2012
Hvordan får vi mest ud af vore tempelbesøg?
Marts 2012


Hvordan får vi mest ud af vore tempelbesøg?

Fra en tale ved aprilkonferencen 2009.

Billede
Ældste Richard G. Scott

Hvert medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er velsignet ved at leve i en tid, hvor Herren har inspireret sine profeter til at gøre de hellige templer meget lettere tilgængelige.

Da jeg elsker jer, vil jeg tale til jer direkte fra hjertet, uden at lægge fingrene imellem. Jeg har set, at ofte har mennesker bragt store ofre for at rejse til fjerne templer. Men når der opføres et tempel i nærheden, går der ikke længe, før mange ikke kommer regelmæssigt. Jeg har et forslag: Når man har et tempel lige i nærheden, har små ting det med at forstyrre ens planer for tempelbesøg. Sæt bestemte mål, idet du overvejer din situation med hensyn til, hvordan du kan og vil deltage i tempelordinancerne. Og tillad så ikke noget at forpurre den plan. Det mønster garanterer, at de, der bor i skyggen af et tempel, bliver lige så velsignet som dem, der lang tid i forvejen må planlægge lange rejser til templet.

Jeg opmuntrer jer til at fastsætte jeres egne mål for, hvor tit I vil gøre brug af de ordinancer, som tilbydes i vore fungerende templer. Hvad findes der, som er vigtigere end at overvære og deltage i templets ordinancer? Hvilken aktivitet kan have større indflydelse på dig og give dig mere glæde og oprigtig lykke, end det at tilbede Gud i templet?

Nu vil jeg komme med flere forslag til, hvordan man får større udbytte af sine tempelbesøg.

  • Forstå den lære, som knytter sig til tempelordinancerne, især betydningen af Jesu Kristi forsoning.1

  • Mens du deltager i tempelordinancerne, så tænk over dit forhold til Jesus Kristus og hans forhold til vor himmelske Fader. Denne enkle handling fører til større forståelse af tempelordinancernes enestående natur.

  • Når du beder, så udtryk altid taknemlighed for de uforlignelige velsignelser, som flyder fra tempelordinancerne. Lev hver dag på en måde, der viser din Fader i himlen og hans elskede Søn, hvor meget disse velsignelser betyder for dig.

  • Planlæg regelmæssige besøg i templet.

  • Afsæt rigelig tid, så du ikke er fortravlet inde i templet.

  • Tag dit ur af, når du træder ind i Herrens hus.

  • Lyt opmærksomt til præsentationen af hvert element af ordinancen med et åbent sind og hjerte.

  • Vær opmærksom på personen, som du udfører de stedfortrædende ordinancer for. Bed om, at vedkommende må erkende den afgørende betydning af ordinancerne og være værdig eller beredt til at drage nytte af dem.

Når jeg af og til hører et kor under en tempelindvielse, oplever jeg en følelse, der er så ophøjet, at den opbygger mit hjerte og sind. Jeg lukker mine øjne, og mere end en gang har jeg i mit sind set en omvendt kegle af mennesker, der begynder ved templet og stiger opad. Jeg har fornemmet, at de repræsenterer de mange ånder, som venter på at få udført stedfortrædende ordinancer for sig i den hellige bygning, og som glæder sig over, at der endelig er et sted, som kan befri dem for de lænker, der hindrer deres evige fremgang. Hvis dette skal opnås, kræver det, at du udfører de stedfortrædende ordinancer. Du skal finde dine forfædre. Det nye FamilySearch-program gør dette lettere end nogensinde. Det er nødvendigt at finde disse forfædre, klargøre dem og komme til Herrens hus for at udføre de ordinancer, som de længes efter at modtage.

Det er en stor glæde at kunne deltage i tempeltjenesten!

Fotoillustration: Derek Israelsen