2006
Pelastussuunnitelma
Marraskuu 2006


Pelastussuunnitelma

Meitä ei jätetä yksin vaeltamaan kuolevaisuuden halki ilman tietoa siitä yleissuunnitelmasta, jonka Herra on suunnitellut lapsiaan varten.

Ollessani kesällä sakramenttikokouksessa sain onnekseni kuulla kolmen kesäksi kotiin palanneen opiskelijan puheet. Erityisesti yksi puhe kiinnosti minua.

Tämä nuori nainen oli kesälomalla työskennellyt rekka-auton kuljettajien suosimassa ravintolassa. Yksi kuljettaja, jolla oli vakituinen vuoro, pysähtyi ravintolaan syömään joka viikko samana päivänä. Käynnin säännöllisyys tarjosi tilaisuuden lyhyisiin keskusteluihin. Mies kysyi nuorelta naiselta, missä tämä asui. Nainen kertoi tulleensa kesäksi kotiin ansaitsemaan rahaa palatakseen syksyllä opiskelemaan. Miehen seuraava kysymys oli: ”Missä sinä opiskelet?” Nainen vastasi ylpeänä: ”BYU:n Idahon kampuksella.” Mies halusi tietää enemmän siitä yliopistosta, mikä johti keskusteluun evankeliumista. Nuori nainen päätti ensimmäiseksi opettaa miehelle viisauden sanaa. Hän onnistui. Hän sai miehen lopettamaan tupakoimisen.

Sitten nuoren naisen työvuoro vaihtui eikä hänellä enää ollut tilaisuutta palvella miestä, joten hän kirjoitti tälle viestin ja liitti mukaan kirkon lähetystyölehtisen, joka kertoi pelastussuunnitelmasta. Joitakin päiviä myöhemmin hän sai kuljettajalta viestin. Siinä luki yksinkertaisesti: ”Olet saanut hurjia aikaan.” Tuon nuoren naisen ansiosta mies oli saanut tietoa, joka sai hänet ajattelemaan niitä muutoksia, joita hänen täytyi tehdä elämässään. En tiedä, mihin kaikkeen tuo pieni kohtaaminen tarjoilijan ja rekka-auton kuljettajan välillä johti, mutta se teki selvästi vaikutuksen miehen elämään.

Sen jälkeen nuori nainen jatkoi selittämällä, kuinka helppoa oli kertoa toisille evankeliumiin liittyvistä ihanista asioista. Tavallisissa elämämme askareissa on päivittäin tilaisuuksia avata suumme ja kertoa ihmisille evankeliumin totuuksia, jotka ovat siunaukseksi heille tässä ja nyt sekä tulevissa iankaikkisuuksissa.

Monet ihmiset ihmettelevät: ”Mistä me tulemme? Miksi me olemme täällä? Minne me olemme menossa?” Iankaikkinen Isämme ei lähettänyt meitä maan päälle päämäärättömälle, tarkoituksettomalle matkalle. Hän antoi meille suunnitelman, jota noudattaa. Hän on tuon suunnitelman tekijä. Se on suunniteltu ihmisen edistymistä sekä lopullista pelastusta ja korotusta varten. Lainaan lähetyssaarnaajien oppaasta Saarnatkaa minun evankeliumiani:

”Jumala on henkemme Isä. Me olemme kirjaimellisesti Hänen lapsiaan, ja Hän rakastaa meitä. Me elimme taivaallisen Isämme henkilapsina ennen kuin synnyimme tänne maan päälle. Me emme kuitenkaan olleet taivaallisen Isämme kaltaisia, eikä meistä olisi koskaan voinut tulla Hänen kaltaisiaan, emmekä olisi saaneet kaikkia siunauksia, joita Hänellä on, ellemme olisi saaneet kokea elämää kuolevaisuudessa fyysisessä ruumiissa.

Jumalan koko tarkoitus – Hänen työnsä ja kirkkautensa – on antaa meille jokaiselle mahdollisuus nauttia kaikista Hänen siunauksistaan. Hän on tarjonnut täydellisen suunnitelman tarkoituksensa toteuttamiseksi. Me ymmärsimme ja hyväksyimme tämän suunnitelman ennen kuin tulimme maan päälle. ([2004], s. 48.)

