2018
Mitä, miksi ja miten: palautuksen yksityiskohtia
April 2018


Mitä, miksi ja miten: palautuksen yksityiskohtia

Jotta voit opettaa evankeliumia, sinun täytyy osata selittää, mitä ovat luopumus, taloudenhoitokaudet ja palautus. Tästä kaaviosta voi olla apua.

Kuva
a breakdown of the restoration 1
Kuva
a breakdown of the restoration 2

Oletetaan, että olet viikon pituisella rantalomamatkalla ystäväsi perheen kanssa. Sinulla on ollut oikein hauskaa, mutta nyt sinulla alkaa olla ikävä omaa perhettäsi. Sitten isäsi lähettää sinulle tekstiviestin kysyäkseen, miten sinulla menee – sitä juuri tarvitsit tunteaksesi, että sinua rakastetaan ja sinut muistetaan.

Elämä maan päällä on hieman samanlaista. Jumala ei lähetä meille tekstiviestejä, mutta me olemme poissa taivaallisesta kodistamme, joten yksi tapa, jolla taivaallinen Isä viestittää meille rakkauttaan, on lähettää profeettoja.

Taloudenhoitokausi

Kuva
prophets called of God

Kuvitus Ben Simonsen

Profeetat johtavat niin kutsuttuja taloudenhoitokausia, ajanjaksoja, jolloin 1) Jumala on lähettänyt maan päälle ainakin yhden valtuutetun pappeusjohtajan ja 2) tämä johtaja, profeetta, saa tietää pelastussuunnitelmasta suoraan Jumalalta. Sitten profeetta opettaa eli antaa evankeliumin ihmisille.

Pyhien kirjoitusten ansiosta meillä on tietoa monista taloudenhoitokausista. Tärkeitä ovat olleet Aadamin, Henokin, Nooan, Abrahamin, Mooseksen, Jeesuksen Kristuksen ja Joseph Smithin taloudenhoitokaudet. Herra on aloittanut uuden taloudenhoitokauden näistä jokaisen profeetan avulla.

Luopumus

Kuva
apostasy cycle

Luopumus = jumalattomuus. Kun yksittäinen ihminen tai ihmisryhmä kääntyy pois Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuuksista, hylkää profeetat ja lankeaa syntiin, he ovat luopumuksessa.

Kuinka luopumus tapahtuu

Jumala kutsuu profeetan, joka opettaa Jeesuksen Kristuksen tosi evankeliumia.

Ihmisiä, jotka noudattavat profeetan opetuksia, siunataan.

Jotkut ihmisistä käyvät ylpeiksi ja hylkäävät profeetan.

Usein Herra ottaa profeettansa pois kansan luota, joka hylkää evankeliumin periaatteet.

Kun ajankohta on oikea, Jumala kutsuu uuden profeetan palauttamaan totuuden, pappeuden ja kirkon.

Palautus

Kuva
restoration

Palautus on sitä, että jokin saatetaan takaisin alkuperäiseen tilaansa. Se ei ole uudistus, jossa muutetaan jotakin olemassa olevaa ja luodaan jotakin uutta. Esimerkiksi jos haluat palauttaa eli entisöidä vanhan talon, rakentaisit sen uudelleen samojen piirustusten mukaan, joita käytettiin alun perin. Saattaisit haluta lisätä taloon uuden takan, mutta silloin muuttaisit taloa, et palauttaisi sitä ennalleen.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi täytyi palauttaa, koska se oli kadonnut suuren luopumuksen aikana. Ihmiset olivat eläneet vuosisatoja ilman tosi kirkkoa. Niinpä Herra palautti kirkkonsa ja evankeliuminsa Joseph Smithin kautta, aivan kuten muinaiset profeetat olivat profetoineet (ks. Jes. 2:1–3; 29:13–14; Ap. t. 3:19–21; Ilm. 14:6–7; 2. Nefi 3:3–15).

Jeesuksen Kristuksen tosi evankeliumi on nyt täällä pysyvästi – pysytkö sinä siis evankeliumissa? Vaikka maailma käy entistä jumalattomammaksi, Jeesuksen Kristuksen kirkko pysyy loppuun asti.

Sinun on tehtävä valinta – sama valinta, jonka kuolevaiset ovat kohdanneet aikojen alusta asti: seuraatko sinä profeettaa? Jos seuraat, sinua siunataan ja saat Hengen oppaaksesi.

Aadam

Aadam oli todellinen pioneeri: hän oli ensimmäinen ihminen maan päällä ja ensimmäinen profeetta! Hän opetti perheelleen evankeliumia, mutta myös alussa monet ”ovat etsineet omaa neuvoaan pimeässä” ja hylänneet totuuden (Moos. 6:28).

Henok

Kuva
city taken up to heaven

Oletko koskaan kuullut, että kokonainen kaupunki on otettu ylös taivaaseen? No, Siionin kaupunki – Henokin perustama – oli niin vanhurskas, että ihmiset menivät asumaan Jumalan luo (ks. Moos. 7:23).

