2017
Kunskap för hela själen
August 2017


Kunskap för hela själen

Herren verkar med kraft i sin kyrka för att du ska få den utbildning som han vill att du ska ha.

Bild
young woman and young man looking at computer screen

Det här budskapet är för ungdomarna och de unga vuxna i Herrens kyrka. För många år sedan fick jag ett starkt intryck som gäller er och den här tiden. Det var som om jag såg primärbarn över hela jorden. Jag visste att de skulle ingå och hålla förbund med Herren. Och jag visste att Herren skulle välsigna dem med möjligheter att lära på ett djupt plan, både andligt och timligt, och uppresa dem som en mäktig armé som förbereder jorden för hans återkomst.

Ni är de här barnen, och det här är er tid.

Det är en underbar tid i Guds rike, en tid full av möjligheter att lära och växa och uppleva glädje och lycka. Du ställs säkerligen inför viktiga utmaningar. Men genom Jesu Kristi försonings återlösande och stärkande kraft, genom hans förunderliga evangelium och hans sanna och levande kyrka, fortsätter han att öppna dörrar och bereda vägen för dig så att du kan omvända dig, lära på en djup nivå, växa andligt och bli mer omvänd till honom. Herren förbereder sitt rike och sitt folk för sin återkomst, och du som tillhör den uppväxande generationen har en avgörande roll i det här stora verket.

Det här är en tid för underverk. Nya tekniker gör det möjligt för kunskap och utbildning att frodas. Det gäller både världslig och andlig kunskap. Herren verkar med kraft i sin kyrka för att du ska få den utbildning som han vill att du ska ha.

Det här är en del av befallningen Herren gav till profeten Joseph Smith (1805–1844) i början av återställelsen: ”Det är min vilja att ni skall … förvärva er kunskap om historia och om länder och om riken, om Guds och människors lagar, och allt detta för Sions frälsnings skull” (L&F 93:53).

Den här befallningen har blivit mer brådskande i vår tid eftersom Herren nu påskyndar sitt verk. Nu är det hög tid att du drar nytta av möjligheterna till utbildning som ligger framför dig, och av den potential till kunskap och tillväxt som finns inom dig.

De här orden av president Thomas S. Monson bör ljuda i dina öron varje dag:

”Jag uppmanar er att utbilda er.”1

”Era talanger ökar när ni studerar och utbildar er.”2

”Var och en av er har möjligheten att lära och tillväxa … Öka er kunskap, både intellektuellt och andligt, så att den till fullo svarar mot era gudomliga möjligheter.”3

Kunskap på djup nivå

Det slags kunskap som till fullo svarar mot dina gudomliga möjligheter är vad jag kallar kunskap på djup nivå: kunskap för hela själen – sinnet, hjärtat, kroppen och den odödliga anden. Kunskap på djup nivå gäller all slags kunskap, både andlig och världslig. Kunskap på djup nivå stärker din förmåga att göra tre saker: 1) att veta och förstå; 2) att handla verksamt och rättfärdigt och 3) att bli mer lik vår himmelske Fader.4

Som Herren lärde profeten Joseph måste kunskap på djup nivå fås på Herrens sätt, genom uppenbarelse och inspiration i Kristi ljus och genom den Helige Andens kraft och genom att aktivt och ihärdigt studera och undervisa varandra, med hjälp av Jesu Kristi nåd. Det här gäller all slags kunskap. Här är Herrens befallningar om att få kunskap på djup nivå:

”Sök flitigt och lär varandra visdomsord, ja, sök i de bästa böcker efter visdomsord. Sök lärdom, ja, genom studier och även genom tro” (L&F 88:118).

”Undervisa flitigt och min nåd skall vara med er, så att ni kan bli mera fullkomligt undervisade i teori, i princip, i lära, i evangeliets lag, i allting som rör Guds rike, som är viktigt för er att förstå” (L&F 88:78).

