2023
Jag tror på underverk
December 2023


”Jag tror på underverk”, Liahona, dec. 2023.

Jag tror på underverk

Jag tror att Gud kan och kommer att ingripa i våra liv för vårt bästa i dag, precis som han gjorde under hela sin jordiska verksamhet. Jag tror att han gör det varje dag.

Bild
hand från statyn av Kristus

Foto av hand från statyn Kristus: Shannon Leanne Law

Ibland är underverk dramatiska. Men vanligtvis är de inte det.

När jag var på uppdrag för kyrkans tidskrifter i Taiwan reste jag med en tolk och chaufför. Fastän jag fortfarande hade flera timmars arbete kvar behövde tolken lämna mig ensam med chauffören som inte pratade engelska. Det fanns inget sätt för mig att slutföra mitt arbete utan att kunna kommunicera med föraren. När de samtalade om alternativ började min tolk skratta. Han förklarade att chauffören pratade spanska, vilket han visste att jag hade lärt mig på min mission. Chauffören och jag hade roligt tillsammans och jag gjorde klart mitt arbete utan problem.

Det var inget dramatisk helande eller ett berg som förflyttades. Men det var ett gudomligt ingripande att min förare var en av de relativt få i Taiwan som pratade spanska.

Vi behöver underverk

Jag tror att vi behöver underverk dagligen, annars utvecklas vi inte på vår resa tillbaka till Gud. När Nephis familj ”hade tro till att lita på att Gud kunde göra så att [Liahona] pekade ut vägen de skulle gå, se, då skedde det. Därför fick de uppleva detta underverk, och även många andra underverk, genom Guds makt, dag efter dag” (Alma 37:40).

Vår tro föregår underverket, men underverket kan bekräfta vår tro, hjälpa den att växa och föra oss längs stigen.1

Vi är omgivna av underverk – om vi tittar

Jag tror att underverk kommer i alla former och storlekar, från det dramatiska till det som lätt förklaras bort som en tillfällighet. Jag tror att Herren skulle välsigna oss med dem oftare om vi sökte efter dem, kände igen dem och erkände dem med tacksamhet.2

Jag tror att sökandet efter underverk skiljer sig från att leta efter tecken. Att söka efter underverk innebär tro, eller åtminstone hopp. Att söka efter tecken innebär att man är skeptisk. En troende och en skeptiker kan bevittna samma underverk, men bara en av dem känner igen det för vad det är (se Läran och förbunden 63:7). Skepticism kan inte åstadkomma underverk, medan Frälsaren sa att underverk och ”tecken ska följa dem som tror” (Markus 16:17; Mormon 9:24; Ether 4:18; Läran och förbunden 84:65; se även Läran och förbunden 58:64; 63:9; 68:10; 124:98).

Att känna igen underverk

Underverk förekommer i många former. Frälsaren sa:

”Dessa tecken ska följa dem som tror: I mitt namn ska de driva ut onda andar. De ska tala nya tungomål.

De ska ta ormar med händerna, och dricker de något dödligt gift ska det inte skada dem. De ska lägga händerna på sjuka, och de ska bli friska” (Markus 16:17–18).

Och sedan tar han med ett underverk som vi ofta förbiser: ”Och för var och en som tror på mitt namn utan att tvivla ska jag bekräfta mina ord” (Mormon 9:25). Jag tror att ett vittnesbörd om sanningen i Jesu Kristi evangelium är ett underverk – ett underverk som var och en av oss kan få om vi väljer att tro på och leva efter hans ord (se Johannes 7:17; Läran och förbunden 84:44).

Var är mitt underverk?

Det finns många som har upplevt prövningar och tragedier, och när de sökte gudomligt ingripande kom det inte. De kanske frågar: ”Var var mitt underverk?”

Vissa underverk ser vi aldrig. Andra går obemärkta förbi eftersom vi förväntade oss något annat.3

Men i slutändan, vare sig vi fick det underverk vi sökte eller inte, har var och en av oss anspråk på det största underverket av alla – Jesu Kristi försoning, som lovar att vi återigen kan vara med nära och kära vi förlorat, att bördor kan lyftas och tröst fås och att vår Frälsare inte bara känner till varje smärta, sorg och lidande utan också vet hur han ska hjälpa oss igenom dem.4

Välj att tro

”Är då underverkens dag förbi? … Nej, för det är genom tro som underverk utförs, och det är genom tro som änglar visar sig och betjänar människor. Ve därför människobarnen om sådant har upphört, för det är på grund av otro, och därför är allt förgäves” (Moroni 7:35, 37).

Må vi välja att tro. Och må vi sedan leva tacksamma för de underverk som följer.