Kuitenkin monet ihmiset tämän päivän maailmassa yrittävät edelleen epätoivoisesti löytää vastauksia elämän peruskysymyksiin. Huudot ”Se on täällä” ja ”Se on tuolla” tulevat vain äänekkäämmiksi ja monta, monta kertaa hämmentävämmiksi. Tekniikka on moninkertaistanut hämmennyksen levittämällä näitä sanomia radioteitse ja valtavia kaapelimääriä pitkin, jotka kattavat maapallon nykyään. On niin monia väyliä lähettää yhä enemmän erilaisia sanomia, ettei ole ihme, että ihmiset ovat hämmentyneitä. Paavali ennusti vuosisatoja sitten:

”Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee.

He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja.” (2. Tim. 4:3–4.)

Meidän ei tarvitse olla hämmentyneitä. Vastaukset elämän tarkoitusta koskeviin arvoituksellisiin kysymyksiin on jälleen annettu ihmiskunnalle meidän opastukseksemme.

Kuulimme pelastussuunnitelmasta ensimmäisen kerran ennen syntymäämme – siellä, mitä pyhät kirjoitukset kutsuvat ensimmäiseksi asemaksemme (ks. Abr. 3:26). Siitä, mitä siinä ensimmäisessä asemassa tapahtui, ymmärretään vain vähän, mutta me tiedämme, että me elimme siellä henkinä, taivaallisen Isämme lapsina, ja otimme tiettyjä edistysaskeleita valmistautuessamme tilaisuuteen saada maanpäällinen ruumis iankaikkista henkeämme varten. Tiedämme myös, että Isämme järjesti suuren neuvoston, jossa selitettiin maanpäällisen elämän tarkoitus. Meillä oli tilaisuus hyväksyä tai hylätä pelastussuunnitelma. Sitä ei annettu meille pakolla. Suunnitelman pääsisältönä oli, että ihmisellä olisi maan päällä tilaisuus työskennellä oman pelastuksensa hyväksi, Jumalan avulla. Valittiin johtaja opettamaan meille, kuinka suunnitelmaa noudatetaan, ja lunastamaan meidät kuolemalta ja synniltä. Kuten Herra selitti Moosekselle: ”Katso, rakas Poikani, joka on ollut Rakkaani ja Valittuni alusta asti, sanoi minulle: ’Isä, sinun tahtosi tapahtukoon, ja kunnia olkoon sinun ikuisesti’” (Mooses 4:2).

Jeesuksesta Kristuksesta, vanhimmasta Veljestämme, tuli johtaja puolustamaan Isän tekemää suunnitelmaa, ja me hyväksyimme suunnitelman ja sen ehdot. Tehtyämme sen valinnan ansaitsimme oikeuden tulla maan päälle ja astua toiseen asemaamme.

Jumala loi Aadamin ja Eevan omaksi kuvakseen, jolla on lihaa ja luuta oleva ruumis, ja asetti heidät Eedenin puutarhaan. Heille annettiin mahdollisuus valita joko jäädä puutarhaan tai maistaa hyvän- ja pahantiedon puun hedelmää ja saada tilaisuus kokea kuolevaisuus. He ottivat haasteen vastaan, maistoivat hedelmää, ja heistä tuli täten kuolevaisia ja fyysisen kuoleman alaisia. Valintansa tähden he kokivat kaikkia kuolevaisuuden koettelemuksia ja vaikeuksia.

