2018
Vapahtajan viimeinen, yksinäinen matka
April 2018


Vapahtajan viimeinen, yksinäinen matka

Kuva
the saviors final lonely journey PDF 1
Kuva
the saviors final lonely journey PDF 2
Kuva
the saviors final lonely journey PDF 3

Läpi elämänsä kuolevaisuudessa Vapahtaja teki monia matkoja – matkansa pienenä vauvana Betlehemistä Egyptiin, 40 päivän matkansa autiomaassa, monet matkansa palvelutyönsä aikana kaupunkeihin, kyliin ja koteihin opettamaan, parantamaan ja siunaamaan sekä monia muita matkoja. Mutta on yksi matka, joka Vapahtajan täytyi kohdata yksin, ja se oli matka, jonka yksin Hän pystyi kestämään.

”Pääsiäissunnuntaina me juhlimme pisimpään odotettua ja loistavinta tapahtumaa maailman historiassa.

Se päivä muutti kaiken.

Sinä päivänä minun elämäni muuttui.

Teidän elämänne muuttui.

Jumalan kaikkien lasten kohtalo muuttui.”

Presidentti Dieter F. Uchtdorf, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, ”Armon lahja”, Liahona, toukokuu 2015, s. 107.

Vertaansa vailla olevaa kärsimystä

Kuva
Jesus in Gethsemane

Oi Isä, Simon Dewey

”Kukaan kuolevainen [ei] voi käsittää täysin Kristuksen Getsemanessa tekemän työn merkitystä.

Me tiedämme, että Hän hikoili suuria veripisaroita jokaisesta huokosestaan tyhjentäessään sen katkeran maljan, jonka Isä oli Hänelle antanut.

Me tiedämme, että Hän kärsi sekä ruumiissaan että hengessään enemmän kuin ihmisen on mahdollista kuolematta kärsiä.

Me tiedämme, että jollakin meille käsittämättömällä tavalla Hänen kärsimyksensä tyydytti oikeudenmukaisuuden vaatimukset, lunasti katuvat sielut synnin vaivoista ja rangaistuksista ja soi armon niille, jotka uskovat Hänen pyhään nimeensä.

Me tiedämme, että kun äärettömän taakan tuska ja vaiva sai Hänet vapisemaan, Hän kaatui voipuneena maahan ja toivoi, ettei Hänen tarvitsisi juoda katkeraa maljaa.”

Vanhin Bruce R. McConkie (1915–1985) kahdentoista apostolin koorumista, ”Getsemanen puhdistava voima”, Valkeus, 1985, konferenssiraportti 155. vuosikonferenssista, s. 8.

Henkilökohtainen soveltaminen: Vaikka emme ehkä aina käsitäkään sitä, niin sovituksen aikana Vapahtaja kärsi kaikenlaiset tuskat. Hän ymmärtää jokaisen fyysisen kivun, murtuneesta luusta ankarimpaan krooniseen sairauteen. Hän tunsi henkisten vaivojen – kuten masennuksen, ahdistuksen, riippuvuuden, yksinäisyyden ja murheen – synkkyyden ja epätoivon. Ja Hän tunsi jokaisen hengellisen haavan, koska Hän otti kantaakseen koko ihmiskunnan synnit.

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Me saatamme heikkouden hetkellä huudahtaa: ’Kukaan ei tiedä, millaista tämä on. Kukaan ei ymmärrä.’ Mutta Jumalan Poika tietää ja ymmärtää täysin, koska Hän on tuntenut ja kantanut henkilökohtaiset kuormamme.” (”He kantoivat kuormansa helposti”, Liahona, toukokuu 2014, s. 90.)

Hän yksin kykeni

Kuva
carrying the cross

Matkalla kohti Golgataa, Bernardo Cavallino, Chrysler Museum of Art

”Vain Jumala saattoi tehdä sen, mitä Hän teki. Koska Jeesus oli Isän ainoa Poika lihassa, Hän peri jumalallisia ominaisuuksia. Hän oli ainoa milloinkaan kuolevaisuuteen syntynyt henkilö, joka saattoi suorittaa tämän mitä tärkeimmän ja ylimaallisimman teon. Ainoana koskaan tämän maan päällä eläneenä synnittömänä ihmisenä Hän ei ollut hengellisen kuoleman alainen. Hänellä oli jumaluutensa ansiosta valta myös fyysisen kuoleman yli. Siten Hän teki puolestamme sellaista, mitä me emme voi tehdä itsemme puolesta. Hän mursi kuoleman kylmän otteen. Hän myös teki meille mahdolliseksi saada Pyhän Hengen lahjan ylimmän ja tyynen lohdutuksen.”

Ks. presidentti James E. Faust (1920–2007), toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, ”Sovitus – suurin toivomme”, Liahona, tammikuu 2002, s. 20.

Henkilökohtainen soveltaminen: Sovituksensa ansiosta Vapahtaja päästi kuoleman siteet ja lunasti meidät kaikki meidän synneistämme, jotta joka ainoa ihminen voisi saada iankaikkisen elämän. Hän yksin kykeni toteuttamaan niin pelottavan ja mahdottomalta tuntuneen tehtävän. Kun kohtaamme vakavia haasteita, voimme saada lohtua tiedosta, että Vapahtaja voi todellakin tehdä mahdottomasta mahdollisen.

