2021
Oletko ainoa kirkon jäsen perheessäsi? Et ole yksin
Huhtikuu 2021


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Oletko ainoa kirkon jäsen perheessäsi? Et ole yksin

Voi olla raskasta olla ainoa kirkon jäsen perheessäsi. Tässä artikkelissa nuoret aikuiset kertovat, miten voit pysyä vahvana uskossasi vastustuksesta huolimatta.

Kuva
perhe istumassa hymyillen sohvalla

Harva asia elämässä tuntuu yhtä kipeältä kuin se, että uskot johonkin koko sydämestäsi ja sitten sinulle rakkaimmat ihmiset torjuvat uskosi tai tekevät siitä jopa pilkkaa. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi tuottaa iloa ja täyttymystä lukemattomin tavoin. Opetuslapseuden polku voi kuitenkin tuntua yksinäiseltä edetessäsi evankeliumin tiellä, jos ystävä, vanhempi tai jopa puoliso ei tue tai jaa uskoasi.

Huolimatta siitä, millainen oma tilanteesi on, sinulla on kuitenkin aina toivoa itsesi ja perheesi suhteen Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Kun tunnet tilanteesi vuoksi avuttomuutta tai toivottomuutta, muista, että ”Vapahtaja haluaa palauttaa sen, mitä itse et voi palauttaa, Hän haluaa parantaa haavat, joita itse et voi parantaa, Hän haluaa korjata sen, mitä on mahdotonta korjata, Hän korvaa kaiken sinua kohdanneen epäoikeudenmukaisuuden, ja Hän haluaa pysyvästi parantaa jopa särkyneet sydämet”1.

Neuvot, joita toiset nuoret aikuiset kertovat tässä artikkelissa, voivat antaa sinulle voimaa ja toivoa jatkaa eteenpäin, jos olet ainoa kirkon jäsen perheessäsi tai jos joku läheisesi on jättänyt kirkon.

Aseta Herra ensimmäiselle sijalle

”Kun minut kastettiin kuusi vuotta sitten, ajattelin, että vanhempani kiinnostuisivat evankeliumista ja menisivät kasteelle, mutta niin ei käynyt. Eräänä päivänä luin pyhien kirjoitusten kohdan, jossa sanotaan: ”Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle” (Matt. 10:37). Rakastan vanhempiani kovasti, joten ihmettelin, kuinka voisin rakastaa Herraa enemmän kuin heitä.

Vanhempani eivät vastustaneet kirkkoon liittymistäni, mutta toisinaan heitä harmitti, kun käytin lepopäivänä enemmän aikaa pyhien kirjoitusten lukemiseen tai kirkossa käymiseen kuin yhdessäoloon heidän kanssaan. Oli myös vaikea selittää heille, miksi en enää tehnyt tiettyjä asioita sunnuntaisin.

Välillämme oli pientä kitkaa, mutta mitä enemmän luin pyhiä kirjoituksia ja opin tuntemaan Vapahtajaa ja taivaallista Isää, sitä enemmän kasvoi rakkauteni perhettäni kohtaan. Tiesin myös, että jos seuraan Jeesusta Kristusta, perheeni saisi siunauksia. Päätin asettaa Hänet ensimmäiselle sijalle kaikessa. Sanomattakin on selvää, että välini perheeseeni paranevat koko ajan. Tiedän, että jos olen kuuliainen Herralle, Hän siunaa perhettäni ja minua aina.”

– Magaly Perez, Coahuila, Meksiko

Kunnioittakaa toisianne

”Perheeni on opettanut minulle, että on tärkeää kunnioittaa toisiamme. Vaikka emme usko samoihin asioihin, he opettavat minulle paljon ja auttavat minua tulemaan enemmän Vapahtajan kaltaiseksi. Aiemmin tunsin surua siitä, etten ehkä voisi olla isäni kanssa ikuisesti, mutta tiedän, että Jumala rakastaa perhettäni.”

– Anicée Dufour, Provence-Alpes-Côte d’Azur, Ranska

Auta heitä kärsivällisesti ymmärtämään

”Kun perheenjäseneni kyselevät minulta evankeliumista, pyrin pohtimaan vastauksiani erityisen tarkasti. Se vei pitkään, mutta lopulta sain heidät näkemään virheellisten stereotypioiden ohitse ja oivaltamaan, että yritän vain olla niin hyvä ihminen kuin mahdollista.”

– Brian Steven King, Pohjois-Carolina, USA

Ole esimerkkinä

”Pysy vahvana. Kohotat ja innoitat ympärilläsi olevia ihmisiä enemmän kuin osaat arvatakaan.”

– Leanna Mohlman, Utah, USA

Tiedä, että et ole yksin

”Jokaisella meistä on erilainen kääntymyskertomus. Vaikka perhetilanteemme voi olla haastava, Jumala opastaa meitä joka päivä, kun noudatamme Hänen sanaansa. Olen oivaltanut, että kun olen kuuliainen Jumalan käskyille, en ole koskaan yksin. Se pitää minut polulla, joka vie oikeaan suuntaan. Se on kaikkea muuta tärkeämpää.”

