2017
Beslutet att vara trofast
August 2017


Beslutet att vara trofast

De här fyra besluten kan vara till stor nytta för dig.

Bild
walking down a dirt road

En av de största utmaningarna jag ställdes inför som liten i Guatemala var fattigdom – andlig fattigdom eftersom vi inte kände till evangeliet och timlig fattigdom på grund av brist på pengar. Min mor dog när jag var fem år, så min far fick fostra fyra små barn själv. Eftersom far ville behålla oss alla i familjen behövde han delegera en del hushållssysslor till oss barn.

Jag var äldst och fick i uppgift att laga lunch och middag till familjen varje dag. Det var svårt först, men jag lärde mig att laga mat på några olika sätt. Varje dag fick jag 25 cent (2 kronor) av pappa att köpa mat för. Jag brukade köpa ett halvt kilo bönor för 6 cent och ett halvt kilo ris för 7 cent. Sedan köpte jag kol för 5 cent som jag använde för att kunna laga maten, tändmaterial för 2 cent och tortillas för 5 cent. Jag gjorde det varje dag, och varje dag åt vi ris och bönor med tortillas. 25 cent var inte mycket på den tiden heller, men det var så vi hankade oss fram.

Utmaningen var hur jag skulle ta mig ur den här fattigdomscykeln. Och i slutändan handlar det om beslut – valet att göra något bättre med mitt liv. Vi fattar alltid beslut för oss själva, även när vi inte tror att vi gör det. Till exempel väljer vi att tro. Ibland kan vi känna oss förvirrade när vi ställs inför vad världen säger och vad Jesus Kristus lär. Men den bästa vägvisaren i livet är Jesu Kristi lära. När jag fattade beslut med Herrens lära till grund, kände jag hans hand i mitt liv.

Jag vill berätta om fyra beslut jag har fattat som har haft stor inverkan på mitt liv. Om du fattar samma beslut och håller fast vid dem blir de till välsignelse för dig också: 1) beslutet att döpas, 2) beslutet att tro på Jesus Kristus och förbli aktiv i kyrkan, 3) beslutet att lita på Herrens löften och 4) beslutet att vara trofast och följa profeternas råd.

Beslutet att döpas

Bild
baptism

När jag var 12 började missionärerna undervisa mina syskon och mig. Först var inte far med. Han satt i ett rum längre bak i huset bakom ett draperi och lyssnade. Men sedan läste han ett häfte från kyrkan som beskrev hur en man och en kvinna som hade vigts med rätt myndighet kan vara tillsammans för evigt. Det här fångade hans uppmärksamhet eftersom han kunde vara tillsammans med sin fru igen fastän hon hade gått bort. När han hade fått veta det bestämde han sig för att döpas. Och vi döptes allihop i familjen.

Det nyfunna perspektivet som evangeliet gav mig hjälpte mig inse att det var möjligt att åstadkomma bättre saker i livet om jag ansträngde mig och var lydig. Jag bestämde mig för att göra allt som krävdes för att gå på Herrens stig.

Beslutet att tro på Kristus och förbli aktiv i kyrkan

Jag minns att jag fattade det beslutet en dag när jag satt i kyrkan och väntade på att en dopgudstjänst skulle börja. När jag satt och begrundade Kristi lära kände jag en stark glädje som talade om för mig att allt jag hade lärt mig av missionärerna var sant. I det ögonblicket lovade jag tyst Gud att jag alltid skulle lita på honom och att jag skulle vara aktiv i hans kyrka i hela mitt liv om det innebar att jag kunde fortsätta känna den glädje som kommer från den Helige Anden. För mig innebar löftet att inte bara gå i kyrkan varje vecka utan att också lita på Herrens lära, skrifterna, de levande profeterna, och särskilt min Frälsare Jesus Kristus.

Beslutet att lita på Herrens löften.

Det var relativt tidigt i livet som jag fattade det här viktiga beslutet att lita på Herrens löften. Allt sedan dess har mitt beslut visat sig vara till stor nytta för mig. När jag har känt tvivel eller när en fråga har kommit upp, har jag kunnat tänka tillbaka på beslutet jag fattade då och har baserat alla andra beslut på det. Om du bestämmer dig tidigt för vilka normer du ska leva efter så blir det lättare för dig att göra rätta val när du börjar tvivla eller får problem.

Jag hade jag en minnesvärd upplevelse med den här principen när jag studerade. Jag arbetade alltid hårt i skolan för att lära och förbereda mig för framtiden. För att kunna komma ur fattigdomen visste jag att jag behövde hitta en yrkesbana som skulle öppna dörrarna för nya möjligheter i livet. Jag visste också att för att kunna få ett sådant yrke behövde jag fokusera på min utbildning.

Men hur viktig utbildningen än var för mig fattade jag beslutet att inte studera på söndagar. Som medlem i kyrkan visste jag att Herren hade sagt att sabbaten är hans dag, inte vår. Jag försökte fatta medvetna beslut om vad jag skulle göra på den här speciella dagen. Men efter att ha fattat det beslutet blev jag ibland frestad att gå ifrån min egen regel, särskilt när det var dags för prov. Jag tänkte: ”Det är ju inget fel. Jag bara studerar. Jag kan gå i kyrkan på förmiddagen och studera på eftermiddagen och kvällen.”

Men när jag tänkte på löftet att jag skulle vara aktiv och trofast mot råden från Herrens profeter var det mycket lättare att hålla fast vid beslutet att inte studera på söndagar utan i stället ägna mig åt tjänande och tillbedjan på Herrens dag. Jag hade redan bestämt mig för att vara trofast, så för mig var det bara en fråga om att tolka det som Herren hade sagt om sabbatsdagen och tillämpa hans råd så gott jag kunde.

Jag gjorde bra ifrån mig i mina studier och fick ett bra yrke som gjorde att jag kunde försörja min familj. Jag vet att det var för att jag höll mitt löfte till Herren som han välsignade mig så att jag kunde skapa ett bättre liv.

Beslutet att vara trofast och följa profeternas råd

För var och en av oss handlar trofasthet mot Herren om att fastställa till vilken grad vi tror på Jesus är Kristus, att de som upptecknade skrifterna var inspirerade av Gud, och att första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum verkligen är Guds tjänare. Vetskapen om att uppenbarelse förekommer i vår tid och att profeterna är kallade av Gud gör det lättare att hålla fast vid evangeliet när man ställs inför svåra situationer.

Om du kan utveckla en sådan tilltro behöver du aldrig bekymra dig för frågor om vilka beteenden eller aktiviteter som är lämpliga eller inte. Alla sådana frågor besvaras när du söker efter svar i tro genom skrifterna, Anden och profeterna – Guds utnämnda tjänare.