Andlig kunskap har prioritet

Bild
young woman holding scriptures

Kunskap på djup nivå inom alla fält är till sin natur andlig, förankrad i en grund av tro på Jesus Kristus, omvändelse och lydnad mot hans bud, så att den Helige Anden kan undervisa dig. Det är inte lätt att skaffa sig kunskap på djup nivå, men det är värt ansträngningen! Om du verkligen vill lära på en djup nivå, om ditt hjärta och sinne är öppna för det, och om du handlar enligt den önskan så kommer Herren att välsigna dig. När du gör din del – ber i tro, förbereder dig, studerar, aktivt engagerar dig och gör ditt allra bästa – undervisar den Helige Anden dig, ökar din förmåga att handla efter det du lär dig och hjälper dig bli den som Herren vill att du ska bli. ”Själva frälsningen”, sa president Joseph F. Smith (1838–1918), ”genom Kristi försoning, [är] en utbildningsprocess. … Kunskap är ett sätt att evigt framåtskrida.”5

Den här processen gäller alla situationer du kan befinna dig i och all slags kunskap. Men den viktigaste kunskapen som du behöver ha är kunskapen om sådant som hör Gud till. Därför måste andlig kunskap komma först i ditt hjärta och i dina prioriteter. Profeten Joseph Smith betonade vikten av andlig kunskap med dessa ord: ”En människa vinner inte frälsning fortare än hon skaffar sig kunskap, för om hon inte får kunskap, blir hon förd i fångenskap av någon ond makt i den andra världen, eftersom onda andar vill ha mer kunskap, och följaktligen mer makt än många människor, som finns på jorden. Därför behövs det uppenbarelse för att hjälpa oss och ge oss kunskap om det som hör Gud till.”6

Det är sant att evangeliet omfattar all sanning7, men kunskap om Jesu Kristi enkla och tydliga sanningar måste vara grunden till all kunskap på djup nivå. När du sätter andlig kunskap främst i ditt sinne och hjärta litar du till Herren och den Helige Anden i dina studier, du ser allt du studerar i hans evangeliums ljus och du fortsätter att lära på en djup nivå hela livet.

Kunskap på djup nivå under hela livet

Att skaffa kunskap på djup nivå om både sådant som är andligt och sådant som är världsligt är en befallning från Gud. Tänk dig vad som skulle hända om du slutade lära. Vad skulle ha hänt om jag slutade lära när jag tog examen från college i mitten av 1970-talet? Jag skulle inte ha haft några nya insikter eller uppenbarelser från de levande profeterna, skrifterna eller den Helige Anden, jag skulle inte veta något om den fortsatta utvecklingen inom teknik, sjukvård, tillståndet i världen, regeringsbestämmelser eller utbildning. Det skulle inte ha skett någon personlig tillväxt eller andlig utveckling genom omvändelse och personlig erfarenhet.

När jag verkade som president för Brigham Young University–Idaho fick syster Clark ofta frågan: ”Hur träffade du president Clark?” Hennes svar började ofta med ”han var inte president Clark när jag träffade honom”. Om jag inte hade fortsatt lära skulle jag ha blivit äldre, men jag skulle ändå vara den 25-åring som syster Clark kände när jag tog examen från college – inte några bra framtidsutsikter för syster Clark eller för våra barn!

Om du slutar att lära kan du inte bli mer kunnig, effektivare, nyttigare, mer trofast eller mer som din Fader i himlen.

Din upplevelse av att inhämta kunskap i din ungdom och när du är ung vuxen lägger grunden till fortsatta studier hela livet. Om du utvecklar förmågan att lära på djupet enligt Herrens sätt – genom Anden och genom ihärdiga studier – blir det till stor välsignelse för dig.

En nyckel till att få den välsignelsen är att ha hjärtat och sinnet öppet för ny kunskap. Här är tre saker du kan göra för att alltid vara redo att lära:

  1. Be Herren välsigna dig med en önskan att lära på en djup nivå.

    Om du redan har en önskan att lära på en djup nivå så är det jättebra. Om du inte har det kan du be Herren om den gåvan. Herren stärker din önskan att lära dig var och hur han vill att du ska lära under hela ditt liv. Enligt Herrens plan är det lika viktigt hur han vill att du ska lära – genom Anden och genom ihärdiga studier – som det är vad han vill att du ska lära dig.

  2. Gör omvändelse till en väsentlig del av ditt liv.

    Omvändelse är en gudomlig process. Det är så vi förändras, växer och blir bättre genom Jesu Kristi försonings återlösande och stärkande kraft. Om omvändelse är en väsentlig del av ditt liv befinner du dig alltid på knä, ödmjukar dig inför Herren, och söker hans hjälp med hur du ska använda din tid och hur du ska tjäna honom.

