2023
Min Frälsare betyder allt för mig
December 2023


”Min Frälsare betyder allt för mig”, Liahona, dec. 2023.

Porträtt av tro

Min Frälsare betyder allt för mig

Jesus Kristus ger oss sitt evangelium på ett enkelt sätt. Han hjälper oss längs stigen. Om vi följer honom kommer allt att gå bra.

Bild
Umu Sesay

Foto: Leslie Nilsson

Jag brukade se heltidsmissionärerna hemma i Sierra Leone, men jag gick inte nära dem eftersom min tro var annorlunda. När jag senare träffade dem vid en busshållplats i Washington D.C. började de berätta för mig om Frälsaren och hur han älskar mig. De bjöd med mig till kyrkan, så jag gick.

Det första som fick mig att veta att det här var platsen jag skulle vara på var välkomnandet från kyrkans medlemmar. En dam kramade mig så hårt att jag i mitt sinne hörde: ”Du är välkommen här. Du kan komma tillbaka.” Jag sa: ”Okej.”

Anden följer med missionärerna när de kommer hem till dig, och de lämnar den hos dig. Anden arbetar med dig och förändrar dig. Min förändring kom från sanningen i det missionärerna berättade för mig och kärleken jag kände.

Missionärerna lärde mig att min himmelske Fader älskar mig, att jag är hans dotter och att han vill ha alla familjer tillsammans för evigt. Jag brukade tro att när man dör så går man olika vägar och alla är åtskilda. Men i kyrkan tror vi att man får träffa sin familj igen. Det berörde mitt hjärta. Jag ville ha det för egen del, och jag ville ha det för min familj.

Jag var tvungen att ringa hem till mina tre barn och berätta det för dem. Jag ville dela med mig av den kärlek Kristus visade mig.

”Jag träffade några missionärer här”, sa jag till dem. ”De lärde mig det här. De lärde mig det där.” Jag sa åt dem att undersöka kyrkan.

Mina barn är alla i kyrkan nu, döpta i Sierra Leone. En av dem vill till och med åka på mission. Det är Kristi godhet. Andra familjemedlemmar kommer också till kyrkan, men en del är tveksamma. Jag berättar fortfarande om Kristus för dem.

Bild
Umu Sesay står på en trottoar

Er nya familj

Jag saknar mina barn och de saknar mig. Men jag sa till dem: ”Jag är inte i Sierra Leone, men kyrkan finns där. Kyrkan är er nya familj.” Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga växer där. När jag hörde att vi skulle få ett tempel i Sierra Leone ställde jag mig upp och hoppade. Templet är så fridfullt. Det blir den vackraste byggnaden i hela landet.

Sedan jag blev medlem i kyrkan har jag välsignats mycket. Jag kan göra saker nu som jag inte visste att jag kunde göra. Jag kan leda musik. Jag kan undervisa barn i Primär. Jag älskar dem och de älskar mig också. Jag kan sjunga i kören. Jag sjöng till och med i kören under söndagens förmiddagsmöte under invigningen av Washington D.C. tempel i augusti 2022. Jag trodde aldrig att jag skulle vara i templet med president Russell M. Nelson och sjunga för honom. Men det hände. Det var en underbar välsignelse att få vara i profetens närhet.

Läs ur 2 Nephi 28:30: ”Jag ska ge människobarnen rad på rad, bud på bud, lite här och lite där.” Det var så Gud förde in mig – lite här, lite där.

Jag förstår inte allting, men jag lär mig varje dag. Varje dag ger kyrkans app Evangeliebiblioteket mig ett skriftställe. Jag läser det och begrundar det innan jag går ut. Sedan ber jag till min himmelske Fader. Det är så jag lever mitt liv och lär mig lite mer hela tiden. Det är en välsignelse att veta hur det är meningen att vi ska leva, oavsett vår status, oavsett om vi är rika eller fattiga.

Jesus kan förändra oss

Eftersom vi är människor vill vi ibland gå vilse, men om vi låter honom, för Jesus oss tillbaka till vår himmelske Fader. Han ger oss sitt evangelium på ett enkelt sätt. Han hjälper oss längs stigen. Om vi följer honom kommer allt att gå bra.

Jesus är underbar. Han betyder allt för mig. Jag älskar honom. Han får mig att känna mig älskad och uppskattad, som ett barn till min himmelske Fader. Jesus kan förändra dig när du kommer nära honom – hur du pratar, hur du gör saker och ting, till och med din kultur.

Bild
Umu Sesay ler

Missionärerna hittade mig och jag tog emot Jesus i mitt liv. Jag är glad att jag hittade honom. Han har gjort mig till en ny skapelse. Det gamla är förbi. (Se 2 Korintierbrevet 5:17.)

Jag vet inte vad framtiden har i beredskap för mig. Vår himmelske Fader vet det. Min plan är att få mer utbildning och sätta upp mål i Herren – vara som han, vandra som han, prata som han och komma närmare honom. Det är så han vill att vi ska vara.

Jag ser fram emot att träffa honom igen.