2016
Sabbatsdagens velsignelser
Marts 2016


Sabbatsdagens velsignelser

Hellige rundt om i verden taler om, hvordan denne særlige hellige dag har været en unik velsignelse for dem.

Billede
Sunday at a chapel

Illustrationer: Pascal Campion

Forestil jer, at I modtager den vigtigste invitation i jeres liv – en mulighed for at tilbringe en dag med Jesus Kristus. Hvordan ville I forberede jer åndeligt og fysisk på sådan en dag? Hvilke velsignelser ville I håbe på at få ud af sådant et besøg?

Herren har inviteret hver eneste en af os til at sætte en dag af til at omgås ham – sabbatsdagen, som han har velsignet og helliggjort (se 2 Mos 20:11). Hvilke velsignelser har I nydt ved at holde sabbatsdagen hellig? Her følger nogle tanker, som hellige rundt om i verden har gjort sig. De kan måske inspirere jer.

Nærhed med Gud og Kristus

Søster Andrea Julião fra São Paulo i Brasilien opdagede, at akkurat som forholdet til jordiske venner bliver stærkere, når vi bruger tid sammen, så bliver vores forhold til vor himmelske Fader også stærkere, når vi fokuserer på ham ved at holde sabbatten hellig.

Da søster Julião var på besøg hos noget familie, der ikke var medlemmer af Kirken, besluttede hun sig for at stå tidligt op om søndagen og finde en sidste dages hellig-kirke i nærheden. Mens hendes familie forberedte sig på en dag med spændende gøremål, gik søster Julião rundt i nabolaget, indtil hun mødte en, der kunne pege et kirketårn ud i det fjerne. Søster Julião nåede frem til møderne. »Jeg havde den mest fantastiske sabbatsdag,« siger hun. »Jeg følte vor himmelske Faders kærlighed meget stærkt. Jeg følte, at han glæder sig over, at hans børn adlyder hans lære. Jeg fik et større vidnesbyrd om Jesu Kristi Kirke.«

Helbredelse og håb

Præsident Russell M. Nelson, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har talt om, hvordan sabbatsdagen velsignede hans liv, da han var ung. »Jeg fandt for første gang sabbatten frydefuld for mange år siden, da jeg som travl kirurg oplevede sabbatten blive en dag til personlig helbredelse. Sidst på ugen gjorde mine hænder ondt efter gentagne gange at være blevet skrubbet med sæbe, vand og en stiv børste. Jeg havde også brug for et pusterum fra en byrdefuld og krævende profession. Søndagen gav mig et yderst tiltrængt hvil.«1

Tid til slægtsforskning

Det er ikke længe siden, at 10-årige Eliza fra Edmonton i Alberta i Canada holdt en tale ved nadvermødet om, hvordan det havde velsignet hende at have fokus på passende aktiviteter på sabbatten. Fordi Eliza nogle gange kedede sig om søndagen, havde hun og hendes familie lavet en liste over gode aktiviteter, hun kunne lave. Eliza opdagede snart, at hun elskede at arbejde med navne og optegnelser. »Når jeg kom i gang, ønskede jeg bare at gøre det for evigt,« fortalte hun sin menighed.

Da Elizas oldemor hørte, hvor glad Eliza var for slægtshistorie, lærte hun hende at tilføje beretninger og billeder til deres families slægtstræ på nettet. »Det er så sjovt, jeg elsker det!« fortæller Eliza. »Når jeg laver slægtshistorie, kan jeg mærke Elias’ ånd. Det er en meget dejlig følelse.«

En opløftet sjæl

Søster Cheryl A. Esplin, førsterådgiver i Primarys hovedpræsidentskab, har båret vidnesbyrd om velsignelserne ved at tage nadveren på sabbatten: »Når jeg tager nadveren, forestiller jeg mig sommetider et maleri, der skildrer den opstandne Frelser med udstrakte arme, som om han er klar til at tage os til sig i sin kærlige favn. Jeg elsker dette maleri. Når jeg tænker på det under nadveren, opløftes min sjæl, eftersom jeg næsten kan høre Frelserens ord: »Se, min barmhjertigheds arm er strakt ud mod jer, og hver den, der vil komme, ham vil jeg tage imod; og velsignede er de, der kommer til mig« (3 Ne 9:14).2

Mulighed for at tjene

Ældste L. Tom Perry (1922-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum underviste om, at en af årsagerne til, at vi har brug for at hvile fra vores arbejde om søndagen, er, at vores arbejde ikke giver os »mulighed for at tjene andre«.3

Det at tjene på sabbatten er noget, som søster Zola Adjei lærte at elske under sin opvækst i Kpong-grenen i Ghana. Når hun var hjemme fra kostskolen i sommerferien, kunne hun og de andre unge besøge medlemmer af deres gren, som de ikke havde set et stykke tid. »Det var et offer, for de fleste af os var meget sultne efter kirke, og vi var så langt hjemmefra, at vi ikke havde tid til at spise og mødes igen senere,« fortæller søster Adjei. Men det var offeret værd, når de var i stand til at bede og synge salmer med deres søskende fra grenen og invitere dem med i kirke og til aktiviteterne. En af de unge tilbød at følges med dem i kirke den næste søndag.

