2018
2018-mutual-theme-peace-in-christ
January 2018


GUFs tema 2018

Fred i Kristus

Uanset din situation kan du altid finde fred i Jesus Kristus.

I en verden fuld af uro, konkurrerende idealer, fristelser og forvirrende filosofier er det ikke altid let at finde fred. Men Frelserens løfte, der står i Lære og Pagter 19:23 (GUFs tema 2018), angiver en sikker vej til fred: »Lær af mig, og lyt til mine ord; vandr i min Ånds sagtmodighed, så skal du få fred i mig.«

Vi vidner som hovedpræsidentskaber for Unge Piger og Unge Mænd om, at det er sandt. Vi har set det i vores eget liv, og hvis I vil følge det mønster, vil Gud også opfylde sit løfte om fred i jeres liv.

Mange af jer er urolige og bekymrede for, hvad fremtiden bringer. Mange af jer tænker over jeres udseende, jeres evner og jeres potentiale. Men uanset, hvad I måtte møde, kan I finde fred. Det betyder ikke, at alle disse spørgsmål eller bekymringer omgående forsvinder, men I kan føle en stille vished om, at alting ordner sig. Det vigtigste er, at I kan mærke Jesu Kristi kærlighed til jer personligt, og det bringer stor fred.

Lad os tale om alle elementerne i dette vers.

Lær af mig

At lære vor himmelske Fader og Jesus Kristus at kende er en afgørende del af jeres rejse i livet. Herren sagde: »Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus« (Joh 17:3). Når I lærer Jesus Kristus bedre at kende, kan I forstå, hvor god, klog, venlig og kærlig han er. Jeres tro på ham vil vokse, og I vil have et større ønske om at følge ham og vor himmelske Fader.

Lyt til mine ord

Jesus Kristus taler til os gennem skrifterne, levende profeter og Helligånden. Vi må mætte os med, grunde over og anvende disse ord i vores liv. Fokusér i jeres studium af Frelserens ord på Mormons Bog, for den er »den mest korrekte bog på jorden og vor religions slutsten,« sagde Joseph Smith, og »et menneske ville komme Gud nærmere ved at efterleve forskrifterne i den end i nogen anden bog.«1 Præsident Thomas S. Monsons kraftfulde opfordring ved aprilkonferencen 2017 til at læse i Mormons Bog hver dag vil hjælpe os til at lytte til og forstå Kristi ord.2

Vandr i min Ånds sagtmodighed

At lytte til Frelserens ord begynder først at forandre os, når vi er villige til at adlyde dem. Det kræver sagtmodighed fra vores side. Det kræver, at vi opgiver at følge vores egen vej og vandrer på hans vej. Nogle gange tror vi, at vores vej er bedre. Men når vi er sagtmodige og følger ham, uanset hvor han leder os hen, vil vi altid være på den bedste vej.

Så skal du få fred i mig

Dette er det store løfte: Hvis I gør disse tre ting – lærer, lytter og går med Frelseren – vil I have fred i jeres liv. I vil have vished om, at Gud er ved jeres side, og at han vil våge over jer, på trods af enhver frygt, usikkerhed eller svaghed I måtte have. I kan have tillid – ikke blot til jer selv, men også til Jesus Kristus og hans kærlighed og magt.

Vi opfordrer alle unge i Kirken til at lære dette vers udenad. Anvend det som en rettesnor i jeres liv. Når mørkets tåger hvirvler omkring jer og synes overvældende, kan I kalde dette vers frem i jeres sind, følge dets mønster og fortøjre jer selv til Jesu Kristi sikre grundvold.

Noter

  1. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 64.

  2. Thomas S. Monson, »Styrken i Mormons Bog«, Liahona, maj 2017, s. 86.