Liahona
Maakte ik het evangelie te ingewikkeld?
Februari 2024


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Maakte ik het evangelie te ingewikkeld?

Ik wist niet waarom ik me zo lusteloos voelde.

Afbeelding
een reeks gloeilampen die ontward raken

Ik had altijd mijn best gedaan om aan de verwachtingen van onze hemelse Vader te voldoen. Maar er was een probleem: ik wist nooit of ik goed genoeg was.

Ik fixeerde me op mijn onvolmaaktheden, vooral als ik de Schriften had bestudeerd of naar conferentietoespraken had geluisterd. Als ik las wat me zou moeten stimuleren, concentreerde ik me alleen op wat ik verkeerd deed.

Dat heb ik lange tijd gedaan: ik was ellendig en lusteloos in mijn discipelschap.

Maar ik besefte niet dat ik eigenlijk niet echt in de Heiland en de zuivere, eenvoudige waarheden van zijn evangelie geloofde.

Vergeten waarom ik het evangelie naleef

Mijn perspectief veranderde toen ik naar een recente devotional met zuster Patricia T. Holland keek. Ze zei: ‘Van mijn jeugd betreur ik het meest dat ik de eenvoudige schoonheid van het evangelie niet inzag. Ik maakte het te ingewikkeld.’1

Haar boodschap raakte me.

Ik besefte dat ik het evangelie vaak te ingewikkeld maakte! Velen van ons doen dat. We verwachten van onszelf dat we volmaakt zijn, omdat we onszelf hebben wijsgemaakt dat er geen ruimte is voor tekortkomingen en vooruitgang. En als alles niet zo gaat als we verwachten, maken we ons zorgen over de toekomst, vergelijken we ons met anderen, raken we onze band met onze hemelse Vader kwijt, en vragen we ons zelfs af of het wel de moeite waard is om het evangelie na te leven.

Ik besefte dat het evangelie naleven niet de oorzaak van mijn bezorgdheid was. Ik was bezorgd omdat ik me niet meer concentreerde op de reden waarom ik het evangelie naleef: Jezus Christus.

Ik was vergeten dat Hij en onze hemelse Vader met volmaakte liefde van mij houden (zie Johannes 15:9; 2 Nephi 1:15).

Ik was vergeten dat mijn levensreis vreugdevol mocht zijn (zie 2 Nephi 2:25).

Ik was vergeten dat het sterfelijk leven met onvolmaaktheden gepaard gaat en dat we op de Heiland moeten vertrouwen om ze te overwinnen (zie Ether 12:27).

Ik was vergeten dat de Heiland mij zal helpen leren, groeien en vooruitgang maken, en dat Hij mijn inspanningen zal heiligen (zie 2 Nephi 2:1–2; 32:9).

Vereenvoudigen

We komen in de problemen als we van het evangelie een lijst met regels maken en de zuivere waarheden van Jezus Christus vergeten. Als we ernaar streven om de verbonden en geboden na te leven, met de bedoeling meer op Hem te gaan lijken, dan leven we het evangelie echt na.

President Russell M. Nelson heeft gezegd dat het evangelie van Jezus Christus ‘het leven [verandert] van iedereen die het begrijpt en ernaar streeft het toe te passen. Door de leer van Christus kunnen we het verbondspad vinden en erop blijven.’2

Onze hemelse Vader wil dat we niet vergeten dat de Heiland ons kan helpen om ons goddelijke potentieel te bereiken. Maar hoe kunnen we die belangrijke waarheid onthouden?

Hier zijn enkele gewoonten die mij helpen:

  • Ik bid dat onze hemelse Vader me het gevoel zal geven dat Hij van me houdt en mijn inspanningen aanvaardt.

  • Ik neem aan het avondmaal deel en concentreer me op de verzoening van Jezus Christus. Ik herinner mezelf eraan dat zijn genade me in de toekomst kan helpen en nu al aan het werk is in mijn streven om Hem te volgen.

  • Ik zoek troost in de Schriften. Ik lees over hen die ook het gevoel hadden dat ze tekortschoten, maar door de Heer gesterkt werden.

  • Ik ga vaak naar de tempel. Alles in het huis des Heren herinnert me aan zijn genade en dat ik in staat ben om vooruitgang te maken. Daar kan ik te midden van zoveel zorgen rust vinden.

Door die gewoonten ben ik gaan waarderen wat in het evangelie het belangrijkst is. Ze herinneren me eraan dat ik het eenvoudig moet houden.

Het evangelie werkt

Als je met gevoelens van perfectionisme of onvermogen kampt, of denkt dat het evangelie een last is, denk dan aan de woorden van ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen:

‘Het [evangelie] is geweldig eenvoudig, en het werkt uitstekend.

‘[…] Als u ooit vindt dat het evangelie niet goed voor u werkt, vraag ik u pas op de plaats te maken, uw leven vanuit een hoger niveau te bezien en uw benadering van het discipelschap te vereenvoudigen. Concentreer u op de fundamentele leerstellingen, beginselen en toepassingen van het evangelie. Ik beloof u dat God u zal leiden en zegenen op uw pad naar een leven dat voldoening geeft, en dat het evangelie echt beter voor u zal werken.’3

Door me op de zuivere waarheden van het evangelie van Jezus Christus te concentreren, heb ik mijn leven en geloof op wonderbaarlijke wijze eenvoudiger zien worden. Ik weet dat u dat ook zult ervaren.