2016
Otte myter om omvendelse
Marts 2016


Otte myter om omvendelse

Hvis du ikke er sikker på, hvad du skal omvende dig fra og hvornår, er her nogle svar.

Billede
young man

Omvendelse er ikke let, og det er til tider smerteligt. Men du er mand for opgaven. Det kræver ændring og ydmyghed, og du kan klare det. Her er nogle udbredte myter om omvendelse og nogle virkelig gode svar.

Myte nummer 1: Jeg kan stadig huske min synd, så jeg kan ikke være blevet tilgivet.

»Satan vil forsøge at overbevise os om, at vore synder ikke er blevet tilgivet, fordi vi kan huske dem. Satan er en løgner, han forsøger at sløre vores blik, så vi ikke kan se omvendelsens og tilgivelsens sti. Gud har ikke lovet, at vi ikke ville kunne huske vore synder. At huske dem hjælper os til ikke at begå de samme fejl igen. Men hvis vi forbliver oprigtige og trofaste, vil mindet om vore synder falme over tid.«1

– Præsident Dieter F. Uchtdorf

Myte nummer 2: Jeg føler skyld, så jeg kan ikke være blevet tilgivet.

»Til dem, der virkelig omvender sig, men synes ude af stand til at føle lettelse, bliv ved med at holde befalingerne. Jeg lover jer, at lettelse kommer ifølge Herrens tidsplan. Heling tager tid.«2

– Ældste Neil L. Andersen

Myte nummer 3: Dårlige tanker kommer bare ind i mit sind, uden jeg kan gøre noget ved det.

»Nogle dårlige tanker kommer af sig selv. Andre kommer, fordi vi inviterer dem gennem det, vi ser på og lytter til. At tale om eller se på usømmelige billeder … kan sætte stærke følelser i gang. Det frister jer til at se upassende [videoer] eller film. De ting findes omkring jer, men I må ikke deltage i dem. Arbejd på at holde jeres tanker rene ved at tænke på noget godt. Vi kan kun tænke på en ting ad gangen. Brug den kendsgerning til at rydde ud i grimme tanker. Og lad frem for alt være med at nære de tanker ved at se upassende ting. Hvis I ikke kontrollerer jeres tanker, vil Satan fortsætte med at friste jer, indtil I handler på dem.«3

– Ældste Richard G. Scott (1928-2015)

Myte nummer 4: På grund af mine fejl kan Gud ikke elske mig.

»Gud elsker alle sine børn, og han vil aldrig ophøre med at elske og nære håb for os. Vor himmelske Faders plan er klar og hans løfter er store: ›For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham« (Joh 3:17).4

– Præsident Dieter F. Uchtdorf

Myte nummer 5: Mine synder er så slemme, at jeg ikke kan blive tilgivet.

»Uanset hvor mange chancer du synes at have forfejlet, hvor mange fejl du føler, at du har begået, eller talenter du ikke synes, du har, eller uanset hvor langt væk fra hjemmet, fra familien eller Gud du synes at være kommet, så vidner jeg om, at du aldrig kommer så langt væk, at den guddommelige kærligheds arme ikke kan nå dig. Det er umuligt for dig at falde uden for rækkevidden af Kristi forsonings uendelige lys.«5

– Ældste Jeffrey R. Holland

Myte nummer 6: Jeg er holdt op med min alvorlige synd, så jeg har ikke brug for at tale med biskoppen. Jeg er okay med bare at bede eller tale med mine forældre om det.

»Herren har sagt, at biskoppen er dommer i Israel (se L&P 107:72, 74). Han har ansvaret for at afgøre medlemmernes værdighed i sin menighed. Gennem ordination og retskaffen levevis er biskoppen berettiget til inspiration fra Helligånden, hvad angår medlemmerne af hans menighed, deriblandt dig.

Biskoppen kan hjælpe dig igennem omvendelsesprocessen på måder, som dine forældre eller andre ledere ikke kan. Hvis en synd er alvorlig nok, kan han afgøre om dine privilegier i Kirken bør begrænses. Som en del af din omvendelsesproces kan han for eksempel bede dig om ikke at tage nadveren eller udøve præstedømmet i et stykke tid. Han vil arbejde sammen med dig og afgøre, hvornår du igen er værdig til at genoptage disse hellige aktiviteter.«6

– Ældste C. Scott Grow

Myte nummer 7: Jeg kan ikke tale med biskoppen, for så vil han se ned på mig.

»Jeg lover jer, at han ikke vil fordømme jer. Som Herrens tjener vil han være venlig og forstående, mens han lytter til jer. Han vil hjælpe jer igennem omvendelsesprocessen. Som Herrens barmhjertige budbringer vil han hjælpe jer til at vide, hvad I er nødt til at gøre for at blive rene gennem Jesu Kristi forsoning.«7

– Ældste C. Scott Grow

Myte nummer 8: Jeg gjorde det igen, så jeg fortjener ikke at blive tilgivet. Måske er jeg ude af stand til at ændre mig.