Nooa

Kuva
noahs ark

Tiedät Nooan arkista. Vain kahdeksan ihmistä – Nooan perhe – selvisi hengissä vedenpaisumuksesta, koska he kuuntelivat Nooan varoituksia (ks. 1. Moos. 7; Moos. 8). Mutta tiesitkö, että Nooa sai pappeuden ollessaan 10-vuotias (ks. OL 107:52) ja että jättiläiset ”tavoittelivat Nooaa ottaakseen hänen henkensä”? (Moos. 8:18.)

Abraham

Kuva
abraham

Abraham miltei joutui jumalattomien pappien uhraamaksi, mutta enkeli pelasti hänet (ks. Abr. 1). Hän sai joitakin ihmeellisiä ilmoituksia, kuten näyn kuolevaisuutta edeltävästä elämästä. Kirkon jäsenet ovat hänen jälkeläisiään, ja Abrahamin liitto on nimetty hänen mukaansa. (Ks. Abr. 2–5.)

Mooses

Kuva
moses

Mooses johti israelilaiset pois Egyptistä ja auttoi heitä saamaan vapauden. Hän ”pyrki uutterasti pyhittämään kansansa, niin että se näkisi Jumalan kasvot; mutta se paadutti sydämensä eikä voinut kestää hänen kirkkauttaan” (OL 84:23–24). Itse asiassa luopumuksensa vuoksi he harhailivat erämaassa 40 vuotta!

Jeesus Kristus

Kuva
Jesus Christ

Jeesus Kristus paitsi opetti evankeliumia ja teki monia ihmeitä myös perusti kirkkonsa maan päälle. Hän sovitti syntimme, ja Hänet ristiinnaulittiin ja Hän nousi kuolleista, jotta me voisimme voittaa hengellisen ja fyysisen kuoleman. Hän johtaa kirkkoaan tänä päivänä, ja Hän ja taivaallinen Isä ovat pappeuden valtuuden alkulähde.

Suuri luopumus

Kuva
the great apostasy

Vapahtajan ylösnousemuksen jälkeen Hänen apostolinsa ja muut kirkon johtajat yrittivät opettaa evankeliumia, mutta ihmiset hylkäsivät heidän opetuksensa ja jopa surmasivat suurimman osan apostoleista. Ihmisten jumalattomuuden vuoksi evankeliumin täyteys katosi maan päältä. Maailma lankesi hengelliseen pimeyteen (ks. Jes. 60:2).

  • Yli tuhanteen vuoteen ihmiset eivät päässeet osallisiksi pelastuksen toimituksista, temppelin siunauksista tai profeetan johdatuksesta.

  • Raamatusta katosi kallisarvoisia totuuksia.

  • Jumalan todellisesta luonteesta opetettiin vääriä käsityksiä.

  • Joitakin pelastuksen toimituksia muutettiin tai opetettiin väärin (ks. Jes. 24:5).

  • Tämä luopumus johti viimein monien kirkkojen perustamiseen.

Uskonpuhdistus

Kuva
reformation

Suuren luopumuksen aikana jotkut uskonnollismieliset ihmiset Euroopassa käsittivät, ettei Jeesuksen Kristuksen evankeliumia opetettu oikein. Nämä uskonpuhdistajat eivät olleet profeettoja, mutta he tekivät parhaansa opettaakseen totuutta, kuten he ymmärsivät sen. He auttoivat saamaan Raamatun useampien ihmisten ulottuville. Monet taistelivat uskonnonvapauden puolesta ja valmistivat tietä evankeliumin palauttamiselle.

Joseph Smith

Kuva
joseph smith

Oliko evankeliumin täyteys siis menetetty iäksi? Ei! Jumala ilmoitti jälleen tärkeitä totuuksia Joseph Smithille. Taivaalliset sanansaattajat palauttivat hänelle kaikki välttämättömät pappeuden avaimet (ks. OL 27:8–13; 110; 128:18–21), jolloin tästä tuli ”aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi” (ks. OL 138:48). Tästä käytetään myös nimitystä myöhemmät ajat, koska tämä on viimeinen taloudenhoitokausi ennen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista.

Palautus

Arvaa mitä? SINÄ olet osallisena palautuksen siunauksista. Niin, sinä!

  • Jeesuksen Kristuksen kirkko palautettiin, ja sitä johtavat profeetta ja apostolit.

  • Mormonin kirja, Oppi ja liitot, Kallisarvoinen helmi ja muut nykyajan ilmoitukset palauttivat kallisarvoisia totuuksia, jotka olivat kadonneet (ks. 2. Nefi 27).

  • Joseph Smith sai Aaronin pappeuden Johannes Kastajalta (ks. OL 13) ja Melkisedekin pappeuden apostoleilta Pietari, Jaakob ja Johannes (ks. OL 128:20).

  • Valtuutetut pappeudenhaltijat suorittavat pelastuksen toimituksia asianmukaisesti.

  • Ja tiedämme, ettei totuus enää koskaan katoa luopumuksen kautta (ks. Dan. 2:44).