2022
Vælg at være åndeligt sindet
September 2022


»Vælg at være åndeligt sindet«, Liahona, sep. 2022.

Vælg at være åndeligt sindet

At bevare vores åndelige fremgang på evangeliets sti er ligesom at træde i pedalerne på en cykel – begge del kræver en ihærdig indsats.

Billede
cykel

Illustrationer: Dilleen Marsh

At kunne håndtere forandringer og vide, hvad man må gøre i svære tider, er en af de ekstraordinære velsignelser ved at være et trofast medlem af Herrens kirke. Helligåndsgaven er det privilegium at modtage fortsat vejledning og inspiration, når vi forbliver trofaste.

Liv, fred, vejledning og beskyttelse

Apostlen Paulus sagde: »Det, Ånden vil [eller det at være åndeligt sindet], er liv og fred« (Rom 8:6; se også v. 5).

At vælge at være åndeligt sindet ved at leve et liv, hvor man er værdig til Helligåndens milde overtalelser, vil vejlede i jeres beslutninger og beskytte jer mod både fysisk og åndelig fare. Gennem Helligånden kan I modtage Åndens gaver til egen gavn og til gavn for dem, som I elsker og tjener. Hans kommunikation til jeres ånd bringer langt større vished end nogen anden kommunikation, som I kan modtage gennem jeres naturlige sanser.

Hvordan kan I leve et åndeligt sindet liv og få mere vejledning fra Helligånden?

1. Vær i harmoni med vor himmelske Fader og Frelseren.

Når vi er i harmoni med vor himmelske Fader, har vi hans Ånds ledsagelse. Når vi gør denne harmoni til en prioritet i vores liv, kommer vi ham nær og hans Søn, »Jesus Kristus, som han har sendt« (L&P 132:24).

2. Elsk Gud.

Når vi elsker vor himmelske Fader og udvikler et forhold til ham i bøn, vil vi bevare ham i vores tanker og hjerte.

Med sit vidnesbyrd om Guds kærlighed til os og med sit personlige vidnesbyrd om Jesus Kristus afviste apostlen Johannes den falske tro på, at frelse kan opnås ved andre midler end ved tro på Jesus Kristus. Johannes opfordrede sine læsere til at opleve glæden ved at være i harmoni med Faderen og Sønnen (se 1 Joh 1:3). Han tilføjede:

»Elsk ikke verden og heller ikke det, som er i verden. Hvis nogen elsker verden, er Faderens kærlighed ikke i ham …

Og verden og dens begær går til grunde, men den, der gør Guds vilje, bliver til evig tid.« (1 Joh 2:15, 17)

I dette liv kan vi føle Guds kærlighed gennem hans Ånds ledsagelse. Når vi gør vor Himmelske Faders vilje og stræber efter at blive på den sti, der fører os til ham, kan Helligånden vejlede os.1

3. Husk på, hvad Frelseren gjorde for os.

Billede
ung mand omdeler nadveren

Løftet i begge nadverbønner er, at »de[, der deltager,] … må have hans Ånd hos sig« (L&P 20:77, 79). Vi tager nadveren hver uge, fordi vi ønsker at bevare og nære vores åndelighed.

Præsident Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt: »Når vi trækker os længere væk fra verdslighed, føler vi os på nærmere vor Fader i himlen og bliver bedre i stand til at blive vejledt af hans Ånd. Vi kalder denne livskvalitet for åndelighed.« Præsident Oaks tilføjede: »Hvordan vi fortolker vores oplevelser, afspejler også vores grad af åndelighed … Vi, der har et vidnesbyrd om Jesu Kristi evangelium, bør fortolke vores oplevelser i forhold til vores kundskab om formålet med livet, vor Frelsers mission og Guds børns evige skæbne.«2

4. Genkend åndelige ting.

Jeg vidner om, at åndelighed er en velsignelse ved en vedvarende indsats fra vores side. Når vi søger at lære og følge Åndens tilskyndelser, kan vi lettere skelne mellem det, der hører Gud til, og det, der hører verden til.

Ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Akkurat ligesom gentagelse og en vedholdende indsats er nødvendig for at opnå en vis fysisk eller mental kapacitet, gør det samme sig gældende i åndelige anliggender.«3

Udvikl jeres åndelighed

Takket være Kirkens lederes fremsyn har vi mange fremragende redskaber til at styrke vores åndelighed. Tænk på udviklingen af appen Evangelisk bibliotek, der bogstaveligt talt gør det muligt at have kraften i skrifterne og studium af evangeliet i ens lomme til alle tider. Tænk på ændringer i forbindelse med omsorg, der opfordrer til brug af teknologi, når vi rækker ud til andre. Overvej den hjemmecentrerede, kirkestøttede tilgang til læring og læseplanen Kom og følg mig, som kan højne vores åndelighed, uanset hvor vi er.

