2022
Ons de hele week op het avondmaal voorbereiden
April 2022


Digitaal thema-artikel

Ons de hele week op het avondmaal voorbereiden

Elke dag Jezus Christus volgen maakt van ons leven een verlustiging.

Afbeelding
vrouw en kinderen nemen van het avondmaal

Illustratie, Joshua Dennis

Een belangrijke reden waarom we op de sabbat bijeenkomen, is om ‘te nemen van het brood en [water] ter gedachtenis van de Here Jezus’ (Leer en Verbonden 20:75). Dit is elke week een belangrijk moment om over Jezus Christus en zijn verzoening na te denken, en onze belofte te hernieuwen om het evangelie na te leven en het plan van onze hemelse Vader te volgen, waardoor we bij Hem kunnen terugkeren.

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd dat onze bijeenkomsten in de kerk op de sabbat erop zijn gericht ‘dat het sacrament van het avondmaal van de Heer alle nadruk krijgt als het heilige hoogtepunt van onze wekelijkse eredienst.’ 1

Maar ondanks het belang van het avondmaal worden we tijdens de bediening van deze verordening soms door gedachten en zorgen afgeleid. We concentreren ons misschien niet volledig op het belang van wat we doen.

Hoe kunnen we onze geest en ons hart voorbereiden, zodat we de Heer onder de bediening van het avondmaal vollediger kunnen aanbidden? Hoe kunnen we ons op zondag en doordeweeks voorbereiden met alle zorgen en verantwoordelijkheden die we hebben? Hier zijn vijf ideeën om van het avondmaal een heiligere ervaring te maken.

1. Streef ernaar om Christus te volgen in alles wat u doet.

Ouderling Alfred Kyungu van de Zeventig heeft gezegd: ‘Om een volgeling van Christus te zijn, streven wij ernaar onze daden, gedrag en levenswijze in overeenstemming te brengen met die van de Heiland. Het betekent dat we deugden verkrijgen. Het betekent dat we een waar discipel van Jezus Christus zijn.’ 2

Onze hemelse Vader en de Heiland moeten het middelpunt van ons leven zijn. Als onderdeel van ons verbond om Jezus Christus altijd indachtig te zijn (zie Leer en Verbonden 20:77, 79), kunnen we elke dag ons uiterste best doen om Hem te volgen. Als we zo leven, kan Hij ons zegenen en is ons hart beter voorbereid om elke sabbatdag van het avondmaal te nemen. Het wordt makkelijker om ons op Hem te concentreren als we ernaar streven om naar zijn voorbeeld te leven.

2. Doe uw best om de dienst bij te wonen.

President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘De verordening van het avondmaal maakt van de avondmaalsdienst de heiligste en belangrijkste bijeenkomst in de kerk.’ 3 Onze inspanningen om naar deze dienst te komen, kunnen een verschil maken.

Ouderling Holland heeft gezegd: ‘Daarom wordt ons gevraagd om vroeg, eerbiedig en in gepaste kleding te komen voor onze deelname aan deze heilige verordening. “Zondagse kleding” heeft tegenwoordig wat aan betekenis ingeboet. Uit eerbied voor Hem in wiens tegenwoordigheid we komen, behoren we die traditie van verzorging en nette kleding op de sabbat zoveel mogelijk in ere te herstellen.’

Daar heeft hij aan toegevoegd: ‘De gezegende moeders die in een prachtige wervelstorm van kinderen, chips en luiertassen arriveren en blij zijn dat ze überhaupt in de kerk zijn aangekomen, vergeven we liefdevol als het om stiptheid gaat.’ 4

Soms kan het moeilijk zijn om op de sabbat naar de kerk te gaan. Maar onze hemelse Vader ziet uw moeilijkheden en hoort uw gebeden. Hij ziet uw inspanningen ook en zal u zegenen als u naar de kerk gaat en aan het avondmaal deelneemt. Ook als het leven stormachtig is of als het moeilijk is om naar de kerk te gaan. Ouderling Randy D. Funk van de Zeventig heeft gezegd: ‘Om de royale zegeningen te ontvangen die [onze hemelse Vader] ons biedt, moeten we ze in ontvangst nemen.’ 5 Onze hemelse Vader en de Heer houden van handelen. Ze zien graag dat we ons best doen om Jezus Christus te volgen.