»Af og til i vores omvendelse, i vore daglige bestræbelser for at blive mere kristuslignende opdager vi, at vi kæmper med de samme vanskeligheder om og om igen. Ligesom når man kravler op ad et træbevokset bjerg, kan vi ikke se vores fremskridt, før vi kommer tættere på toppen og ser os tilbage fra de høje bjergrygge. Mist ikke modet. Hvis I kæmper og arbejder på at omvende jer, befinder I jer i omvendelsesprocessen.

I selvsamme øjeblik er der en, der siger: ›Bror Andersen, du forstår det ikke. Du kan ikke føle det, jeg har følt. Det er for svært at ændre sig.‹

Du har ret; jeg forstår det ikke rigtigt. Men det er der En, der gør. Han ved det. Han har oplevet samme smerte. Han sagde: ›Se, i mine hænder har jeg tegnet dig‹ [Es 49:16]. Frelseren er der, og han rækker ud mod os og siger: Kom til mig [se 3 Ne 9:14]. Vi kan omvende os. Ja, vi kan!«8

– Ældste Neil L. Andersen

Omvendelse ændrer jer

Det har været meget specielt at få muligheden for at føle sig tilgivet. Der falder bogstavelig talt en tung byrde fra ens hjerte, og man føler sig elsket og trøstet. Hvis det er udfordrende at ændre sig, er det umagen værd. Det ændrer en fuldstændigt til en anden person, til den person, som Gud ønsker, man skal være, den person, som man kom til jorden for at blive og bedre end det. Fat mod!

Rodrigo Octavio A.

Man får det bedre, når man har bekendt

Billede
young woman with bishop

Man kan bekymre sig om, hvad biskoppen vil sige, og hvad han vil tænke om en. Men bekymringerne behøver ikke at have hold i sandheden. Biskoppen ønsker at hjælpe dig. Han vil hverken dømme eller fordømme dig. Han vil forstå. Når du har bekendt, vil du have det en million gange bedre, og når du er ren, føles det fantastisk. Har du et problem, så tag hånd om det nu. Jo før du gør det, jo før kan du blive ren og glad.

Molly Jeanette T.

Ikke brug for at tale med biskoppen?

For nogen tid siden syndede jeg, jeg bad en bøn og troede, at jeg havde omvendt mig. En dag følte jeg virkelig, at jeg burde tage en meget ærlig samtale med biskoppen. Jeg talte med biskoppen, og han kom med råd til, hvordan jeg kunne forbedre mig. Jeg fastede og bad inderligt. Denne gang følte jeg, at jeg virkelig havde omvendt mig. Jeg ved, at vor himmelske Fader bekymrer sig om os, og at Kristi forsoning tilbyder ægte tilgivelse, når vi omvender os og bekender vore synder.

Awrellyano Gomes da S.

Man kan altid omvende sig, uanset hvor alvorligt man har syndet

Kristus udvirkede forsoningen for os, så vi kan omvende os fra vore synder. Profeterne har utallige gange sagt, at uanset hvor stor eller lille en synd vi har begået, kan man altid omvende sig. Frelseren ønsker, at vi omvender os, og han vil hjælpe. Men han kan ikke tvinge sig ind i vores liv, man er nødt til at lukke ham ind og gennem bøn lade ham vide, man ønsker og har brug for ham i sit liv. Gennem alle mine prøvelser ved jeg, at Gud elsker mig.

Madison B.

Du kan godt!

Til jer, der er faldet, rejs jer. I har ledere og folk, som elsker jer og ønsker, at det går jer godt. I kan gøre det sammen. Husk altid, at Jesus Kristus elsker jer og er med jer hele vejen.

Michael Lee T.

Gud ønsker, at du omvender dig

Omvendelse – sikke en forunderlig gave fra vor Fader i Himlen. Han har givet os en chance for at blive som ham gennem Jesu Kristi forsoning. Han ønsker, at vi omvender os og kommer til ham. Ligesom Corianton begår vi alle fejl, nogle mere alvorlige end andre, men alle begår vi dem. Og ligesom Corianton gjorde, kan vi også omvende os og ændre vores liv (se Alma 39-42). Vor himmelske Fader elsker os nok til, at han ønsker, at vi vender tilbage til ham. Uanset hvad I har gjort, så er der en vej tilbage til fred og glæde.

McKayla J.

Noter

  1. Se Dieter F. Uchtdorf, »Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 101.

  2. Se Neil L. Andersen, »Bliv omvendt … så jeg kan helbrede jer«, Liahona, nov. 2009, s. 42.

  3. Se Richard G. Scott, »Træf de rigtige valg«, Stjernen, jan. 1995, s. 36.

  4. Se Dieter F. Uchtdorf, »Det sikre vendepunkt«, s. 99.

  5. Se Jeffrey R. Holland, »Arbejderne i vingården«, Liahona, maj 2012, s. 33.

  6. Se C. Scott Grow, »Hvorfor og hvad skal jeg bekende til min biskop?« Liahona, okt. 2013, s. 58.

  7. Se C. Scott Grow, »Hvorfor og hvad skal jeg bekende til min biskop?« s. 59.

  8. Se Neil L. Andersen, »Bliv omvendt … så jeg kan helbrede jer«, s. 41.