2023
Det jag missförstod angående Frälsaren
December 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Det jag missförstod angående Frälsaren

När min sjukdom varade längre än väntat lärde jag mig att jag inte behöver möta prövningar ensam.

Bild
en sjuk man som sitter på soffan

När pandemin slog till 2020 var jag en av de första som smittades av covid-19 i mitt område i Skottland. Först trodde jag att det var en enkel förkylning. Men allteftersom tiden gick blev min hälsa allt sämre, tills jag till och med hade svårt att andas. Min hals och bihålorna var svårt skadade och jag led av kronisk utmattning.

Återhämtningen pågick i över ett och ett halvt år, och under tiden kunde jag inte delta i någon sport eller fysisk aktivitet. Jag var tvungen att pausa allt. Jag hade till och med hoppat av universitetet i ett år och blev väldigt bitter – bitter över mina omständigheter och arg på min himmelske Fader när återhämtningen verkade ouppnåelig.

Vi är starkare tillsammans med Jesus Kristus

Trots min inställning fortsatte jag att leva efter evangeliet. Jag fortsatte gå i kyrkan och göra vad jag kunde för att hjälpa och tjäna andra. Gradvis började mitt sinnestillstånd förbättras.

När de värsta symptomen började försvinna blev jag oväntat kallad att verka i stavens högråd. Trots min oro tackade jag ja till ämbetet i hopp om att Herren skulle bereda en utväg för mig att uppfylla ämbetet trots min dåliga hälsa (se 1 Nephi 3:7).

Ett av de första uppdragen jag fick var att tala om Frälsaren och hans försoning. För varje tal jag höll till andra Jesu Kristi efterföljare växte min kunskap om honom och det han gjorde för mig. Jag insåg att jag hade ignorerat en viktig del av hans försoning – Herren led och dog, inte bara för våra synder utan även för våra lidanden. Han vet hur han ska lyfta oss i våra prövningar (se Alma 7:12).

President Camille N. Johnson, Hjälpföreningens generalpresident, sa nyligen:

”Jesus Kristus kan lätta vår last.

Jesus Kristus kan lyfta våra bördor.

Jesus Kristus erbjuder ett sätt för oss att bli befriade från syndens tyngd.

Jesus Kristus är vår hjälp och lindring …

Jag kan inte ensam ta itu med det och jag behöver inte göra det, och jag tänker inte göra det. Genom att välja att vara bunden till min Frälsare Jesus Kristus genom de förbund jag slutit med Gud, ’förmår jag [allt] i honom som ger mig kraft’ [Filipperbrevet 4:13].”1

Jag är också benägen att förlita mig på min egen styrka, och i mitt högmod hade jag verkligen trott att jag kunde övervinna min prövning ensam. Men jag insåg att anledningen till att jag misslyckades inte var för att prövningen var för svår. Det var för att jag inte lät Jesus Kristus ge mig sin styrka och sitt stöd.

När jag slutligen förstod vad han erbjuder mig genom sin helande kraft så förändrade det allting. Även om min väg till återhämtning inte skulle bli lätt eller snabb, kunde jag finna frid, glädje och styrka längs vägen genom att vända mig till honom.

Fördjupa vår relation till Kristus

Vi behöver inte möta några prövningar ensamma. Vi kan förlita oss på vår Frälsare för att få styrka. Jag insåg att de andliga svårigheter jag kände under min sjukdom kom av att jag inte förstod min relation till min himmelske Fader och Jesus Kristus och vilken styrka de kunde ge mig när jag fortsatte att tjäna, söka och följa dem.

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, gav oss en kraftfull påminnelse om vår relation till Frälsaren när han sa: ”Han … förstår … våra prövningar, vår sorg, våra frestelser och våra lidanden, eftersom han villigt upplevde dem alla som en viktig del av sin försoning. Och på grund av detta ger hans försoning honom förmågan att bistå oss – att ge oss styrka att klara av allt.”2

Som tur var pressade Herren mig att vara mer aktiv i min strävan att förstå honom. Och när jag har lärt mig förstå honom bättre har jag kunnat se hans hand i mitt liv i större mått och se helande underverk, även om det har tagit längre tid än väntat. Som president Johnson också lärde: ”De som håller sina förbund välsignas med Frälsarens hjälp och lindring.”3

Att öka min kunskap om Frälsaren och hålla mina förbund har varit en stor välsignelse i mitt liv. Han har gett mig så mycket andlig och timlig lindring från mina svårigheter. Jag kan lova att när du strävar efter att göra detsamma blir Herrens kärlek och ditt gudomliga syfte tydliga. Du får styrka utöver din egen – som jag har fått.