Kristi heliga namn, amen.