2018
Sådan hjælper institut jer med at lære evangeliet
January 2018


Sådan hjælper institut jer med at lære evangeliet

Prøv disse tre forslag til at få mere ud af institut.

»Dagens verden er mere udfordrende end den var … for nogle år siden,« har ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum sagt. »Vores unge mænd og unge kvinder kan blive distraheret af mange flere ting, som kan sætte dem ud på et sidespor i deres forberedelser til en mission og deres fremtidige, lykkelige liv.« Nu har vi mere end nogensinde før brug for at vide, »hvordan man lytter til og reagerer på Helligåndens hvisken.«1

For at hjælpe jer til at blive mere åndeligt afstemt, har Kirken sørget for institutprogrammet. Institut kan give jer personlig »meningsfuld erfaring med Guds ord«.2

Når I deltager i institut, kan I vælge forskellige kurser. Lærere, som forstår de unge voksnes behov og spørgsmål, vil hjælpe jer med af lære fra skrifterne og de sidste dages profeters lærdomme.

En nyere ændring i institut giver jer mulighed for at bruge (1) kursets studiebog, (2) kursusspørgsmål og (3) personlige indlæringsprojekter for at fremme jeres indlæring og styrke jeres tro på Jesus Kristus. Disse tre studieformer giver jer et mere personligt studium af evangeliet og I vil få personlig erfaring med, hvordan Ånden arbejder med jer.

Kursets studiebog

Ældste Richard G. Scott (1928-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum anbefalede at skrive åndelige indtryk ned i en bog: »Find et sikkert sted, hvor I kan nedskrive alt det vigtige, som I lærer af Helligånden. I vil opdage, at når I nedskriver de dyrebare indtryk, får I ofte flere af dem.«3

Eleverne bruger en bog (det kan være i papirform eller på appen Evangelisk bibliotek) i klassen og derhjemme for at skrive de indtryk ned, de får, når de studerer skriften. Jayme Dhennz, en institutelev på Filippinerne, har set fordelene ved at føre en studiebog: »Jeg kan ikke lade være med at skrive passagerne og budskaberne fra skrifterne eller profetens taler, for det gør studiet af evangeliet så meget bredere.«

Bror Seiichi Takahashi er institutelev i Nagoya i Japan og kan lide at skrive i sin studiebog, for det gør »læringsprocessen mere flydende«, og det hjælper eleverne til at komme forberedte til klassen, klar til at lære og deltage.

Taisia Bartolomeo fra det sydlige Italien siger: »Jeg kan bedre huske det, jeg lærer, og finde det igen, når jeg skriver det ned.« Hendes klassekammerat, Mariaterasa Santoro, tilføjer: »Min studiebog er noget jeg kan kigge i, når jeg vil mindes et særligt åndeligt begreb eller en personlig åbenbaring.«

Kursusspørgsmål

Spørgsmål, der bliver stillet ved kursets start giver eleverne nogle emner, de skal granske over i kursusforløbet. Når kurset slutter afleverer eleverne deres personlige, inspirerede svar til læreren.

Ilaria Bellomo, elev i det sydlige Italien, forklarer: »De spørgsmål fik mig til at tænke over mit liv og det faktum, at det, jeg læser i institut, hjælper mig til at lære Jesus Kristus bedre at kende.«

Jinseop Jeong, institutelev i Korea, siger: »Spørgsmålene hjalp mig til at tænke dybt over og gennemgå det, jeg lærte. Det var en vigtig tid til at gennemgå, fordøje og anvende det, jeg lærte.«

Elevernes åndelige vækst kommer til udtryk i deres besvarelser. Søster Seonsim Kang, stavsinstitutlærer i Korea, siger: »Det var en stor oplevelse for mig at læse og se elevernes vidnesbyrd og tanker.«

Billede
learning project

Personlige indlæringsprojekter

Mange institutelever vælger bønsomt at lave et meningsfuldt projekt. Alt efter deres interesser har elever rundt om i verden skabt evangelierelateret kunst, musik, videoer og opdateringer på sociale medier. Disse projekter ansporer eleverne til at handle på det, de har lært i klassen. Fx valgte en elev at male et portræt af Frelseren i forbindelse med kurset »Jesus Kristus og det evigtvarende evangelium«.

En elev, der fulgte kurset »Den evige familie« lavede et tempel- og slægtshistorieprojekt, som »kulminerede med en tempeltur med min bedstemor og nærmeste familiemedlemmer, hvor vi udførte mere end 40 tempelbeseglinger, der var blevet forberedt i semestrets løb. Det knyttede familien tættere sammen.«

Som Cenia Avila Organis, institutelev i Bicol i Filippinerne, påpeger, giver det at arbejde på et personligt indlæringsprojekt »fleksibilitet«, det giver elever frihed til at lære Guds ord og føle Ånden, mens de bruger deres talenter.

Bedre resultater

Brugen af disse indlæringsmetoder kan forbedre jeres studium af evangeliet og styrke jeres vidnesbyrd. Ved at dykke dybere ned i studiet af evangeliet gennem institutkurser får I en bedre forståelse af, hvordan I kan anvende Guds ord i jeres liv og bruge det til at velsigne andre.

Noter

  1. Se M. Russell Ballard, »Den bedste generation af unge voksne«, Liahona, maj 2015, s. 67.

  2. »Teaching with Power«, lds.org/si/objective/elevate-learning/teaching-with-power.

  3. Se Richard G. Scott, »At opnå kundskab og styrken til at anvende den klogt«, Liahona, aug. 2002, s. 12.