2014
Hva skal jeg tenke på under nadverden?
Juni 2014


Spørsmål OG svar

“Hva skal jeg tenke på under nadverden?”

Selv om vi står som vitner om Jesus Kristus til alle tider, i alle ting og på alle steder (se Mosiah 18:9), konkurrerer noen ganger innflytelser i verden rundt oss om vår oppmerksomhet. Nadverden gir oss anledning til å konsentrere våre tanker om Frelseren uten distraksjoner.

Under nadverden kan du tenke på ordinansens betydning og skjønnhet. Å ta del i symbolene på Frelserens legeme og blod kan hjelpe deg å reflektere over hans altomfattende sonoffer. Når du tar nadverden, fornyer du din dåpspakt. Når du gjør det, kan du fornye din beslutning om alltid å minnes ham og holde hans bud.

Du kan forbedre din opplevelse av nadverden ved å forberede deg åndelig. I løpet av uken kan du vurdere å studere generalkonferansetaler eller skriftsteder som hjelper deg å fokusere på Frelserens offer og ditt eget disippelskap. Under nadverdssalmen og bønnene, kan du fokusere på ordene du synger og hører, og tenke på hva de betyr.

Under nadverden kan du ta deg tid til å tenke på endringene du gjør i ditt eget liv for å bli mer lik Jesus Kristus. Når du verdig har tatt del i nadverden, kan du føle deg ren og ubesmittet, akkurat slik du gjorde den dagen du ble døpt.

Tenk på forsoningen

Under nadverden går mine tanker til Jesus Kristus og hans forsoning. Det er vanskelig for meg å uttrykke hva jeg føler under nadverden når jeg tenker på Jesu Kristi forsoning. Jeg vet at Jesus Kristus ble valgt til å være vår Forløser. Jeg vet at han lever.

Nephi B., 20 år, Kongo

Tenk på Jesus Kristus

Under nadverden tenker jeg på hva Frelseren gjennomgikk så vi kan omvende oss fra feilene vi har begått. Jeg tenker også på alle velsignelsene han har gitt meg, og på de fantastiske miraklene han har utført og vil utføre. Vi er så velsignet som er i stand til å ta del i nadverden, slik at vi kan omvende oss fra våre synder og forplikte oss til å gjøre det bedre.

Andee B., 13 år, Utah, USA

Grunn på ordene i nadverdssalmene

Nadverdssalmene lærer oss hva vi skulle tenke på under nadverden. For eksempel sier min yndlings-nadverdssalme “I all ydmykhet, o Frelser” (Salmer, nr. 105): “Må vi aldri, aldri glemme at ditt liv og blod du ga, da du bar ditt kors alene like hen til Golgata.” Å huske teksten i nadverdssalmene i løpet av denne hellige ordinansen, hjelper meg å føle fred og øker min takknemlighet for Jesu Kristi forsoning.

Austin B., 15 år, Alberta, Canada

Minnes og erkjenne

Hensikten med nadverden er å fornye våre pakter med vår himmelske Fader og å bli vasket rene for de synder vi har omvendt oss fra. Under nadverden minnes vi Kristi offer for oss og grunner på hvordan vi anvender det i vårt liv. Jeg prøver å tenke på hva jeg har gjort i løpet av den siste uken, og hvor godt jeg har holdt mine pakter med min Fader. Jeg erkjenner de synder jeg har begått, og fokuserer på hvordan jeg kan anvende forsoningen til å overvinne dem. Når jeg gjør dette, er nadverden en oppbyggende og åndelig styrkende opplevelse.

Abagail P., 14 år, Arizona, USA

Unngå å la tankene vandre

Jeg har et lite kort liggende i Skriftene som jeg tar frem hver søndag under nadverden. Det ligger som bokmerke for Mosiah 18, hvor Alma fremlegger dåpspakten. Kortet har små notater, for eksempel: “Vær takknemlig for forsoningen,” for å hjelpe meg å huske nadverdens hensikt og hellighet. Når jeg ser notatene, hjelper det meg å konsentrere meg om nadverdens hensikt og hellighet.

Alisha M., 19 år, Texas, USA

Husk det siste måltid

Vi skulle tenke på Jesu Kristi sonoffer og viktigheten av å delta verdig i symbolene på hans legeme og blod. Vi kan også tenke på den gangen han velsignet brødet og vinen sammen med sine tolv apostler.

Jonás A., 18 år, Moreloys, Mexico

Reflekter over dine pakter

Da jeg var yngre, var det eneste jeg tenkte på under nadverden, hvordan jeg kunne være stille. Nå som jeg er prestedømsbærer, forstår jeg at for at nadverden skal ha mening og hjelpe meg å vokse åndelig, må jeg reflektere mens den pågår. Jeg tenker på Frelserens forsoning og hvordan han viste oss kjærlighet. Jeg tenker også på hvordan nadverden kan styrke min tro og mitt ønske om å oppfylle min dåpspakt.

Levi F., 19 år, Abia, Nigeria

Takk for velsignelser

Under nadverden skulle vi tenke på hvor stort offeret var som vår Frelser gjorde for oss, og la vårt hjerte være fylt med takknemlighet. Når jeg tar nadverden, liker jeg å takke vår himmelske Fader og hans elskede Sønn, Jesus Kristus, for de velsignelser jeg har mottatt.

Elen S., 16 år, Paraíba, Brasil