2022
Jezus Christus is onze Heiland
April 2022


‘Jezus Christus is onze Heiland’, Liahona, april 2022.

Voor ouders

Jezus Christus is onze Heiland

Afbeelding
moeder loopt met zoon op de arm

Beste ouders,

Met behulp van deze uitgave leert u uw kinderen over Jezus Christus als hun persoonlijke Heiland en het belang van zijn verzoening, zoals dit door oudtestamentische profeten werd onderwezen. U kunt ook de onderstaande ideeën gebruiken om de tien geboden en het volgen van de uitverkoren dienstknechten van de Heer te bespreken.

Evangeliebesprekingen

Oudtestamentische leringen over de verzoening van Christus

Lees op pagina 40 op welke manier het Oude Testament naar de verzoening van Christus verwijst. Stel een lijst op van de verwijzingen naar de verzoening van de Heiland in het Oude Testament.

Profeten, onder wie profeten uit het Oude Testament, hebben van Jezus Christus en zijn verzoening getuigd. Bespreek met uw gezin hoe profeten vandaag de dag dezelfde taak hebben. Op welke manier heeft de profeet onlangs getuigd van Christus?

Kerkleiders volgen

Lees op pagina 44 het artikel van ouderling Duncan over de raad van kerkleiders opvolgen. Bespreek met uw gezin waarom het belangrijk is dat we de raad van onze leiders opvolgen. U kunt als gezin ter illustratie van dit beginsel het lied ‘Volg de profeet’ (Kinderliedjes, p. 58–59) zingen.

Hulp Kom dan en volg Mij

Op pagina 48 vindt u een vergelijking tussen de symbolen van het eerste Pascha en de verzoening van Jezus Christus ter verdieping van uw wekelijkse studie van Kom dan en volg Mij.

Gezinsplezier Kom dan en volg Mij

Houd stand en heb geloof

Exodus 14–17

Afbeelding
illustratie van Mozes die met opgeheven staf het water van de Rode Zee scheidt

Met hulp van de Heer leidde Mozes de kinderen van Israël uit Egypte. Ze waren bang omdat ze gevangen zaten tussen de Rode Zee en het leger van de farao. ‘Maar Mozes zei tegen het volk: Wees niet bevreesd, houd stand, zie het heil van de Heere’ (Exodus 14:13).

  1. Laat een plaat zien waarop Mozes het water van de Rode Zee scheidt. Lees samen Exodus 14:21–29. Let op de handelingen in deze verzen.

  2. Maak gebaren om het scheiden van het water van de Rode Zee na te spelen. Doe dit totdat ieder gezinslid de kans heeft gehad zijn of haar gewenste rol te spelen.

Bespreking: Hoe oefenden de kinderen van Israël geloof door te doen wat de Heer had geboden? Hoe kunnen wij in moeilijke omstandigheden geloof oefenen?

De tien geboden toepassen

Exodus 20

Lees de tien geboden (Exodus 20:3–17). God gaf de Israëlieten deze wetten voor hun geestelijke groei en een beter leven. De geboden staan ook in het Boek van Mormon (zie Mosiah 13:11–24) en in de Leer en Verbonden (zie LV 42:18–29; 59). Wat hebben wij vandaag de dag aan de geboden?

  1. Schrijf elk van de tien geboden op een afzonderlijk papiertje.

  2. Ga met uw gezin in een kring zitten en leg de geboden in het midden.

  3. Laat ieder gezinslid een gebod voorlezen en uitleggen hoe het gebod binnen een van de volgende categorieën past:

    • De geboden 1–4 gaan over God liefhebben.

    • De geboden 5–10 gaan over onze relatie en interactie met anderen.

  4. Veel geboden gaan over de dingen die we niet mogen doen. Laat ieder gezinslid bij ieder gebod bedenken wat we dan wel moeten doen.

Bespreking: Bedenk op welke manier de tien geboden van invloed zijn geweest op uzelf en de cultuur waarin u leeft. Wat kunnen we doen om aan de geboden te denken en ze na te leven?