2010
Vanhan testamentin nuoria
Helmikuu 2010


Vanhan testamentin nuoria

Tämän oheisartikkelin tiedot ovat peräisin MAP-kirkon [englanninkielisen] raamatunlaitoksen Bible Dictionary -osuudesta sekä julkaisusta The New Westminster Dictionary of the Bible, toim. Henry Snyder Gehman, 1970.

Mitä Vanha testamentti kertoo meille siitä, mitä raamatulliset johtajat saivat aikaan teini-ikäisinä?

Vaikka muistamme useimmat Vanhan testamentin tunnetut henkilöt siitä, mitä he tekivät aikuisina, voimme joskus löytää vihjeitä siitä, millaisia nämä merkittävät henkilöt olivat nuoruusvuosinaan. Itse asiassa heidän kasvuvuosinaan tekemiensä päätösten ja valintojen tutkiminen voi auttaa sinua elämässäsi tänä aikana. Seuraavassa on seitsemän esimerkkiä:

Mooses

Sen jälkeen kun Mooses oli löydetty vauvana kaislikosta ja viety palatsiin kasvatettavaksi prinssinä, hän sai ensiluokkaisen kasvatuksen (ks. Ap. t. 7:22). Kun hän oli teini-ikäinen, häntä kenties opetettiin lukemaan ja kirjoittamaan egyptiä.

Samuel

Samuel syntyi Herran lahjana äidilleen Hannalle. Hanna lupasi antaa Samuelin Herralle ja pappi Eelin kasvatettavaksi. Samuel kasvoi ja palveli, ja kun hän oli noin 12-vuotias, Herran ääni herätti hänet yöllä ja kutsui häntä (ks. 1. Sam. 3:4–10). Jo poikasena Samuel oppi kuuntelemaan Herran ääntä. Näin alkoi hänen valmentautumisensa profeetaksi.

Daniel

Sen jälkeen kun Danielin perhe ja kansa oli otettu vangiksi ja viety Babyloniaan, Daniel ja kolme ystävää tuotiin palvelemaan kuninkaan palatsiin. Nuoret pojat kieltäytyivät syömästä lihaa ja juomasta viiniä, joita palatsissa olevat nauttivat. He pitivät käskyt, ja heitä siunattiin tiedolla ja taidolla. Kohdassa Dan. 1:20 sanotaan, että kuningas havaitsi nämä neljä nuorukaista ”kymmenen kertaa paremmiksi kuin kaikki hänen valtakuntansa enteidenselittäjät ja loitsupapit”.

Joosef

Joosef oli noin 17-vuotias, kun hänen vanhemmat veljensä myivät hänet kauppiaille, jotka veivät hänet orjaksi Egyptiin. Joosefia siunattiin jopa sellaisissa olosuhteissa. Joosef teki hyvää työtä hänet ostaneen Potifarin palveluksessa ja onnistui kaikissa toimissaan (ks. 1. Moos. 39:3–4). Vääristä syytteistä ja syytöksistä huolimatta Joosef kohosi viimein Egyptissä johtajaksi, jonka yläpuolella oli ainoastaan farao. Hänen menestyksensä toi hänelle aseman, jossa hän pystyi auttamaan omaa perhettään nälänhädän aikana.

Ruut

Ruut oli luultavasti nuori nainen, kun hänen ensimmäinen miehensä, Noomin poika, kuoli. Sen sijaan että olisi palannut perheensä luo Ruut päätti lähteä anoppinsa mukaan ja hyväksyä sen, mitä hänelle oli opetettu Israelin Jumalasta. Hän sanoi Noomille: ”Minne sinä jäät, sinne minäkin jään. Sinun kansasi on minun kansani ja sinun Jumalasi on minun Jumalani.” (Ruut 1:16.) Ruut meni uudestaan naimisiin, ja hänestä tuli kuningas Daavidin isoisän äiti, ja samaan sukuun syntyi ennen pitkää Jeesus Kristus.

Daavid

Daavid oli nuorin kahdeksasta veljeksestä, jotka asuivat Betlehemissä. Poikasena hän osoitti rohkeutensa pelastamalla isänsä lampaat leijonan ja karhun hyökkäykseltä. Kun Daavid oli vielä nuorukainen, profeetta Samuel valitsi hänet kuninkaaksi (ks. 1. Sam. 16:12–13). Ensin Samuel luuli, että Daavidin isoveli oli se, jonka Jumala valitsisi, koska veli oli kookas ja voimakasrakenteinen, mutta Herra sanoi profeetalle, että Daavid-pojasta oli tehtävä kuningas. Samuelille sanottiin: ”Herra ei katso kuten ihminen. Ihminen katsoo ulkokuorta, mutta Herra näkee sydämeen.” (1. Sam. 16:7.)

Milloin Vanhan testamentin miehet ja naiset alkoivat valmistautua elinikäiseen Herran palvelukseen? Pyhistä kirjoituksista saamme selville, että se tapahtui, kun he olivat nuoria. Eläessäsi nyt nuoruusvuosiasi olet riittävän vanha oppimaan Herrasta ja tekemään Hänen tahtonsa. Profeetta Almakin sanoi pojalleen Helamanille: ”Oi muista, poikani, ja opi viisautta nuoruudessasi, niin, opi nuoruudessasi pitämään Jumalan käskyt” (Alma 37:35).

Sen sijaan että odottaisit, kunnes olet aikuinen, juuri nyt on täydellinen hetki alkaa elää vanhurskaasti.