2023
Byg på klippen: Dybdegående studium af enkle sandheder
April 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

Byg på klippen: Dybdegående studium af enkle sandheder

Vi behøver ikke at kende alle detaljer om evangeliet for at pleje vores vidnesbyrd. Men vi er nødt til at have en dyb forståelse af evangeliets sandheder.

Billede
en kvinde sidder på sin seng og læser et blad

Podcasteren, influenceren, journalisten, politikeren, vennen, naboen, den fremmede.

Internettet giver alle mulighed for at give udtryk for en mening – og disse opslag faktatjekkes ikke altid for sandhed. Nogle mennesker deler indhold, der lyder, som om det stemmer overens med Jesu Kristi evangelium, men deres ideer kan afvige fra den rene lære, der undervises om i skrifterne og af profeter i alle tidsaldre. Som præsident Russell M. Nelson har sagt for nylig: »Verdens stemmer og pres er engagerende og talrigt. Men alt for mange stemmer er vildledende, forførende og kan trække os væk fra pagtsstien.1

Satan ved, at vi er mindre tilbøjelige til at acceptere grove usandheder, men måske giver vi slip på den rene sandhed for at acceptere ufuldstændige variationer af sandhed, som vi læser online. Disse ufuldstændige variationer, eller delvise sandheder, er de »hørreb«2 Satan forsøger at fange os med for at få os væk fra pagtsstien (2 Ne 26:22).

Så hvordan skelner vi falskhedens hørreb fra ren sandhed? Præsident Nelson sagde det bedst: »Nær jer selv med fordums og nutidige profeters ord … lær alt, hvad I kan om evangeliet … [og] fordyb jer i åbenbaringens rige reservoir, som vi har lige ved hånden.«3

Hvad kan jeg studere?

En dyb forståelse af evangeliet vil hjælpe os til at skelne mellem ren og delvis sandhed. Vi vil få størst succes, hvis vi fokuserer vores energi på at bygge »på klippen, vor Forløser« (Hel 5:12).

Da ældste Lawrence E. Corbridge var medlem af De Halvfjerds, sagde han: »Der er ubegrænsede påstande og meninger, der er rettet mod sandheden … I kan bruge et helt liv på desperat at finde svaret på enhver påstand … og aldrig komme til kundskab om de vigtigste sandheder.«4

Så i stedet for at bruge jeres energi på at finde individuelle svar, hver gang I har et spørgsmål, så brug hver dag tid på at øge jeres forståelse af de grundlæggende sandheder, der forankrer jeres tro til klippen, Jesus Kristus.

Jesu Kristi evangeliums grundlæggende lære omfatter tro, omvendelse, pagter, profeter, åbenbaring, Jesu Kristi forsoning, frelsesplanen og vores guddommelige identitet som Guds børn.5 Disse sandheder hjælper os til at bevæge os fremad på pagtsstien; de er afgørende for vores ophøjelse.

Perifere sandheder er på den anden side ikke afgørende for vores frelse.

Der er altid mere at lære

Nogle gange tror vi, at vi har helt styr på de grundlæggende evangeliske sandheder. Vi har måske hørt dem hundredvis af gange.

Men måden, vi på nuværende tidspunkt forstår evangeliske principper på, er måske ikke så fuldstændig som den måde, som Gud forstår dem på. Indtil vi er blevet som Gud, er der altid noget, vi kan lære. »Den, der modtager lys og forbliver i Gud, modtager mere lys« (L&P 50:24, fremhævelse tilføjet). Det omfatter ny kundskab om evangeliets grundlæggende principper.

Præsident Nelson er et godt eksempel på fortsat at styrke sin forståelse. Da han havde været apostel i 36 år, sagde han: »Jeg blev for nylig ledt til en ny indsigt.«6

Hvis nysgerrighed, flid og Helligånden kan lede Guds profet til ny kundskab om grundlæggende evangeliske læresætninger, så kan det at søge »ved studium og også ved tro« (L&P 88:118) gøre det samme for os.

Søg et personligt vidnesbyrd

Når vi søger sandhed blandt de mange røster, der bombarderer os online, er vores største redskab vores eget personlige vidnesbyrd fra Helligånden.

Præsident Joseph Fielding Smith (1876-1972) forkyndte: »Ved hjælp af Helligånden bliver sandheden vævet ind i alle fibre og sener i legemet, så man ikke kan glemme den.«7 Vi lærer, hvordan det føles for Helligånden at bekræfte den rene sandhed i vores hjerte.

»Ved Helligåndens kraft« kan vi kende »sandheden af alt« (Moro 10:5). Og selvom det bestemt er sandt, er det vigtigt at huske, at en af Helligåndens roller er at hjælpe os til at modtage et vidnesbyrd om grundlæggende læresætninger – »om Jesus Kristus og hans værk og hans tjeneres værk på jorden« (Bible Dictionary, »Holy Ghost«).

At studere evangeliets perifere sandheder er ikke noget dårligt. Og sommetider kan det styrke vores vidnesbyrd, når vi finder svar på vores »uvæsentlige« spørgsmål. Men vidnesbyrd kan ikke være baseret på perifere sandheder. Ældste Joseph B. Wirthlin (1917-2008) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde: »Vi bør forstå og efterleve de enkle, grundlæggende sandheder og ikke komplicere dem. Vores fundament bør være solidt og dybt rodfæstet.«8

Når vi studerer på denne måde, kan det hjælpe os til ikke at blive forvirrede over de mange stemmer, vi er omgivet af. Vi »vokser os stærke i kundskaben om sandheden« og bliver et folk med »en sund forståelse« (Alma 17:2). Og som præsident Nelson har bedt os om, gør vi vores del for at udvikle »en faståndelig grundvold bygget på klippen, vor Forløser, Jesus Kristus.«9

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Tag jer tid til Herren«, Liahona, nov. 2021, s. 120.

  2. »Et hørreb er en tynd tråd, der nemt kan rives over. Men når flere tråde væves sammen, bliver de et stærkt reb« (Mormons Bog – Hjemmestudieseminar – Elevens hæfte, 2013, s. 71).

  3. Russell M. Nelson, »Evighedens valg« (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 15. maj 2022), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  4. Lawrence E. Corbridge, »Stand Forever« (tale på Brigham Young University, 22. jan. 2019), s. 5, speeches.byu.edu

  5. Se Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2005, s. 7.

  6. Se Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 92.

  7. Joseph Fielding Smith, Lærdomme om frelse, red. Bruce R. McConkie, 3 bind, 1954-1956, 1:47-48.

  8. Joseph B. Wirthlin, »Følg mig«, Liahona, jan. 1995, s. 75)

  9. Russell M. Nelson, »Templet og jeres åndelige fundament«, Liahona, nov. 2021, s. 93.