»Denne praksis knyttede os sammen,« fortæller søster Adjei. »Nogle af os har været nære venner, lige siden vi besluttede at bruge nogle få timer hver sabbat på at tage ud og føre vore fortabte venner tilbage.«

Billede
Sabbath activities

Muligheder for at missionere

I dagens verden skiller vi os helt sikkert ud ved at gøre søndagen til en hellig dag – det giver muligheder for at fortælle om evangeliet på en naturlig måde, når andre bemærker, at vores ugentlige rutiner er anderledes. Det oplevede familien Davies, da de boede på selve øen Grenada med deres yngste datter, Adrielle. »Ingen af Adrielles venner er medlemmer af Kirken, og selvom mange af dem tror på Gud, så er søndag blot den anden dag i weekenden,« forklarer Adrielles mor, søster McKenzie Lawyer Davies.

For nogle få måneder siden blev Adrielle inviteret til fødselsdagsfest i en biograf på en søndag. Hendes familie besluttede at køre forbi med en gave i stedet for at tage med ind og se filmen og være med til festen. »Bare fordi vi lige kørte forbi med en gave for at ønske tillykke, blev vi i stand til at fortælle dem om vores tro på sabbatten på en venlig og åben måde,« siger søster Lawyer Davies. »Det gjorde mig glad, at min lille pige allerede fortalte andre om evangeliet.«

Beskyttelse mod verdslighed

Lære og Pagter 59:9 lyder: »Og for at du mere fuldstændigt kan holde dig uplettet af verden, skal du tage til bønnens hus og bringe dine sakramenter som et offer på min hellige dag.« Nutidige profeter og apostle har undervist om, at ideen med at holde os »uplettet af verden« både er en invitation og en lovet velsignelse, der går hånd i hånd.

For eksempel underviste præsident James E. Faust (1920-2007), andenrådgiver i Det Første Præsidentskab om, at når vi undgår verdslig adspredelse på sabbatsdagen, velsignes vi med en beskyttelse mod en besættelse af verdslige ting: »I denne tid med øget adgang til og besættelse af materialisme findes der en sikker beskyttelse af os selv og vore børn mod tidens plage. Nøglen til den sikre beskyttelse kan overraskende nok findes i overholdelse af sabbatten.«4

Kvalitetstid med familien

Familien Olson i Brigham City i Utah i USA opdagede, at selv små ændringer på sabbatten kan give store velsignelser. I stedet for at se almindeligt TV om søndagen har de fokus på kirkesponsorerede medier. De fandt ud af, at det at se Bibelvideoer (se BibleVideos.org) med deres børn indbød Ånden og til spørgsmål fra deres børn, som satte gang i nogle gode drøftelser i familien.

»At lade være med at se TV på sabbatsdagen førte til den største ændring af mit fokus,« fortæller søster Lacey Olson. »Vi kan føle, at der er så mange regler omkring søndagen, men jeg synes, at sabbatten er en dag, der er helt uden grænser for, hvor meget man kan tjene og elske hinanden. Hvis vi vælger det, kan sabbatsdagen styrke os med fornyet kraft til at møde verden i den følgende uge.«

I skriften minder Herren os om, at vi skal huske sabbatsdagen og holde den hellig (se 2 Mos 20:8). Når vi indser, at sabbatsdagen er en dyrebar mulighed for at opnå åndelige velsignelser, bliver de ord en indbydelse fra ham. Hvordan vil vi svare? Hvilke løfter er der i vente for os selv og vores familie?

Noter

  1. Se Russell M. Nelson, »Sabbatten er frydefuld«, Liahona, maj 2015, s. 129.

  2. Se Cheryl A. Esplin, »Nadveren – en fornyelse for sjælen«, Liahona, nov. 2014, s. 13.

  3. L. Tom Perry, »Sabbatten og nadveren«, Liahona, maj 2011, s. 9.

  4. Se James E. Faust, »Herrens dag«, Stjernen, jan. 1992, s. 40.