Hän ei perunut päätöstään

Kuva
the burial

Hautaaminen, Carl Heinrich Bloch

”Golgata-nimisellä kukkulalla avuttomien seuraajien katsellessa sivusta Hänen runneltu ruumiinsa naulattiin ristiin. Häntä pilkattiin ja kirottiin ja halveksuttiin armotta. – –

Tuskaisat tunnit kuluivat Hänen henkensä hiipuessa. Hänen rutikuivilta huuliltaan kuuluivat sanat: ’”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.” Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran.’ – –

Viimeisellä hetkellä Mestari olisi voinut perua päätöksensä. Mutta Hän ei tehnyt niin. Hän laskeutui kaiken alapuolelle, jotta Hän voisi pelastaa kaiken. Hänen eloton ruumiinsa asetettiin kiireesti mutta lempeästi lainahautaan.”

Ks. presidentti Thomas S. Monson (1927–2018), ”Hän on noussut!”, Liahona, toukokuu 2010, s. 89.

Henkilökohtainen soveltaminen: Vapahtaja kärsi ahdistavaa tuskaa, yksinäisyyttä ja epätoivoa, mutta silti Hän kesti ja saattoi päätökseen matkansa kuolevaisuudessa osoittaen armoa – jopa pyytäen Isäänsä antamaan anteeksi niille, jotka ristiinnaulitsivat Hänet. Hänen täydellisen esimerkkinsä ansiosta me voimme kohdata omat koettelemuksemme ja vaikeutemme arvokkaasti, ja Hänen avullaan mekin voimme kestää loppuun asti.

Hänen ylösnousemuksensa monet todistajat

Kuva
Mary at the tomb

Mitä itket, nainen?, Mark R. Pugh

”Minä uskon niitä monia Vapahtajan ylösnousemuksesta todistaneita, joiden kokemukset ja todistukset ovat Uudessa testamentissa – muiden muassa Pietarin ja hänen apostolitoveriensa sekä rakkaan, puhtaan Magdalan Marian. Minä uskon niihin todistuksiin, jotka ovat Mormonin kirjassa – muiden muassa apostoli Nefin ja paikalla olleen väkijoukon Runsaudenmaassa. Ja minä uskon Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin todistukseen. Monien muiden todistusten jälkeen he julistivat tämän viimeisen taloudenhoitokauden suuren todistuksen, ’että hän elää! Sillä me näimme hänet.’ Hänen kaikkinäkevän silmänsä katseen alla minä itse seison todistajana siitä, että Jeesus Nasaretilainen on ylösnoussut Lunastaja, ja minä todistan kaikesta, mikä seuraa siitä, että Hänen ylösnousemuksensa on tosiasia. Rukoilen, että tekin saatte tuon saman todistuksen varmuuden ja lohdun.”

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista, ”Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus”, Liahona, toukokuu 2014, s. 114.

Henkilökohtainen soveltaminen: Vaikka emme olleetkaan niiden joukossa, jotka näkivät Lunastajan ylösnousseen ja täydelliseksi tehdyn ruumiin, me voimme silti olla Hänen todistajinaan tänään. Hän voi aina olla elämämme keskipisteenä – missä ja milloin tahansa. Joka kerta kun tarjoamme sydämemme ja kätemme muiden palvelemiseen, kun osoitamme lempeyttä, ystävällisyyttä ja kunnioitusta kaikkia kohtaan, kun puolustamme totuutta ja kun lausumme todistuksemme evankeliumista, me olemme todellisia Jeesuksen Kristuksen todistajia.

Meidän ei tarvitse kulkea yksin

Kuva
Christ walking along the shores

Yksityiskohta teoksesta Kulje kanssani, Greg Olsen, kopiointi kielletty

”Yksi suuria lohtuja tänä pääsiäisaikana on, että koska Jeesus kulki niin pitkän, yksinäisen polun täysin yksin, meidän ei tarvitse tehdä niin. Hänen yksinäinen matkansa toi meidän pienelle versiollemme tuosta polusta suurenmoista seuraa – taivaallisen Isämme armollisen huolenpidon, tämän rakkaan Pojan pettämättömän toveruuden, Pyhän Hengen ylimaallisen lahjan, taivaan enkeleitä, perheenjäseniä verhon molemmin puolin, profeettoja ja apostoleja, opettajia, johtajia, ystäviä. Kaikki nämä ja enemmänkin on meille annettu kumppaneiksi kuolevaisuuden matkallemme Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja Hänen evankeliuminsa palautuksen ansiosta. Golgatan kukkulalta kuulutetaan totuutta, ettei meitä koskaan jätetä yksin eikä ilman apua, vaikka meistä joskus saattaakin tuntua siltä. – –

Seiskäämme tällä pääsiäisviikolla ja aina Jeesuksen Kristuksen rinnalla ’kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla, missä [lienemmekin], aina kuolemaan asti’, sillä juuri niin Hän seisoi meidän rinnallamme, kun se oli tehtävä kuolemaan asti ja kun Hänen täytyi seistä täysin ja kertakaikkisen yksin.”

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista, ”Ketään ei ollut Hänen kanssaan”, Liahona, toukokuu 2009, s. 88.

Henkilökohtainen soveltaminen: Muista tänä pääsiäisenä Vapahtajan viimeinen, yksinäinen matka. Hän uhrasi kaiken, mitä Hänellä oli, jotta sinä ja jokainen ihminen maan päällä voi tulla puhtaaksi ja saada iankaikkisen elämän. Opi Hänen täydellisestä esimerkistään. Pidä Hänet ajatuksissasi ja sydämessäsi. Ja muista aina, ettet koskaan ole yksin. Koska Hän kesti viimeisen matkansa täysin ja kertakaikkisen yksin, Hän ei hylkää sinua. Hänen rakkautensa sinua kohtaan on ääretöntä ja muuttumatonta, ja Hän on valmiina tarjoamaan sinulle rauhaa, lohtua ja toivoa, kun jatkat omaa matkaasi. Hänen sovituksen lahjansa on ikuinen, ja se on annettu sinulle.