Elämällä kuolevaisuudessa on kaksi tarkoitusta. Ensimmäinen on se, että voisimme saada kokemuksia, joita emme voisi hankkia millään muulla tavoin. Toinen on se, että saisimme lihaa ja luuta olevan ruumiin. Kumpikin näistä tarkoituksista on ehdottoman välttämätön ihmisen olemassaololle. Nyt meitä koetellaan ja testataan, jotta voidaan nähdä, teemmekö kaiken sen, mitä Herra on käskenyt meitä tekemään. Näitä käskyjä ovat evankeliumin periaatteet ja toimitukset, ja ne muodostavat Jeesuksen Kristuksen evankeliumin. Jokainen periaate ja toimitus vaikuttaa koko koettelemisemme tarkoitukseen, mikä on valmistaa meitä palaamaan taivaallisen Isämme luokse ja tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen. Vanhin Bruce R. McConkie on sanonut seuraavaa suorasta ja kapeasta polusta:

”Mielestäni meidän kaikkien on päätettävä, mihin me uskomme jokaisessa kuolevaisuuden pyrkimyksessä. Sitten selkeisiin ja yksinkertaisiin yleisiin käsitteisiin perustuen teemme päätöksen siitä, kuinka elämme sillä tai tällä elämän alueella läpäistäksemme koetustilan, jotta voimme menestyä kuolevaisuuden kokeessa. Jos teemme oikeita valintoja, jatkamme kohti iankaikkista palkintoa, ja jos emme, niin saamme jonkin alemman ja vähäisemmän paikan valtakunnissa, jotka on valmistettu.

– – Jokainen kirkon jäsen, joka on suoralla ja kapealla polulla ja joka yrittää ja kamppailee ja haluaa tehdä sen, mikä on oikein, vaikkakin hän on kaukana täydellisestä tässä elämässä; jos hän nukkuu pois tästä elämästä ollessaan suoralla ja kapealla polulla, hän jatkaa kohti iankaikkista palkintoa taivaallisen Isänsä valtakunnassa.” (The Probationary Test of Mortality, hartaustilaisuuden puhe Salt Laken uskontoinstituutissa 10. tammikuuta 1982, s. 8–9.)

Kaikki tämä on mahdollista Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Hän on Isän iankaikkisen suunnitelman keskushahmo, Vapahtaja, joka annettiin lunnaiksi ihmiskunnan puolesta. Jumala lähetti rakkaan Poikansa voittamaan Aadamin ja Eevan lankeemuksen. Hän tuli maan päälle meidän Vapahtajanamme ja Lunastajanamme. Hän voitti puolestamme fyysisen kuoleman esteen antamalla oman henkensä. Kun Hän kuoli ristillä, Hänen henkensä erosi Hänen ruumiistaan. Kolmantena päivänä Hänen henkensä ja Hänen ruumiinsa yhdistettiin iankaikkisesti, niin ettei niitä koskaan enää eroteta toisistaan.

Maanpäällisellä elämällä on rajallinen aikansa. Kaikille meille tulee aika, jolloin henki ja ruumis erotetaan toisistaan kuolemassa. Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen ansiosta me kaikki kuitenkin nousemme kuolleista, riippumatta siitä, olemmeko saaneet aikaan hyvää vai pahaa tämän elämämme aikana. Kuolemattomuus on lahja jokaiselle taivaallisen Isämme kuolevaiselle lapselle. Kuolemaa on pidettävä porttina uuteen ja parempaan elämään. Ihanan ylösnousemuksen kautta ruumis ja henki yhdistetään jälleen toisiinsa. Saamme täydellisen, kuolemattoman lihaa ja luuta olevan ruumiin, joka ei joudu koskaan kärsimään kipua tai kuolemaa. Tuonpuoleisessa elämässä saavuttamamme kirkkaus riippuu kuitenkin siitä, kuinka toimimme tässä elämässä. Vain sovituksen lahjan kautta ja olemalla kuuliaiset evankeliumille me voimme palata ja elää jälleen Jumalan luona.

Vapahtajan ylösnousemuksen jälkeen Hänen apostolinsa lähtivät saarnaamaan tätä ihanaa sanomaa maailman kansoille. He matkasivat laajasti opettaessaan Vapahtajamme tehtävää. Suurenmoinen kristillinen liike alkoi levitä moniin maihin. Kirkko ajautui kuitenkin vähitellen yleiseen luopumukseen, jonka aikana pappeuden seuraanto katkesi. Valtuus suorittaa hengellisiä toimituksia lakkasi olemasta maan päällä.

