2022
Hem altijd indachtig zijn
April 2022


‘Hem altijd indachtig zijn’, Liahona, april 2022.

Hem altijd indachtig zijn

We zullen meer kracht hebben om op het pad te blijven, en te doen wat de Heer van ons verwacht, naarmate we Hem meer indachtig zijn.

Afbeelding
brood op een doek

Hem altijd indachtig zijn, Walter Rane, kopiëren niet toegestaan

In de Schriften lezen we over de cyclus van voorspoed en hoogmoed waar Gods kinderen van tijd tot tijd in vervielen. Ze waren voorspoedig wanneer ze de Heer indachtig waren. Maar wanneer ze Hem vergaten, vielen ze, vanwege hun rijkdommen, technologische vooruitgang en onderwijsmogelijkheden, terug in een cirkelgang van hoogmoed. Dit leidde ertoe dat zij de Heer en zijn verbonden verwierpen.

Laten we stilstaan bij een verbond dat we wekelijks sluiten wanneer we aan het avondmaal deelnemen, namelijk om ‘Hem altijd indachtig te zijn’ (Leer en Verbonden 20:77, 79). Dit verbond komt in beide avondmaalsgebeden voor. Belangrijke woorden in dit verbond zijn indachtig […] zijn, oftewel ‘gedenken’.

Het woord gedenken verschijnt talloze keren in de Schriften. In het oude Israël werd gedenken veelvuldig gebruikt om het volk van de Heer te herinneren aan alles wat Hij in het verleden voor hen had gedaan. Het werd nog vaker gebruikt in de verbonden van de Heer met zijn volk.

Net als velen nu, hadden de kinderen van Israël moeite om de Heer en zijn geboden te gedenken. Hiervan moesten ze regelmatig de pijnlijke gevolgen ondervinden. Dat is een van de redenen waarom de Heer het woord gedenken gebruikte. Het eerste gebod dat ze tijdens de tocht uit Egypte naar Israël kregen, was bijvoorbeeld: ‘Gedenk deze dag, waarop u uit Egypte, uit het slavenhuis, vertrokken bent, want de Heere heeft u met sterke hand vanhier uitgeleid’ (Exodus 13:3).

In deze context betekent gedenken iets in gedachten hebben of ons iemand of iets uit het verleden herinneren. 1 Er is een sterk verband tussen een herinnering en de emotie die ermee verbonden is. Hoe dieper de emotie, hoe sterker en invloedrijker de herinnering zal zijn. In het Hebreeuws houdt het woord gedenken de kennis in die met handelen gepaard gaat. Dit maakt handelen een essentieel onderdeel van gedenken.

We zullen meer kracht hebben om op het juiste pad te blijven en te doen wat de Heer van ons verwacht, naarmate we Hem meer indachtig zijn. In die zin betuigen we, terwijl we het avondmaal gebruiken, God, de eeuwige Vader, dat we Jezus Christus altijd en overal indachtig zullen zijn. We beloven dankbaar te zijn voor zijn offer, zijn liefde en zijn gaven aan ons. Daarnaast beloven we te zullen handelen naar deze herinneringen, gevoelens en emoties.

Het waarom, hoe en wat van Hem indachtig zijn

Afbeelding
leeg graf met linnen doek

Hij is hier niet, Walter Rane, kopiëren niet toegestaan

Een jaar na de oprichting van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen ontving Joseph Smith een openbaring van de Heer. Deze openbaring biedt meer inzicht in het verbond om Hem altijd indachtig te zullen zijn:

‘U zult de Heer, uw God, een offer in gerechtigheid brengen, ja, dat van een gebroken hart en een verslagen geest.

‘En opdat u zichzelf beter onbesmet van de wereld zult kunnen bewaren, zult u naar het huis van gebed gaan en uw offeranden offeren op mijn heilige dag; […]

‘niettemin zullen uw geloften alle dagen en te allen tijde in gerechtigheid opgedragen worden;

‘maar bedenk dat u op die dag, de dag des Heren, uw gaven en uw offeranden aan de Allerhoogste zult offeren, en uw zonden zult belijden aan uw broeders en voor het aangezicht van de Heer’ (Leer en Verbonden 59:8–9, 11–12).

De Heer maakt ons in deze openbaring duidelijk waarom we Hem altijd indachtig moeten zijn, hoe we dat kunnen doen, en wat we moeten doen.

  • Waarom? ‘Opdat u zichzelf beter onbesmet van de wereld zult kunnen bewaren.’

  • Hoe? ‘Uw geloften alle dagen en te allen tijde in gerechtigheid [opdragen]’ met ‘een gebroken hart en een verslagen geest.’

  • Wat? ‘Uw gaven en uw offeranden aan de Allerhoogste […] offeren, en uw zonden […] belijden aan uw broeders en voor het aangezicht van de Heer.’

In deze Schrifttekst staat het woord gaven. ‘Gaven’ duidt in de Schriften op volledige toewijding aan de Heer, en het offeren van een gebroken hart en een verslagen geest. Het omvat ook ieder offer dat we voor de Heer brengen. Het verbond Hem altijd indachtig te zijn, wil dus zeggen dat we alles voor de Heer offeren, met een gebroken hart en een verslagen geest. De Heiland indachtig zijn, houdt dus in dat we de dingen doen die ons op het pad van gerechtigheid houden.

