2023
Du har tagit emot din begåvning. Vad händer nu?
December 2023


”Du har tagit emot din begåvning. Vad händer nu?” Liahona, dec. 2023.

Du har tagit emot din begåvning. Vad händer nu?

Vad kommer efter att du har tagit emot din begåvning i Herrens hus?

Bild
Oaklands tempel, Kalifornien, USA

Fotografi av Oaklands tempel, Kalifornien: Mason Coberly

Grattis! Du har tagit ett stort steg på ”förbundsstigen tillbaka hem till våra himmelska föräldrar och … dem vi älskar.”1 Vår himmelske Fader har så mycket i beredskap åt dig.

Återvänd till templet så ofta du kan

Nu när du har tagit emot din egen begåvning, återvänd så ofta du kan! Kanske håller du fortfarande på att utveckla ditt vittnesbörd om templet, och det är okej. Det krävs inte att du förstår allt nu. Din förståelse och förbundsrelation till Gud växer när du återvänder till templet.

Om du bor nära ett tempel, var noga med att inte låta det som ”är så enkelt eller så lätt” (se 1 Nephi 17:41) hindra dig från att återvända dit ofta. Äldste Richard G. Scott (1928–2015) i de tolv apostlarnas kvorum lärde: ”Jag har många gånger sett hur personer gjort stora uppoffringar för att ta sig till ett avlägset tempel … När ett tempel ligger på bekvämt avstånd från hemmet kan småsaker hindra era planer att besöka templet … Sätt upp konkreta mål i fråga om när ni kan och kommer att delta i templets heliga förrättningar. Låt sedan inte något hindra er plan.”2

Värdesätt din rekommendation

Hur ofta vi kan tillbe i templet kan variera, men var och en av oss kan värdesätta vår tempelrekommendation. Din rekommendation är inte bara en tillståndslapp. Den återspeglar Herrens förtroende för dig när han inbjuder dig till sitt hus på jorden. Att värdigt inneha en tempelrekommendation visar också på din önskan att återvända till hans hem i himlen en dag. Äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum har uppmanat oss att dagligen leva ”rekommenderade åt Herren”:

”Din tempelrekommendation återspeglar din djupa, andliga avsikt att sträva efter att följa Herrens lagar och älska vad han älskar: ödmjukhet, saktmod, ståndaktighet, barmhärtighet, mod, medkänsla, förlåtelse och lydnad. Och du lovar att följa de normerna när du signerar detta heliga dokument …

Att bli ’rekommenderad åt Herren’ är att bli påmind om vad som förväntas av en sista dagars helig som håller sina förbund.”3

Värdesätt din tempelklädnad

Som första presidentskapet har uttryckt det är den heliga förmånen att trofast bära tempelklädnaden ”ett yttre uttryck för ett inre åtagande att följa Frälsaren Jesus Kristus”.4

Att bära tempelklädnaden på rätt sätt kan glatt anses vara ”Herrens sätt att låta oss ta en del av templet med oss då vi lämnar det … Och även om vi inte alltid kan vara i templet, kan en del av det alltid vara med oss för att välsigna våra liv.”5

Din himmelske Fader har gett dig en stor gåva (det är vad begåvning betyder). Att respektfullt bära och tala om tempelklädnaden är enkla sätt du kan visa din tacksamhet för den här gåvan.

Var trofast

Trofasthet innebär inte att vi alltid känner Herrens Ande i överflöd. Det betyder att vi håller ut i tro även när vi är osäkra. Herren har lovat stora välsignelser till dem som väljer honom.

”Ni är små barn, och ni har ännu inte förstått hur stora välsignelser Fadern håller i sina egna händer och har berett åt er …

Var dock vid gott mod, för jag ska leda er. Riket är ert och dess välsignelser är era, och evighetens rikedomar är era” (Läran och förbunden 78:17–18).

President Russell M. Nelson har lagt till följande till dessa löften:

”Jag lovar dig att templet med tiden blir en plats för trygghet, tröst och uppenbarelse.”6

”Jag lovar att när du tillbringar mer tid i templet och åt släktforskning ökar och förbättrar du din förmåga att höra honom.”7

”Värdesätt och hedra era förbund över alla andra åtaganden. När ni låter Gud råda i ert liv lovar jag er större frid, självförtroende, glädje och, ja, ro.”8

Var och en av de här välsignelserna blir dina när du strävar efter att fortsätta utveckla din förbundsrelation med din himmelske Fader och Jesus Kristus – den viktigaste relationen i ditt liv.