  3. Besök templet så ofta du kan.

    Templet är Herrens hus där man får uppenbarelse och kunskap. Om du går dit ofta, om du tar dina frågor och din önskan att lära med dig, så kommer Herren att undervisa dig.

Hur man övervinner motstånd mot att lära på djupet

Bild
young man with tablet

Om du studerar på djupet nu, förbereder du dig för att lära hela livet. Men jag vet att du ställs inför hinder och även motstånd mot att lära dig det som Herren vill att du ska lära dig. Rädsla, missmod, lättja, lässvårigheter, brist på stöd eller möjligheter, kulturella traditioner eller familjetraditioner, oro för kostnader, världens frestelser, falska uppfattningar om utbildning och mycket annat står i vägen.8

Jag vet att några av er ställs inför flera av de här svårigheterna, och de kan kännas som oöverstigliga hinder mot att studera.

Jag vittnar om att oavsett var du bor, oavsett vilka omständigheter du befinner dig i, står Herren Jesus Kristus med dig mot allt det här motståndet med sin återlösande kärlek och sin allomfattande makt. Genom hans försoningsoffer har han upplevt och övervunnit allt som kan stå i vägen för ditt framåtskridande mot evigt liv. I hans styrka och med hans kraft kan du övervinna allt som står mellan dig och den kunskap som Herren vill att du ska få.

Det här är hans löfte till dig, och hans löften är säkra: ”Närma er mig och jag skall närma mig er, sök mig flitigt och ni skall finna mig, be och ni skall få, bulta och det skall öppnas för er” (L&F 88:63; se även Matt. 7:7).

Sammanfattning

Det här är verkligen en härlig dag i Guds rike. Herren påskyndar sitt verk, och vi har sett underverk på underverk allteftersom Herren verkar med kraft för att skapa underbara möjligheter för dig att lära dig på djupet.

Herren verkar i ditt liv för att välsigna och förbereda dig. Jag ber att du ska handla i tro på Jesus Kristus för att dra nytta av varje möjlighet att lära på djupet, växa i kunskap, genomföra hans rättfärdiga avsikter och bli den som du var född att bli.

Slutnoter

  1. Thomas S. Monson, ”Om I ären beredda skolen I icke frukta”, Liahona, nov 2004, s. 116.

  2. Thomas S Monson, ”Tre mål till vägledning”, Liahona, nov 2007, s. 119.

  3. Thomas S. Monson, ”Hjälpföreningens oerhörda styrka”, Nordstjärnan, jan. 1998, s. 96.

  4. Mönstret att ”veta, göra, bli” har använts flitigt som ram för ledarutveckling och i samtal om Herrens plan för hans barns andliga utveckling. Se Thomas S. Monson, ”Att lära, att göra, att vara”, Liahona, nov. 2008, s. 60–68 och Dallin H. Oaks, ”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40–43. För en djupare behandling av de olika delarna av det här mönstret, se bokserien i tre delar av David A. Bednar, Increase in Learning (2011), Act in Doctrine (2012) och Power to Become (2014).

  5. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph F. Smith (1999), s. 316.

  6. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 265.

  7. Det här citatet av Brigham Young uttrycker tanken väl: ”Jesu Kristi religion får inte bara människor att lära känna det som hör Gud till och visa prov på god moral och renhet, utan ger dem också all tänkbar uppmuntran och motivation att tillväxa i kunskap och intelligens inom alla teknikens, konstens och vetenskapens områden, för all visdom och all konst och vetenskap i världen kommer från Gud och är avsett för hans folks bästa” (Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young [1997], s. 193–194).

  8. Här är ett exempel på en falsk uppfattning som kommer från kulturella traditioner och kan ha en inverkan på unga vuxna: För en generation sedan kunde en person som bodde i den utvecklade världen hitta ett bra, välbetalt jobb och ha tillräckligt god inkomst för att försörja en familj med viss gymnasieutbildning, eller ännu hellre efter att ha gått ut gymnasiet. Den föreställningen finns fortfarande kvar trots att den tiden är förbi för de flesta, i de flesta utvecklade länder och även i utvecklingsländerna. Högre utbildning och kunskap efter gymnasiet inom fält där det råder stor efterfrågan, vare sig det sker genom certifiering inom tekniska färdigheter eller en universitetsexamen (och inom vissa fält en avancerad examen), har blivit nödvändigt för att man ska kunna försörja en familj, sörja för pensionstiden och lägga en timlig grund för tjänande i kyrkan.