2015
Oversvøm jorden gennem de sociale medier
August 2015


Oversvøm jorden gennem de sociale medier

Fra en tale holdt den 19. august 2014 under en uddannelsesuge på Brigham Young University.

Billede
Ældste David A. Bednar

Oversvøm jorden med budskaber, der er fyldt med retskaffenhed og sandhed.

Billede
Black boys looking at a tablet computer.

Vi lever i en virkelig enestående uddeling.

En evangelisk uddeling er en tidsperiode, hvori den nødvendige præstedømmemyndighed, ordinancer og lærdomsmæssige kundskab findes på jorden til at iværksætte Faderens frelsesplan for hans børn. Afgørende for etableringen af en uddeling er en bemyndiget Guds tjener, et overhoved for uddelingen, som bærer og udøver det hellige præstedømmes myndighed og nøgler. Evangeliske uddelinger blev oprettet gennem Adam, Enok, Noa, Abraham, Moses, Jesus Kristus, Joseph Smith og andre. I enhver uddeling bliver evangeliske sandheder åbenbaret på ny – eller gengivet – så folk i denne periode ikke udelukkende er afhængige af tidligere uddelinger for at få kendskab til vor himmelske Faders plan.

Frafald fra sandheden har fundet sted i hver eneste tidligere uddeling. Arbejdet med frelse blev imidlertid indledt, men aldrig færdiggjort i disse tidligere tider, og det fortsætter ind i den sidste uddeling. Profeten Joseph Smith forklarede, at af denne grund er fremkomsten af de sidste dages herlighed, ja, tidernes fyldes uddeling »er en sag, der har interesseret Guds folk i alle tidsaldre. Det er et emne, som profeter, præster og konger har set på med særlig fryd. De har med frydefuld forventning set hen til den tid, vi lever i, og opfyldt af himmelske og glade forventninger har de sunget, skrevet og profeteret om denne vor dag.«1

I denne største og sidste af alle evangeliske uddelinger skal »en hel og fuldstændig og fuldkommen forening og sammenføjning af uddelinger og nøgler og magter og herligheder [finde] sted og [blive] åbenbaret fra Adams dage helt til nærværende tid. Og ikke alene dette, men det, som aldrig efter verdens grundlæggelse har været åbenbaret, men som har været skjult for de vise og forstandige, skal blive åbenbaret … i denne, tidernes fyldes uddeling« (L&P 128:18).

Tidernes fyldes og teknologiens uddeling

Vi er velsignet ved at leve, lære og tjene i den mest bemærkelsesværdige uddeling. Et vigtigt aspekt af fylden, der er til rådighed for os i denne særlige tid, er en mirakuløs udvikling af opdagelser og opfindelser, der har muliggjort og accelereret arbejdet med frelse: Fra tog til telegrafer til radioer til biler til fly til telefoner til transistorer til fjernsyn til computere til satellittransmissioner til internettet – og til en næsten endeløs liste med teknologier og værktøj, som velsigner vores tilværelse. Alle disse fremskridt er en del af Herrens fremskyndelse af hans værk i de sidste dage.

I 1862 sagde præsident Brigham Young (1801-1877): »Enhver videnskabelig og kunstnerisk opdagelse, som virkelig er sand og brugbar for mennesket, er givet gennem direkte åbenbaring fra Gud, selvom kun få anerkender det. Det er givet med henblik på at forberede vejen til endelig triumf for sandheden og forløsning af jorden fra syndens og Satans magt.«2

Overvej nu præsident Spencer W. Kimballs ord (1895-1985) fra 1974, hvor han beskrev fremtiden for missionering:

»Jeg tror, at Herren er ivrig efter at lægge de opdagelser i vore hænder, som vi som lægfolk knap nok har fået et glimt af …

Når Herren sørger for disse mirakler indenfor kommunikation og med den øgede indsats og hengivenhed blandt vore missionærer og os alle og alle andre, der er ›sendt‹, vil den guddommelige formaning bestemt gå i opfyldelse: ›For sandelig, lyden skal udgå fra dette sted til hele verden og til jordens fjerneste egne – evangeliet skal blive prædiket for hver skabning‹ (L&P 58:64).«3

