2022
Multiple sclerose en mijn getuigenis van Jezus Christus
April 2022


Digitaal thema-artikel

Multiple sclerose en mijn getuigenis van Jezus Christus

De auteur woont in Washington (VS).

Ik hoopte op een wonder van de Heiland. Ik ontdekte dat ik er al twee had ontvangen.

Afbeelding
Jezus vlak voordat hij de verlamde man geneest

Ik ben al jaren fanatiek golfer. Enkele jaren geleden werd het moeilijk voor me om over de golfbaan te lopen. Ik bleef wel golfen, maar moest een golfkarretje gaan gebruiken. Toen mijn problemen erger werden, besloot ik toch maar eens naar de dokter te gaan. Na een aantal medische onderzoeken kreeg ik in 2017 uiteindelijk de diagnose van primaire progressieve multiple sclerose, een auto-immuunziekte die de hersenen en het ruggenmerg aantast.

Sinds die diagnose heb ik de wonderen van de Heiland vaak overpeinsd, vooral zijn wonderen van genezing. Ik heb vaak gedacht: ik heb een van zijn wonderen nodig. Ik heb geloof, dus waarom kan ik geen wonder meemaken om van mijn ziekte genezen te worden?

Geestelijke genezing vinden

Door de genezende wonderen van de Heiland te bestuderen, ben ik een van die wonderen meer gaan begrijpen en waarderen.

Toen de mensen hoorden dat Jezus naar Kapernaüm was teruggekeerd, vormde zich daar een grote menigte. Men had wellicht over zijn eerdere genezingen gehoord. Vier mensen wilden een verlamde man op een ligmat naar binnen dragen om de Heiland te zien. De menigte was echter zo groot dat ze de man niet door de deur naar binnen kregen. Wat deden ze dus? Ze gingen het dak op, maakten daar een gat en lieten de man met touwen naar beneden zakken (zie Markus 2:1–4). Wat een geweldige vrienden had deze man.

Jezus zag hun geloof en zei: ‘Zoon, uw zonden zijn u vergeven’ (Markus 2:5).

Toen de wetgeleerden dat hoorden, beschuldigden ze de Heiland van godslastering en zeiden: ‘Wie kan zonden vergeven dan God alleen?’ (Markus 2:7.)

Christus antwoordde: ‘Wat is gemakkelijker, tegen de verlamde te zeggen: De zonden zijn u vergeven, of te zeggen: Sta op, neem uw ligmat op en ga lopen?’ (Markus 2:9.) Maar opdat ze zouden weten dat Hij als de Zoon van God en Heiland van de wereld ook de macht had om zonden te vergeven, genas Hij de verlamde man vervolgens (zie Markus 2:10–11).

Ik heb veel over deze gebeurtenis nagedacht. Deze man wordt waarschijnlijk naar de Heiland gebracht om van zijn lichamelijke ziekte genezen te worden, en wat doet de Heiland eerst? Hij verklaart dat de man vergeving van zijn zonden heeft ontvangen. Hij geneest hem geestelijk. Hoewel we niet weten van welke zonden deze man vergeving nodig had, noch hoeveel hij onder zijn zonden leed ten opzichte van zijn ziekte, vind ik het veelzeggend dat de Heiland deze man eerst geestelijk geneest.

Toen ik hierover nadacht, kreeg ik de volgende ingeving: ik heb al een wonder van Jezus Christus ontvangen, namelijk het genezende wonder dat door zijn verzoening mogelijk is gemaakt. We hebben allemaal een geestelijke ziekte. We hebben allemaal geestelijke genezing nodig. De Heiland heeft het wonder van zijn verzoening voor ons allen verricht, zodat we ons kunnen bekeren en in de tegenwoordigheid van onze hemelse Vader kunnen terugkeren. We hoeven alleen maar het geloof te hebben om de zegeningen te ontvangen die Hij ons al ter beschikking heeft gesteld. Dit geestelijke wonder is belangrijker dan enig wonder van lichamelijke genezing ooit kan zijn.

Hoop putten uit de opstanding

Ik wil ook nog steeds lichamelijk genezen worden.

En ik ben gaan beseffen dat onze hemelse Vader en de Heiland daar ook voor hebben gezorgd. Dankzij de dood en opstanding van Christus weet ik dat ik ook zal opstaan en een eeuwig, vervolmaakt lichaam zal ontvangen. Ik zal genezen worden van elke ziekte die mij momenteel kwelt. Hoewel dat wonder in de toekomst zal plaatsvinden en iets is om naar uit te kijken, is het naar mijn mening geen minder wonder dan een onmiddellijke lichamelijke genezing.

In dit sterfelijk bestaan kunnen we wandelen in geloof, zonder te weten wat er in het verschiet ligt. Ik ben erg dankbaar voor mijn geloof en kennis dat Jezus de Christus is, de Zoon van de levende God, de Heiland van de wereld. Hij heeft ons zulke grote gaven gegeven. Ik voel zijn liefde veelvuldig. Ik bid dat u ook zijn liefde zult voelen.

Mogen ons geloof in en kennis van Hem altijd sterk blijven.