2017
Att leva ett helgat liv
August 2017


Besökslärarnas budskap

Att leva ett helgat liv

Studera det här materialet under bön och sök inspiration för att veta vad ni ska prata om. Hur kan kunskap om Hjälpföreningens syfte förbereda Guds döttrar för det eviga livets välsignelser?

Bild
sister missionaries greeting woman

”Att helga något är att avskilja eller inviga det som något heligt, ägnat åt heliga ändamål”, har äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum sagt. ”Sann framgång i livet kommer av att vi helgar vårt liv – det vill säga vår tid och våra val – till Guds ändamål.”1

Äldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i de tolv apostlarnas kvorum sa: ”Vi har en tendens att tro att helgande endast innebär att vid gudomlig uppmaning ge upp våra materiella ägodelar. Men den yttersta helgelsen är att ge sig själv till Gud.”2

När vi helgar oss till Guds ändamål stärks vår tro på Jesus Kristus och hans försoning. När vi lever ett helgat liv kan vi bli heliggjorda genom våra gärningar.

Carole M. Stephens, tidigare första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap, har sagt: ”Äldste Robert D. Hales lärde: ’När vi ingår och håller förbund går vi ut ur världen och in i Guds rike.’

Vi förändras. Vi ser annorlunda ut, och vi beter oss annorlunda. Det vi lyssnar till och läser och säger är annorlunda, och det vi har på oss är annorlunda eftersom vi blir Guds döttrar, förenade med honom genom förbund.”3

Helgelse är förbundet som Gud ingår ”med Israels hus, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk” (Jer. 31:33). Att leva ett helgat liv är i enlighet med Guds plan för oss.

Ytterligare skriftställen

1 Tessalonikerbrevet 1:3; Läran och förbunden 105:5;

Bild
Relief Society seal

Tro Familj Tjänande

Slutnoter

  1. D. Todd Christofferson, ”Funderingar över ett helgat liv”, Liahona, nov. 2010, s. 16.

  2. Neal A. Maxwell, ”Helga dina gärningar”, Liahona, juli 2002, s. 39.

  3. Carole M. Stephens, ”Vakna och medvetna om våra plikter”, Liahona, nov. 2012, s. 115.