– Caloy Casuyon, Negros Occidental, Filippiinit

Keskity omiin iankaikkisiin tavoitteisiisi

”Vanhempani eivät suhtaudu uskooni kannustavasti. Jaksan kuitenkin toivoa, että jos olen kärsivällinen ja näytän hyvää esimerkkiä, heidän sydämensä heltyy. Tiedän, että perheeni on tärkeä, mutta pidän kuitenkin aina mielessäni omat iankaikkiset tavoitteeni ja oman matkani kuolevaisuudessa.”

– Kayla Gonzales, Texas, USA

Muista, että Kristus tietää, miltä sinusta tuntuu

”Isäni ja minä olemme ainoat aktiiviset kirkon jäsenet perheessäni. Minulle tuo toivoa tieto siitä, että myös Kristus tunsi itsensä toisinaan yksinäiseksi. Vaikka perheenjäseneni ja minä teemme erilaisia valintoja ja haluamme eri asioita, välillämme oleva rakkaus on mutkatonta.”

– Merania Stanley, Uusi Etelä-Wales, Australia

Syvennä suhdettasi taivaalliseen Isään

”Kun perheesi ei tue uskoasi tai suhtautuu siihen vihamielisesti, mielestäni on tärkeää tehdä asioita, jotka syventävät henkilökohtaista suhdettasi taivaalliseen Isään. Sen sijaan että yrittäisit myydä evankeliumia tai perusteluitasi perheenjäsenillesi, keskity siihen, että pyrit olemaan paras oma itsesi ja pyrit kasvamaan hengellisesti, ja ole kärsivällinen. Pidä päätöksistäsi kiinni ja näe ne osana iankaikkista edistymistäsi. Ihmisten sydän voi muuttua, kun he näkevät, mitä Jeesuksen Kristuksen evankeliumi tekee sinulle ja miten elät elämääsi.”

– Romana Morris, St. Philip, Barbados

Päätä kulkea eteenpäin Kristuksen rinnalla

”Minä olen vakuuttunut siitä, että jos toimin oikein ja olen valona muiden ihmisten elämässä, kaikki muu järjestyy. En kanna huolta siitä, minkä polun perheeni valitsee. En voi päättää asioita heidän puolestaan, mutta voin tehdä omat päätökseni. Olen päättänyt kulkea eteenpäin Kristuksen rinnalla, vaikka he eivät tekisikään niin.

Jumala pitää huolen meistä kaikista, olimmepa Hänen kirkkonsa jäseniä tai emme. Rukoilen perheeni puolesta, laitan heidän nimensä temppelin rukousluetteloon ja palvelen heitä. Olen kiitollinen siitä, että meillä on erilaisia näkökantoja, ja siitä, mitä voin oppia heiltä. Olen myös kiitollinen siitä, että minulla on heidät elämässäni, vaikka emme olekaan kaikesta yhtä mieltä.”

– Megan Johnson, Utah, USA

Herra opastaa sinua

Vaikka toisinaan voi olla vaikeaa, jos perhetilanteesi evankeliumin suhteen ei ole sellainen kuin toivoisit, voit silti kulkea eteenpäin iloiten ja uskoen ja tietoisena siitä, että Herra tukee sinua aina vaikeuksissasi. Sen lisäksi Hän voi myös opastaa sinua osoittamaan rakkautta, ymmärrystä ja myötätuntoa läheisillesi, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä tai uskovat toisin.

Vanhin Quentin L. Cook kahdentoista apostolin koorumista on luvannut, että ”kun keskitymme rakkauteemme Vapahtajaa ja Hänen sovitustaan kohtaan, kun teemme Hänestä keskipisteen pyrkimyksissämme koota Israelia kummallakin puolen verhoa, kun palvelemme muita ja valmistaudumme yksilöinä kohtaamaan Jumalan, niin vastustajan vaikutus vähenee ja evankeliumin ilo, riemu ja rauha voimistavat kotiamme Kristuksen kaltaisella rakkaudella”2.

Muista aina, että et ole koskaan yksin. Voit pitää yllä merkityksellisiä ihmissuhteita perheesi jäsenten kanssa ja voit aina päättää olla esimerkkinä siitä, mihin uskot, vaikka he eivät uskoisikaan samoin. Ennen kaikkea muista, että Vapahtaja ymmärtää, miltä sinusta tuntuu. Kun käännyt Hänen puoleensa, Hän on aina valmis tarjoamaan sinulle rauhaa, toivoa ja opastusta, oli tilanteesi millainen tahansa.

Viitteet

  1. Dale G. Renlund, ”Pohdi Jumalan hyvyyttä ja suuruutta”, Liahona, toukokuu 2020, s. 44.

  2. Quentin L. Cook, ”Suuri rakkaus Isämme lapsia kohtaan”, Liahona, toukokuu 2019, s. 80.