2019
De alledaagse wonderen herkennen
Maart 2019


De alledaagse wonderen herkennen

Als we door een bril van geloof in Jezus Christus naar ons leven kijken, gaan onze ogen open voor de vele wonderen om ons heen.

Afbeelding
looking through a lens

Wat is een wonder?

We weten allemaal wat een wonder is, toch? Mozes splijt de Rode Zee. De Heiland laat een blinde man weer zien. Een vrouw wordt van een terminale ziekte genezen. Een van de meest bijzondere wonderen is de verzoening van Jezus Christus. Geen enkel wonder is zo vérreikend of krachtig. Maar zijn dat de enige gebeurtenissen die als een wonder te beschouwen zijn?

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd: ‘Er gebeuren in het werk van onze kerk en in het leven van onze leden dagelijks vele wonderen.’1 Maar wanneer heb je voor het laatst een berg verzet of gezien hoe duizenden van een paar vissen en broden te eten kregen? De meesten van ons hebben zoiets waarschijnlijk nooit gezien. Dus hoe kan wat president Oaks zegt dan waar zijn?

Volgens de Gids bij de Schriften is een wonder ‘een buitengewone gebeurtenis die door de macht van God wordt teweeggebracht’.2 Laten we met die definitie onze ogen openen voor de vele wonderen om ons heen – wonderen die we misschien niet eens herkennen.

We zien zeker Gods hand in het leven van zijn volk door de wonderen in de Schriften. Maar we kunnen zijn geestelijke kracht ook zien als we antwoord op een gebed krijgen, ons getuigenis wordt versterkt, of ons hart verandert.

En er zijn nog andere wonderen die we gauw over het hoofd zien: de zon komt elke dag op en gaat onder; uit kleine zaadjes groeien hoge bomen; de vele onderdelen van ons lichaam werken samen zodat we kunnen ademen, rennen, dromen en eten. Geïnspireerde vooruitgang in de geneeskunde en technologie vindt elke dag plaats, en we kunnen nu met bijna iedereen waar dan ook communiceren. Gods macht is in elk detail van ons leven te zien.

Waarom doet God wonderen?

Wonderen hebben vele vormen, maar God verricht ze over het algemeen om dezelfde redenen. Soms worden Gods kinderen door een wonder genezen, getroost of fysiek beschermd, maar deze uiterlijke effecten zijn niet de enige redenen voor een wonder. Vaak wordt lijden of een tragedie helemaal niet door een wonder voorkomen. God doet wonderen om twee fundamentele redenen: om het geloof te versterken en het goede tot stand te brengen.

Vaak wordt door een wonder Gods macht voor zijn kinderen zichtbaar of wordt een geestelijk beginsel geleerd. Volgens de Bible Dictionary waren Jezus’ vele wonderen ‘bedoeld als bewijs voor de joden dat Jezus de Christus was, en om beginselen zoals verantwoordelijkheid, bekering, geloof en liefde te onderwijzen’.3

Op andere momenten kunnen wonderen een eerdere openbaring bevestigen, zoals de tekenen van Christus’ geboorte in Amerika. God kan ook wonderen gebruiken om zijn werk te bevorderen, zoals familiegeschiedenis, zendingswerk en andere zaken.

Maar als we om de verkeerde redenen een wonder willen, kunnen we problemen krijgen. Het meest voorkomende probleem ontstaat als we tekenen willen die bewijzen dat God bestaat. Als we zelf geen geloof opbrengen, leiden deze tekenen nooit tot ware, blijvende bekering. Kijk maar wat er in het Boek van Mormon gebeurde: veel mensen zagen tekenen en wonderen, maar zonder geloof was hun gehoorzaamheid maar van korte duur.

Het zou ook fout zijn als we wonderen verlangen om populair of rijk te worden, om wraak te nemen, of te proberen Gods wil te veranderen.

President Brigham Young (1801–77) houdt ons voor: ‘Wonderen […] zijn niet besteed aan de ongelovige; ze bemoedigen de heiligen, en sterken en bevestigen het geloof van wie God liefhebben, vrezen en dienen.’4 Als we begrijpen waarom God wonderen doet, gaan we ze eerder in ons eigen leven herkennen.

Hoe herken ik een wonder?

Wonderen gebeuren alleen volgens de wil van God en ons geloof in Hem. De profeet Moroni heeft geschreven: ‘En niemand heeft ooit wonderen verricht dan na zijn geloof; zo hebben zij dan eerst in de Zoon Gods geloofd’ (Ether 12:18). Als we geloof hebben, zien we de goede dingen in ons leven als Gods werk en niet als toeval of geluk. Een wonder herkennen is al een wonder op zich! Als we door een bril van geloof in Jezus Christus naar ons leven kijken, gaan onze ogen open voor de vele wonderen om ons heen.

Maar de omvang, tijd en uitkomst van een wonder zeggen niets over ons geloof. Stel dat twee gezinnen het bericht krijgen dat een van hun kinderen kanker heeft. Beide gezinnen bidden dat hun dierbare snel zal genezen. Beide gezinnen oefenen geloof in de genezende macht van Jezus Christus.

Het kind uit het eerste gezin geneest volledig, ook al zeiden de artsen dat ze nog maar een paar maanden te leven had. Het kind uit het tweede gezin ondergaat de ene zware behandeling na de andere en overlijdt uiteindelijk, maar het hele gezin voelt diepe vrede en rust, geen wanhoop.

Het hoeft niet zo te zijn dat het eerste gezin meer geloof had dan het tweede. Beide gezinnen kregen op hun eigen manier een wonder, en beide wonderen passen in een patroon van voortdurende geruststelling dat God een plan voor elk van zijn kinderen heeft.

De Heer doet in deze tijd schijnbaar gewone en buitengewone wonderen. Trouwe volgelingen van Jezus Christus in elke bedeling hebben bijzondere genezingen en onverklaarbare successen gehad. Maar laten we niet de dagelijkse gebeurtenissen over het hoofd zien die ons herinneren aan Gods hand in ons leven. Soms hoeven we ze alleen maar te herkennen!

Noten

  1. Dallin H. Oaks, ‘Miracles’, Ensign, juni 2001, 6–17.

  2. Gids bij de Schriften, ‘Wonderen’.

  3. Bible Dictionary, ‘Miracles’.

  4. Leringen van kerkpresidenten: Brigham Young (1997), 254.