Vähitellen innoitetut miehet alkoivat tuoda esiin uudistusta. Presidentti Gordon B. Hinckley on sanonut sen olevan kuin aamu suuri, kaunoinen: Hän sanoi:

”Jollakin tapaa tuona pitkän pimeyden aikana sytytettiin kynttilä. Oppineisuus, taide ja tiede alkoivat kukoistaa renessanssin aikana. Alkoi sellaisten uskaliaiden ja rohkeiden miesten ja naisten aikakausi, jotka katsoivat ylös taivaaseen tunnustaen Jumalan ja Hänen jumalallisen Poikansa. Puhumme siitä uskonpuhdistuksen aikana.

Ja sitten, monien sukupolvien vaellettua maan päällä – niin monet niistä ristiriitojen, vihan, pimeyden ja pahuuden vallassa – koitti uusi, suuri palauttamisen päivä. Tämän loistavan evankeliumin palautus alkoi Isän ja Pojan ilmestymisestä Joseph-pojalle. Aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden aamu valkeni maailmalle. Kaikkien aikaisempien taloudenhoitokausien kaikki hyvä, kaunis, jumalallinen palautettiin tänä mitä merkittävimpänä aikana.” (”Se aamu suuri, kaunoinen”, Liahona, toukokuu 2004, s. 82–83.)

Ensimmäisen näyn ihanan tapahtuman jälkeen pyhä aikakirja, Mormonin kirja, annettiin profeetta Joseph Smithille. Se toi maan kansoille uuden todistuksen meidän Herrastamme ja Vapahtajastamme ja Hänen tehtävästään.

Näin voimme nähdä Isämme iankaikkisesta suunnitelmasta, ettei Hänen rakkaudellaan ole rajoja. Jokainen Hänen lapsistaan kuuluu mukaan. Kaikilla ihmisillä on sama alkuperä ja samanarvoinen mahdollisuus toteuttaa iankaikkinen kohtalonsa.

Mormonin kirjan profeetta Amulek, joka todisti, että Kristuksen sanat tuovat meille pelastuksen, sanoi:

”Ja nyt, veljeni, minä tahdon teidän näin monia todistuksia saatuanne ja nähtyänne, että pyhät kirjoitukset todistavat näistä asioista, tulevan ja tuottavan parannukseen johtavia hedelmiä.

Niin, minä tahdon, että te tulette ettekä enää paaduta sydäntänne, sillä katso, nyt on teidän pelastuksenne aika ja päivä; ja sen tähden, jos te teette parannuksen ettekä paaduta sydäntänne, suuri lunastussuunnitelma toteutuu heti teidän kohdallanne.

Sillä katso, tämä elämä on ihmisille aika valmistautua kohtaamaan Jumala; niin, katso, tämän elämän päivä on ihmisille päivä tehdä työnsä. (Alma 34:30–32.)

Älkäämme enää ajelehtiko kaikenlaisten opin tuulten heiteltävinä (ks. Ef. 4:14). Me julistamme maailmalle, että taivaat ovat avoinna ja Jumalan iankaikkisen suunnitelman totuus on tehty jälleen tiettäväksi ihmiskunnalle. Elämme aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella. Elämme aikana, jolloin meillä on pyhien kirjoitusten kautta todistus suurenmoisesta suunnitelmasta, jonka Herra on antanut lapsilleen aikojen alusta tähän nykyiseen ja viimeiseen taloudenhoitokauteen asti. Tämä todistusaineisto on hyvin dokumentoitu; meitä ei jätetä yksin vaeltamaan kuolevaisuuden halki ilman tietoa siitä yleissuunnitelmasta, jonka Herra on suunnitellut lapsiaan varten. Hän on sitoutunut juhlallisen liiton kautta antamaan meille taivaan siunaukset sen mukaan, kuinka noudatamme Hänen lakiaan. Oi muistakaa, muistakaa, että nämä asiat ovat totta, sillä Herra Jumala on ilmoittanut meille nämä iankaikkiset totuudet. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.