2019
Löydä rauhaa itsellesi ja muille vaikeina aikoina
Huhtikuu 2019


Löydä rauhaa itsellesi ja muille vaikeina aikoina

Tässä on kahdeksan keinoa, jotka auttavat sinua ja muita tuntemaan rauhaa, kun elämä käy rankaksi.

Kuva
hands letting birds go

Tausta ja KUVITUS GETTY Images

Joskus elämä menee aivan mullin mallin. Saatat olla huolissasi perheasioista, terveyskysymyksistä, ongelmista koulussa tai mistä tahansa lukuisista levottomuutta herättävistä tapahtumista nykymaailmassa. Kuinka voimme löytää henkilökohtaista rauhaa levottomassa maailmassa? Johtuipa rauhattomuutesi tapahtumista, joihin et voi vaikuttaa, tai sitten asioista, joihin voit vaikuttaa ja joita voit muuttaa, niin seuraavien ideoiden avulla voit löytää sisäistä rauhaa Jeesuksen Kristuksen avulla.

Neljä keinoa löytää rauhaa itsellesi

  1. Keskity iankaikkiseen

    On vaikeaa tuntea rauhaa, kun olet keskittynyt vain lyhyen aikaa vaikuttaviin huoliin. Mutta jos keskityt kokonaiskuvaan, Jumalan onnensuunnitelmaan, voit saada rauhaa tiedosta, että se, mikä satuttaa juuri nyt, ei kestä ikuisesti. Esimerkiksi temppeli auttaa meitä keskittymään iankaikkisuuteen. Presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) on sanonut, että temppelissä tunnet ”rauhan, jota [et] voi löytää mistään muualta”1.

  2. Älä välitä asioista, joihin et voi vaikuttaa

    Kun jokin sellainen, mihin et voi vaikuttaa, karkottaa rauhasi, on houkuttelevaa tuntea toivottomuutta tai suuttumusta. Mutta siitä, että haudot asioita, joita et voi muuttaa, ei ole mitään apua. Lähesty sen sijaan Vapahtajaa kokeaksesi sisäistä rauhaa silloinkin, kun elämä kohtelee sinua kurjasti. Hän on luvannut lähettää sinulle Lohduttajan ja Puolustajan, Pyhän Hengen (ks. Joh. 14:26–27).

  3. Anna anteeksi muille

    Usein vaikeinta on olla välittämättä kielteisistä tunteista, joita sinulla on, kun joku kohtelee sinua väärin. Mutta vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Saamme anteeksisaamisen iloa omaan elämäämme, kun olemme halukkaita antamaan auliisti samaa iloa toisille. – – Sen seurauksena Herran Henki täyttää sielumme ilolla ja me saamme omantunnonrauhan (ks. Moosia 4:2–3).”2 Kääntyminen Vapahtajan puoleen voi auttaa sinua vapautumaan emotionaalisista kuormista ja täyttymään rauhalla.

  4. Tee parannusta ja turvaa Kristukseen

    Vaikka elämässäsi kaikki muu menisikin hyvin, synnin kuorman kantaminen karkottaa sinulta aina rauhan. Toisinaan tarvitsemme piispamme apua tehdäksemme täyden parannuksen. Mutta meidän kaikkien pitää tehdä säännöllisesti parannusta, ja Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta puhdistua kaikesta, mikä estää meitä tulemasta enemmän Hänen kaltaisekseen.

Neljä keinoa auttaa muita löytämään rauhaa

  1. Kerro Jeesuksen Kristuksen evankeliumista

    Aivan kuten voimme löytää rauhaa itsellemme keskittymällä Vapahtajaan, me voimme suunnata muut Hänen luokseen, ”rauhan perustajaan” (ks. Moosia 15:18). Voisit esimerkiksi kertoa jostakin pyhien kirjoitusten kohdasta tai yleiskonferenssipuheen lainauksesta, joka auttoi sinua oppimaan lisää Jeesuksesta Kristuksesta.

  2. Ole rauhantekijä

    Auta ystäviäsi tai sisaruksiasi ratkaisemaan ristiriitatilanteita. Aivan kuten antinefilehiläiset Alman kirjassa, me voimme haudata sota-aseemme – sellaiset aseet kuin juoruilu, kostonhalu tai itsekkyys – ja vaihtaa ne sen sijaan rauhanaseisiin: puhua ystävällisesti, noudattaa Jumalan käskyjä ja antaa anteeksi muille (ks. Alma 24:19).

  3. Ole hyvä kuuntelija

    Toisinaan ihmisillä, joilla on vaikeuksia, on tarve puhua avoimesti ajatuksistaan ja tunteistaan sen sijaan, että he pitäisivät ne sisällään. Meidän ei tarvitse ratkaista ongelmia heidän puolestaan, mutta voimme yksinkertaisesti kuunnella heidän huoliaan ja tukea heitä osoittaen Kristuksen kaltaista rakkautta ja ymmärtämystä.

  4. Palvele ihmisiä seurakunnassasi ja asuinpaikkakunnallasi

    Voisit tarjoutua vapaaehtoiseksi kodittomien asuntolaan, toimia tutorina ikätovereillesi tai viedä jonkin yllätyksen uudelle perheelle naapurustossa. Auta ihmisiä löytämään rauhaa pienistä asioista. Voi olla iso merkitys, että ihmisellä on jatkuvasti paikka, jossa syödä ja nukkua, että hänellä on luotettava opastaja tai että hänelle vakuutetaan pienin tavoin, että joku välittää.

Jeesus puhui nämä lohdun sanat kaikille, joiden on vaikea tuntea rauhaa: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.” (Joh. 14:27.) Jos tuomme itsemme ja muita lähemmäksi Jeesusta Kristusta, me voimme kokea rauhaa silloinkin kun elämä käy raskaaksi.

Viitteet

  1. Gordon B. Hinckley, artikkelissa ”Iloitkaa temppelin siunauksista”, Liahona, joulukuu 2002, s. 33.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 101.