2017
Tomhendt, men full av tro
Juli 2017


Sagt av siste-dagers-hellige

Tomhendt, men full av tro

Bilde
driving a jeepney

Illustrasjon: Carolyn Vibbert

Etter å ha virket i Filippinene Cagayan de Oro misjon, var jeg fast bestemt på å følge rådene fra profeten og apostlene om å gifte seg i templet. De fleste av mine venner og slektninger utenfor Kirken, og til og med noen medlemmer, sa jeg burde ta universitetsutdannelse eller få en god jobb før jeg vurderte ekteskap. Jeg hadde ingen av delene da jeg ble forlovet.

Jeg var nervøs, men jeg husket en historie om president Gordon B. Hinckley (1910-2008) da han ble kalt på misjon til England. Han forberedte seg til å dra midt i det økonomiske presset og bekymringene som plaget ham. Like før han dro, ga faren ham et kort med fire skrevne ord: “Frykt ikke, bare tro” (Markus 5:36). Jeg husket også det min biskop hadde sagt: “Ha tro. Gud vil hjelpe deg.” Disse ordene ga meg mot og styrke til å gå videre.

Selv om jeg var tomhendt, giftet jeg meg med min vakre forlovede i Manila Filippinene tempel. Kort tid senere begynte jeg å arbeide for et firma som krevde at jeg jobbet på søndager. Jeg ønsket å holde sabbatsdagen hellig, så denne jobben varte ikke lenge. Mange lurte på hvorfor jeg hadde sluttet i jobben, men jeg strevde fremover og gjentok ordene “Ha tro. Gud vil hjelpe deg.”

Jeg begynte å kjøre en jeepney og jobbe som selger for å dekke våre grunnleggende behov og forberede ankomsten av vårt første barn. Min hustru la merke til at jeg slet meg ut i forsøket på å forsørge familien. Hun sa at jeg måtte ta videre studier, men jeg så for meg at det ville bli vanskelig å arbeide, utføre tjeneste i Kirken og være student.

Jeg hadde rett. Det var vanskelig. Men vi gjorde vårt beste for å holde budene. Økonomien vår kom ofte til kort, men med hjelp fra Det vedvarende utdannelsesfond, klarte jeg å fullføre utdannelsen min før vårt andre barn ble født. Jeg fikk jobb som lærer på videregående skole, og ble til slutt Seminar- og Institutt-koordinator.

Ved å følge råd fra profeten og andre ledere i Kirken, forsto jeg at ekteskapet gir store muligheter for åndelig vekst og modning. Jeg har blitt velsignet på grunn av mitt ekteskap og evangeliet.

Vi trenger ikke være redde, selv i de vanskeligste omstendigheter. Vi må bare gjøre vårt beste og huske disse ordene: “Ha tro. Gud vil hjelpe deg.”