Og i 1981 udtalte præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008): »Vi har tillid til, at Herren, medens hans værk udvides, vil inspirere mennesket til at udvikle de midler, hvorved Kirkens medlemmer, hvor end de findes, på en personlig måde kan blive vejledt af hans udvalgte profet.«4

Budskaber og billeder, der engang krævede dage, uger og måneder at sende og modtage, kan nu kommunikeres verden rundt på sekunder. Vi takker dig, o Gud, for profeter, som har undervist og forberedt os til den tid, vi lever i – og som har tilskyndet os til at bruge teknologiske fremskridt til at støtte Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges fortsatte mission.5

Herren fremskynder sit værk, og det er ikke tilfældigt, at disse magtfulde opdagelser og opfindelser inden for kommunikation finder sted i tidernes fyldes uddeling. Kanaler på de sociale medier er globale redskaber, der personligt og positivt kan påvirke et stort antal personer og familier. Og jeg tror, at tiden er kommet til, at vi som Kristi disciple bruger disse inspirerede redskaber på en passende og mere effektiv måde til at vidne om Gud den evige Fader, hans plan om lykke for hans børn og hans Søn, Jesus Kristus, som verdens Frelser, til at proklamere, at evangeliet virkelig er blevet gengivet i de sidste dage og til at udrette Herrens værk.

Nogle grundlæggende retningslinjer bør følges, når vi bruger de sociale medier til at viderebringe evangeliske budskaber:

1. Vær ægte og konsekvent

Billede
Filipino young woman using a cell phone.

Vi er først og fremmest disciple, og vore budskaber bør være ægte. En person eller et produkt, som ikke er ægte, er falsk, uægte eller et bedrag. Vore budskaber bør være sandfærdige, ærlige og korrekte. Vi bør ikke overdrive, forskønne eller foregive at være nogen eller noget, vi ikke er. Vores indhold bør være troværdigt og opbyggende. Og anonymitet på internettet er ikke en tilladelse til at være uægte.

Ægthed bliver styrket af konsekvens. De evangeliske budskaber, I videregiver, bliver lettere modtaget, hvis jeres kristuslignende eksempel er et tydeligt mønster i jeres indlæg.

Søster Bonnie L. Oscarson er et rigtig godt eksempel på styrken i konsekvens på de sociale medier. Da hun blev kaldet som Unge Pigers hovedpræsident i april 2013 blev antallet, der fulgte hende på Pinterest, fordoblet fra en dag til den næste. Søster Oscarsons tidligere pins demonstrerede tydeligt hendes integritet, hvilket fik en blogger til at spørge: »Kan din Pinterest-side klare Bonnie Oscarson-testen? … Hvad vil andre tro om, hvem I er, hvis det eneste de ved er det, som står på jeres side på de sociale medier?«6

2. Opbyg og opløft

For det andet bør vi og vore budskaber søge at opbygge og opløfte, snarere end at diskutere, skændes, fordømme eller fornedre.

Fortæl om evangeliet med ægte kærlighed og interesse for andre. Vær modige og frimodige, men ikke overlegne, når vi opretholder og forsvarer vores tro, og undgå strid. Som disciple er det vores formål at bruge de sociale medier som et middel til at formidle lyset og sandheden af Jesu Kristi gengivne evangelium i en verden, der i stigende grad oplever mørke og forvirring.

3. Respekter andres ophavsret

For det tredje bør vi og vore budskaber respektere andre personers og organisationers ejendom. Det betyder ganske enkelt, at I ikke bør skabe jer noget, hvor I bruger andres kunst, navn, fotos, videoer eller andet indhold uden tilladelse. Indholdet i Media Library på LDS.org er, medmindre noget andet er angivet, godkendt til anvendelse af medlemmer uden behov for at søge tilladelse fra Kirken. Yderligere oplysninger om anvendelse af Kirkens medier kan ses på social.lds.org.

Når I viderebringer budskaber online, så sørg for at andre forstår, at I giver udtryk for jeres personlige tanker og følelser. Benyt ikke Kirkens logo og antyd ikke på nogen måde, at I taler for eller på vegne af Kirken.