3. Overdenk uw zegeningen van de afgelopen week – momenten waarop u de hand van de Heer in uw leven zag.

Ouderling Ronald A. Rasband van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘De hand van de Heer leidt u. Hij is volgens zijn goddelijk plan bij de kleinste details en de grootste mijlpalen van ons leven betrokken.’ 6

Neem elke dag de tijd om te herkennen wanneer onze hemelse Vader en Jezus Christus u hebben geholpen om te groeien of te slagen. Misschien hebt u een doel bereikt. Misschien hebt u goed nieuws over een stoffelijke zegen ontvangen. Misschien voelde u de kracht om moeilijkheden te doorstaan. Wat er ook is gebeurd, probeer God in alles indachtig te zijn en goddelijke zegeningen te herkennen. 7

De Heer kent ons verdriet en Hij kent ook onze vreugde. Als we Hem in alles indachtig zijn, kunnen we op Hem en op de kracht van de verzoening vertrouwen. Voordat Hij het avondmaal instelde, dankte de Heiland (zie Lukas 22:19). Vreugde zal ons deel zijn als we zijn voorbeeld volgen.

4. Denk na over momenten gedurende de week dat u tekort bent geschoten; bekeer u en stel een plan voor verbetering op.

‘Ter voorbereiding op het wekelijkse avondmaal, nemen kerkleden de tijd om hun leven onder de loep te nemen en zich van hun zonden te bekeren. Ze hoeven niet volmaakt te zijn om aan het avondmaal deel te nemen, maar ze moeten wel een nederige en bekeerlijke houding hebben.’ 8

Het avondmaal is een wekelijkse herinnering om ons van onze zonden te bekeren. Maar bekering moet ook een dagelijks proces zijn om ons voor te bereiden op de hernieuwing van onze verbonden op de sabbat. Neem elke dag de tijd om na te denken over de fouten die u hebt gemaakt. Stel dan samen met uw hemelse Vader en de Heiland een plan op om het de volgende dag en de komende week beter te doen. Door dit voortdurende bekeringsproces zult u het avondmaal steeds meer gaan waarderen, omdat u regelmatig de reinigende kracht zult voelen die ons door Jezus Christus en zijn verzoening toevloeit.

Bij ons streven om onszelf te verbeteren, kunnen we denken aan de raad van ouderling Michael A. Dunn van de Zeventig. Hij spoort ons aan om elke dag ‘één procent beter’ te worden: ‘Zullen kleine aanpassingen die “machtige verandering” [Alma 5:14] bewerkstelligen die u verlangt? Als u ze correct doorvoert, ben ik er negenennegentig procent zeker van dat het zal werken! Maar als we resultaten willen bereiken door kleine verbeteringen opeen te stapelen, moeten we er voortdurend, dag in dag uit, mee bezig zijn. En hoewel perfectie nu niet waarschijnlijk is, moeten we zowel volharding als geduld betrachten. Doet u dat, dan ontvangt u dankzij de zoete vrucht van toegenomen rechtschapenheid de vreugde en gemoedsrust die u verlangt.’ 9

5. Bedenk dat bekering een vreugdevol proces is, geen droevige gebeurtenis.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Niets is meer bevrijdend, louterend of cruciaal voor onze vooruitgang dan regelmatige, dagelijkse bekering. Bekering is geen eenmalige gebeurtenis, maar een proces. Bekering is de sleutel tot geluk en gemoedsrust. In combinatie met geloof geeft bekering ons toegang tot de kracht van de verzoening van Jezus Christus.’ 10

Onze hemelse Vader en Jezus Christus weten dat we niet volmaakt zijn en allemaal fouten zullen maken. De verzoening van Jezus Christus geeft ons de kans om in hun tegenwoordigheid terug te keren. Daarom is bekering een zegen, en het avondmaal helpt ons daarbij. We nemen elke week van het avondmaal zodat we ons opnieuw aan de Heer kunnen toewijden.

President Nelson geeft ons deze raad: ‘Maak van uw sabbat een verlustiging doordat u Hem aanbidt, aan het avondmaal deelneemt en zijn dag heiligt.’ 11 Als we de raad van profeten en apostelen opvolgen om onze hemelse Vader, Jezus Christus en zijn verzoening, en het avondmaal te waarderen, zal de sabbat niet onze enige verlustiging zijn. Als we onze hemelse Vader en Jezus Christus volgen, zal ons leven een verlustiging worden.