Wat een kostbaar geschenk hebben wij ontvangen door op de sabbat van de zinnebeelden van het gebroken lichaam en het vergoten bloed van de Meester te mogen nuttigen! Tijdens het avondmaal nemen wij van het gebroken brood als herinnering aan zijn lichaam. We drinken het water als herinnering aan zijn bloed dat voor ons is vergoten. We sluiten een verbond met de Heer dat we Hem altijd indachtig zullen zijn.

We ontvangen de geweldige belofte dat we ‘zijn Geest altijd bij [ons] mogen hebben’ (Leer en Verbonden 20:77; zie ook vers 79), als we onze verbonden naleven. Onze hemelse Vader hecht zo veel waarde aan het avondmaal, dat we worden aangespoord om er iedere zondag aan deel te nemen.

Beste vrienden, het verbond Hem altijd indachtig te zijn, zou ten grondslag moeten liggen aan al onze beslissingen en handelingen. Koning Benjamin heeft gezegd:

‘Daarom wil ik dat u de naam van Christus op u neemt, u allen die met God het verbond hebt aangegaan dat u tot het einde van uw leven gehoorzaam zult zijn. […]

‘En ik wil dat u er ook aan denkt dat dit de naam is, die ik gezegd heb u te zullen geven en die nooit zal worden uitgewist, behalve door overtreding; ziet dus toe dat u niet overtreedt, opdat de naam niet uit uw hart wordt gewist’ (Mosiah 5:8, 11).

Door de Heiland dagelijks indachtig te zijn, wordt elke beslissing die we nemen beïnvloed. Het is bijvoorbeeld van invloed op onze omgang met anderen, ons taalgebruik, onze tijdsbesteding en op de dingen die we bekijken, lezen en beluisteren. Ik verzeker u dat de Heer deze beslissingen zal inspireren, ons zal leiden in onze beproevingen en dat wij de beloofde vruchten ervan zullen plukken.

Dankzij de verzoening van Jezus Christus heeft het leven eeuwige en goddelijke mogelijkheden voor hen die Hem altijd indachtig zijn. Het is van essentieel belang stil te staan bij de gevoelens die we hebben tijdens onze deelname aan het avondmaal. We bereiden ons voor op het eeuwige leven en de verhoging door deel te nemen aan het avondmaal en te beloven de Heiland in ons hart en geheugen te griffen. Door Hem indachtig te zijn, weten we dat Hij ons in iedere beslissing en handeling zal leiden.

‘’k Sta spraak’loos’

Ik nodig u uit om samen met mij na te denken over de invloed die dit belangrijke beginsel op ons leven kan uitoefenen. Overweeg welke dingen we dagelijks kunnen doen om Jezus Christus altijd indachtig te zijn. De Heiland heeft gezegd: ‘U bent Mijn vrienden, als u doet wat Ik u gebied’ (Johannes 15:14).

Onze Heiland Jezus Christus werd gedreven door zijn belofte om de Vader altijd indachtig te zijn en altijd Gods wil te doen, vanwege zijn oneindige liefde voor God en voor ons. Zijn oprechte gebed in Gethsémané blijft me bij: ‘Abba, Vader, alle dingen zijn mogelijk voor U; neem deze drinkbeker van Mij weg, maar niet wat Ik wil, maar wat U wilt’ (Markus 14:36).

Om de woorden van de lofzang ‘‘k Sta spraak’loos’ 2 te parafraseren: ’k Sta spraak’loos dat Jezus, aan het kruis genageld, zei: ‘Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen’ (Lukas 23:34).

‘’t Ontroert mij ten diepst dat Hij zo voor mijn schulden leed, dat voor mij, een zondaar, Hem ’t kruis zoveel dulden deed’ en dat Hij is opgestaan. En de Heer garandeert mij vergiffenis en een plaats aan zijn zijde, als ik een verslagen geest offer, mijn zonden en tekortkomingen erken, bereid ben me te bekeren, en Gods kinderen liefheb zoals de Heiland hen liefheeft.

De liefde van de Heiland voelen

Wees de Heiland altijd indachtig en herken Hem in uw leven. Vergeet nooit tot Hem te komen, Hem te volgen en Hem invloed op uw gedachten, gevoelens en beslissingen te laten uitoefenen. Wend u in tijden van moeilijkheden, depressie en beproevingen altijd tot Hem. Voel de liefde van de Heiland en zijn oprechte bezorgdheid voor uw welzijn.

Ik smeek u in gedachten te houden dat u een dierbaar kind van onze hemelse Vader bent en dat Hij u heeft bewaard om in dit tijdperk op aarde te zijn. Bedenk dat u door de Vader bent uitverkoren om in deze tijd naar de aarde te komen, omdat u de kracht hebt om de moeilijkheden van dit tijdperk te doorstaan. Houd alstublieft in gedachten dat geluk en vrede in deze wereld en in het hiernamaals komen door de Heiland en uw verbonden dagelijks indachtig te zijn.

Naar een toespraak gehouden tijdens een devotional aan de Brigham Young University op 5 februari 2019.

Noten

  1. Zie Merriam-Webster.com Dictionary, ‘remember’.

  2. Zie ‘’k Sta spraak’loos’, Lofzangen, nr. 129.