Vi behøver ikke at være i åndelig karantæne, når alle disse ressourcer er tilgængelige! Vi kan arbejde sammen, vælge alle muligheder for at være åndeligt sindet, opmuntre til liv og fred og bevidst gøre åndelighed til en integreret del af vores liv. Skrifterne lærer os, at: »Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse« (Gal 5:22-23).

Sæt og hold åndelige mål

En åndeligt sindet person bestræber sig på at styrke sin åndelighed, og når han eller hun sætter mål, spørger vedkommende: »Dækker mine mål i tilstrækkelig grad mine åndelige behov?«

En åndeligt sindet person søger at vide, hvordan man følger åndelige tilskyndelser og handler derpå på disse tilskyndelser. Derfor er det afgørende at sætte sig mål for åndelig udvikling.

Annie, vores femårige barnebarn, satte sig et mål om at lære at cykle. Hun øvede sig og lærte det hurtigt, så hendes forældre tog hende med på en cykeltur med familien.

Mens de cyklede, udtrykte Annies mor forundring over, hvor godt Annie havde cyklet op ad en bakke og over en bro. Annie fortalte hemmeligheden til sin succes: »Jeg holder bare fast, mor, og bliver ved med at træde i pedalerne.«

Vi må gøre det samme. Det er ved at træde i pedalerne, at vi bevarer balancen. De enkle, daglige handlinger med at bede, studere skrifterne og følge profetiske råd lader vores åndelighed bevæge sig fremad trods bakker, pandemier og livsændringer.

Billede
en familie ser på skrifterne sammen

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Når jeres største ønske er at lade Gud råde, at være en del af Israel, bliver så mange beslutninger lettere. Så mange problemer bliver ligegyldige! … I ved, hvad I ønsker at opnå. I ved, hvilken slags person I ønsker at blive.«4

Når I fokuserer på det, der virkelig betyder noget, vil I se, at processen med at styrke jeres åndelighed og blive åndeligt sindet kan være enkel, selvom den kræver en indsats og flid. Så hold fast og bliv ved med at træde i pedalerne!

Nær jeres åndelige Liahona

I bliver puffet, prikket og trukket i så mange retninger af så mange stemmer i denne verden, at I til tider måske tvivler på, hvilken retning I bør gå i. Husk, at jeres åndelige Liahona virker bedst, når I kan høre forskel på Åndens røst og verdens røst.

Helligånden er rolig, klar og trøstende. Den giver jer specifik vejledning for at give jer fred og håb. Den arbejder i fuldkommen harmoni med vor himmelske Fader og Jesus Kristus og opfylder adskillige roller for at hjælpe jer til at leve retskaffent og modtage evangeliets velsignelser.

»Den ultimative kilde til åndelig kraft er Gud vor Fader,« har præsident Nelson sagt. »Den som viderebringer denne kraft er Helligånden. Denne kraft er anderledes end elektricitet. Et elektrisk apparat bruger strøm (kraft). Når Guds åndelige kraft anvendes fornys vores kraft. Mens elektricitet kun kan benyttes i små tidsperioder, kan åndelig kraft benyttes for tid og evighed5

Hold fast for at blive åndeligt sindet, bliv ved med at træde i pedalerne og sæt åndelige mål. Brug de mange ressourcer, I har til rådighed, til at styrke jeres ånd.

Jeg vidner om, at det at være åndeligt sindet virkelig er liv og fred (se 2 Ne 9:39), at vores livskvalitet forbedres, når vi er i harmoni med Faderen og Sønnen, og at Gud elsker os og er opmærksom på os og vores behov.

Fra foredraget »To Be Spiritually Minded Is Life and Peace«, der blev holdt på Brigham Young University den 9. februar 2021. Find talen i sin helhed på speeches.byu.edu.

Noter

  1. Ældste Bruce R. McConkie (1915-1985) sagde: »At have fællesskab med Herren i dette liv er at nyde hans Hellige Ånds ledsagelse« (Doctrinal New Testament Commentary, 1973, 3:374).

  2. Se Dallin H. Oaks, »Åndelighed«, Stjernen, jan. 1986, s. 48.

  3. Quentin L. Cook, »Grundlag for tro«, Liahona, maj 2017, s. 129.

  4. Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 94.

  5. Se Russell M. Nelson, »Beskyt den åndelige ledning«, Stjernen, jan. 1985, s. 25.