4. Vær vise og tapre

Vær for det fjerde vise og tapre, når I beskytter jer selv og jeres kære. Vi bør huske, at internettet aldrig glemmer. Alt, hvad I kommunikerer gennem en kanal på de sociale medier vil virkelig leve for evigt – selv om applikationen eller programmet lover noget andet. Sig det kun eller læg det kun ud, hvis I ønsker, at hele verden altid skal have adgang til jeres budskab eller billede.

Kirkens medlemmer rundt om i verden kan ved at følge disse enkle retningslinjer skabe og videregive evangeliske budskaber, der vil få lyset til at »skinne fra mørket« (Morm 8:16).

En apostolsk opfordring

Det, der hidtil er blevet opnået i denne uddeling med at kommunikere evangeliske budskaber via kanaler på de sociale medier, er en god begyndelse – men kun et lille dryp. Jeg giver jer nu en opfordring til at bidrage til at forvandle dette dryp til en oversvømmelse. Fra denne dag opfordrer jeg jer til at oversvømme jorden med budskaber fyldt med retskaffenhed og sandhed – budskaber, som er ægte, opløftende og prisværdige – og helt bogstaveligt oversvømme jorden som med en flodbølge (se Moses 7:59-62).

Jeg beder til, at vi ikke blot vil deltage i en mindre flodbølge, der stiger hurtigt, og derefter er væk lige så hurtigt. Jeg foreslår ikke et forkromet engangsinitiativ, hvorfra vi hurtigt går videre til den næste opgave på vores lange liste over evangeliske ting, vi skal gøre. Vi behøver ikke blive eksperter eller fanatikere på de sociale medier. Og vi behøver ikke at tilbringe overdreven megen tid på at skabe og sprede vores overdådige budskaber.

Forestil jer den virkning, vi kan opnå, når hundredtusinder og millioner af medlemmer af Herrens genoprettede kirke bidrager med tilsyneladende små mængder til det stigende vandmængder. Må vore mange små, individuelle indsatser producere en stadig regnmængde af retskaffenhed og sandhed, som gradvis svulmer op til vandløb og floder – og i sidste ende bliver en flodbølge, der oversvømmer jorden. »Bliv derfor ikke trætte af at gøre godt, for I lægger grundvolden til et stort værk. Og af det, som er småt, udspringer det, som er stort« (L&P 64:33).

Vi er blevet og bliver velsignet på så mange måder, og hvor meget er givet, kræves der meget. Jeg beder om, at I mere fuldt ud må forstå den åndelige betydning og velsignelse ved at leve i tidernes fyldes uddeling. At I må have øjne til klart at se både muligheder og fælder ved de bemærkelsesværdige teknologier, der er til rådighed for os i dag. At jeres evne til at bruge disse inspirerede redskaber på passende vis må vokse. Og at I må modtage inspiration og vejledning omkring den rolle, som I bør spille i jeres bidrag til at oversvømme jorden som med en flodbølge af sandhed og retskaffenhed. Når I går fremad i dette hellige værk, så lover jeg, at I vil blive velsignet her i livet på de personlige, specifikke og nødvendige måder, der vil forberede jer til evigheden.

Noter

  1. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 184.

  2. Discourses of Brigham Young, udv. John A. Widtsoe, 1954, s. 18-19.

  3. Spencer W. Kimball, »When the World Will Be Converted«, Ensign, okt. 1974, s. 10-11.

  4. Se Gordon B. Hinckley, Den danske Stjerne, »Vished: Religionens inderste væsen«, apr. 1982, s. 6.

  5. Se »Hav tak for profeten, du sendte«, Salmer og sange, nr. 13.

  6. »Would Your Pinterest Page Pass the Bonnie Oscarson Test?«, latterdaysaintwoman.com.

Herren fremskynder sit værk, og det er ikke tilfældigt, at disse magtfulde opdagelser og opfindelser til at kommunikere med finder sted i tidernes fyldes uddeling.

Jeg formaner jer til at oversvømme jorden med budskaber, der er fyldt med retskaffenhed og sandhed, budskaber, der er ægte, opbyggende og prisværdige.