2013
Eerlijkheid en integriteit
Juli 2013


Voor de kracht van de jeugd

Eerlijkheid en integriteit

Afbeelding
Ouderling Christoffel Golden jr.

Als discipel van Christus zijn deze eigenschappen een indicatie van wie je werkelijk bent.

Tijdens een wedstrijd om het kampioenschap Amerikaans football maakte Joseph B. Wirthlin mee wat hij een ‘beslissende ervaring’ op een kritiek spelmoment noemde.

Afbeelding

Illustraties Ben Sowards

‘Ik moest naar voren rennen om de touchdown te scoren waardoor we een voorsprong zouden krijgen’, vertelde hij. ‘Ik ving de bal en dook naar de lijn. Ik wist dat ik dicht bij de doellijn was, maar niet precies hoe dichtbij. Hoewel ik onder een stapel spelers lag, kon ik, als ik mijn vingers uitstrekte, de lijn voelen. De doellijn was slechts vijf centimeter bij me vandaan.

‘Op dat moment kwam ik in de verleiding om de bal naar voren te duwen. Dat had ik kunnen doen. […] Maar toen dacht ik aan de woorden van mijn moeder. Ze had zo vaak gezegd: “Joseph, doe altijd het goede, wat de gevolgen ook zijn. Doe het goede, dan komt alles op z’n pootjes terecht.”

‘Ik wilde zo graag die touchdown scoren. Maar ik had een groter verlangen om een held in de ogen van mijn moeder te zijn dan in de ogen van mijn vrienden, en dus liet ik de bal liggen — vijf centimeter van de doellijn.’1 Ouderling Wirthlin (1917–2008) werd later lid van het Quorum der Twaalf Apostelen.

Het goede doen

De beslissing van ouderling Wirthlin is een uitstekend voorbeeld van iemand die zijn integriteit niet wilde opgeven. Eerlijkheid en integriteit zijn de proef van ons karakter. Ze eisen dat iemand altijd het goede doet of zegt, wat de omstandigheden ook zijn en wat anderen er ook van mogen denken.

Een van de richtlijnen in Voor de kracht van de jeugd is eerlijkheid en integriteit. Als heilige der laatste dagen en volgeling van Christus wordt er van je verwacht dat je ‘altijd eerlijk [bent] met jezelf, anderen en God. Eerlijk zijn houdt in dat je op geen enkele manier liegt, steelt, bedriegt of misleidt. […]

‘Integriteit houdt nauw verband met eerlijkheid. Integriteit betekent altijd het goede denken en doen ongeacht de gevolgen. Als je integer bent, houd je je aan je normen en je geloofsovertuiging, ook als je alleen bent.’2

Een discipel worden

Ons doel in deze testfase die we het sterfelijk leven noemen is om ‘een heilige [te worden] door de verzoening van Christus, de Heer’ (Mosiah 3:19). Een heilige worden is niets meer of minder dan een ware discipel van Christus worden. Dat is niet zo moeilijk als je misschien denkt; je weet waarschijnlijk al hoe dat moet. Maar je moet er wel moeite voor doen, en soms vergt dat veel van ons. Maar het is te doen.

In het Boek van Mormon staat: ‘Want zie, de Geest van Christus wordt aan ieder mens gegeven, opdat hij goed van kwaad zal kunnen onderscheiden; welnu, ik toon u de wijze van oordelen; want alles wat uitnodigt om goed te doen en overreedt om in Christus te geloven, wordt door de macht en gave van Christus uitgezonden; daarom kunt gij met volmaakte kennis weten dat het van God is’ (Moroni 7:16).

Als discipel van Jezus Christus kun je ontdekken wat je moet zeggen en doen door jezelf af te vragen: ‘Wat zou Jezus doen?’ Dan krijg je ingevingen. En als je naar die ingevingen handelt, krijg je een getuigenis dat je het goede hebt gedaan. Maar soms duurt het even voordat je de gevolgen en zegeningen van je goede daden ziet.

Helemaal eerlijk zijn

In Voor de kracht van de jeugd staat: ‘Als je oneerlijk bent, schaad je jezelf, maar vaak ook anderen. Als je liegt, steelt of bedriegt, schaad je je geest en je relatie met anderen. Eerlijkheid vergroot je mogelijkheden en je vermogen om ontvankelijk te zijn voor de Heilige Geest.’3

De ware maatstaf van oprechte integriteit en volkomen eerlijkheid is wat je doet als er niemand weet wat je denkt, zegt of doet. Als ware discipelen van de Heer Jezus Christus mogen we niet minder zijn of doen dan de Heiland ons heeft laten zien. We hebben de onvergelijkelijke gave van de Heilige Geest. De Heiland heeft ons gezegd: ‘De Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb’ (Johannes 14:26).

Onze Heiland geeft ons ook grote kracht als we dagelijks bidden, de Schriften bestuderen en de woorden van levende profeten en apostelen lezen. Door die positieve dagelijkse gewoontes werken we aan onze eerlijkheid en integriteit. Bedenk dat als discipel van Christus en lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen je eerlijkheid een uiting is van je integriteit en van wie je werkelijk bent.

Noten

  1. Joseph B. Wirthlin, ‘Geleerde levenslessen’, Liahona, mei 2007, p. 46.

  2. Voor de kracht van de jeugd (brochure, 2011), p. 19.

  3. Voor de kracht van de jeugd, p. 19.

Door dagelijks gebed, Schriftstudie en door de leringen van levende profeten toe te passen, werken we aan onze eerlijkheid en integriteit.