Liahona
De zegeningen van gehoorzaamheid
Februari 2024


Digitaal thema-artikel: leringen van kerkleiders op sociale media

De zegeningen van gehoorzaamheid

Ontdek wat profeten, apostelen en andere kerkleiders op sociale media hebben gezegd over het gehoorzamen van Gods geboden.

Afbeelding
Christus die voor een schaap zorgt

Liefdevolle Herder, Yongsung Kim

Wat het onderwijzen van kinderen betreft, heeft president Russell M. Nelson over de kracht van gehoorzaamheid aan de geboden van onze hemelse Vader gesproken. Hij zei:

‘Breng ze het geloof bij om alle geboden van God te onderhouden in de wetenschap dat ze zijn gegeven om zijn kinderen te zegenen en vreugde te brengen [zie 2 Nephi 2:25]. Waarschuw hen dat ze mensen zullen ontmoeten die de geboden die ze willen naleven, uitkiezen, en andere die ze willen overtreden, negeren. Dit noem ik de buffetbenadering van gehoorzaamheid. Deze manier van uitkiezen werkt niet. Ze leidt tot ellende. Om u voor te bereiden om God te ontmoeten houdt u zich aan al zijn geboden. Ze gehoorzamen vergt geloof, en ze onderhouden versterkt dat geloof.

‘Door gehoorzaamheid kunnen Gods zegeningen onbeperkt vloeien. Hij zegent zijn gehoorzame kinderen met vrijheid van slavernij en ellende. En Hij zegent hen met meer licht.’1

Als we onze hemelse Vader onze liefde tonen door zijn geboden te onderhouden (zie Johannes 14:15), kunnen we mooie zegeningen ontvangen. Overweeg deze recente leringen van kerkleiders op sociale media om ons te helpen Gods geboden beter te onderhouden.

Het eerste en grote gebod: God liefhebben

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

‘Toen ik president van de [Brigham Young University] was, sprak ik graag tot studenten en docenten. […]

‘Ik vroeg de studenten of ze anders durfden te zijn en of ze bestand waren tegen de publieke opinies. Maar de keuzes die ze maken, zijn nog belangrijker dan wat iemand als student doet – de prioriteiten die ze bewust of onbewust stellen.

‘We mogen de lering van de Heiland niet vergeten dat “het eerste en het grote gebod” in de wet betekent dat we “de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand”. En het tweede gebod, “hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.”

‘De liefde voor onze naasten – hoe belangrijk die ook is – is niet belangrijker dan onze liefde voor God en gehoorzaamheid aan zijn geboden. Als we God werkelijk liefhebben en Hem dienen zoals Hij ons heeft geleerd, zullen we onze naasten liefhebben zoals God hen liefheeft, en zoals Hij wil dat wij ze liefhebben en dienen.

‘Jezus was altijd liefdevol, maar altijd direct in zijn geboden en verwachtingen. Hij veroordeelde de overspelige vrouw niet, maar Hij gebood haar: “Ga heen en zondig niet meer.”

‘En Hij besloot de krachtige leringen van de Bergrede met de weergaloze aanwijzing: “Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.” We streven naar die goddelijke positie door de Heiland te volgen, zonder toe te geven aan wereldse waarden en gedrag.

‘Naleving van de evangelienormen, maakt van jou geen tweederangsburger, noch zal het voorbeeld dat je stelt ongemerkt blijven. We kennen allemaal mensen die hun prestaties kwalitatief en zichtbaar verbeteren door anders te zijn dan anderen.

‘Ik herhaal de woorden van president Russell M. Nelson: “Geloof me alstublieft als ik zeg dat u niets te vrezen hebt als uw geestelijk fundament stevig op Jezus Christus is gebouwd. Als u de verbonden trouw blijft die u in de tempel hebt gesloten, zult u door zijn macht gesterkt worden.”’

President Dallin H. Oaks, Facebook, 13 september 2022, facebook.com/dallin.h.oaks.

De doop is een gebod

‘Het evangelie is eenvoudig. Dankzij het zoenoffer van de Heiland kunnen we gereinigd en veranderd worden. Het begint met geloof in Jezus Christus. Wij geloven in Hem, vertrouwen Hem, en rekenen op Hem. Dat geloof leidt tot bekering.

‘We tonen onze liefde voor Hem als we de geboden onderhouden. Jezus liet Zich dopen om ons het goede voorbeeld te geven. De doop is een van zijn geboden.

‘Na onze doop belooft Hij ons de gave van de Heilige Geest. We worden geleid en getroost, en de Heilige Geest zal ons de waarheid bijbrengen. We voelen dat de Heilige Geest bij ons is. We voelen gemoedsrust, liefde en vreugde, en we krijgen het verlangen om anderen te dienen. Wij streven er ons hele leven naar om de Heer te behagen.

‘Als we in Hem geloven, Hem vertrouwen en op Hem rekenen – en dat vaker doen – zullen we de troost van het gezelschap van de Heilige Geest voelen. Dan zullen we de kracht hebben om al onze moeilijkheden te doorstaan en de geboden zonder dwang te onderhouden.’

President Henry B. Eyring, Facebook, 24 juni 2023, facebook.com/henry.b.eyring.

Een sleutel tot geluk

Afbeelding
President M. Russell Ballard

‘Ik voel me overweldigd door de goedheid van de Heer en het vertrouwen dat Hij in u en mij heeft. We zijn allemaal gewone leden van de kerk. Niemand van ons is een superster. Wij zijn gewoon Gods kinderen die om de juiste reden het goede proberen te doen. We proberen onze kinderen op de juiste manier groot te brengen, zodat ze de Heer liefhebben en ernaar streven om zijn geboden te onderhouden. Daarbij hebben we geweldige, uitgelezen voorrechten en mogelijkheden.

‘Bij ons laatste oordeel gaat het niet om de bijeenkomsten die we hebben bijgewoond, de vergaderingen die we hebben geleid of de bezoeken die we hebben afgelegd. Maar de Heer zal uitermate dankbaar zijn voor hen die anderen op het verbondspad zoeken en helpen.

‘Jezus Christus is onze broer en onze beste vriend. Hij heeft ons lief en heeft ons de weg gewezen. Om gelukkig te zijn, moeten u en ik ernaar streven om zijn geboden te onderhouden en zoveel mogelijk op Hem gaan lijken. Elke dag is een gelegenheid om iets voor een ander te betekenen, om iemand de hand te reiken die ons nodig heeft en om iemand aan te moedigen.’

President M. Russell Ballard (1928–2023), Facebook, 26 september 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Hulp van de Heiland

Afbeelding
Ouderling Gary E. Stevenson

‘Tijdens een bezoek aan het opleidingscentrum voor zendelingen in Brazilië hadden Lesa en ik de eer om wat tijd met deze opmerkelijke groep zendelingen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen door te brengen. We spraken over de zegeningen die uit gehoorzaamheid aan Gods geboden voortkomen. Dat geldt niet alleen voor zendelingen, maar voor ons allemaal.

‘Ik vertelde die geweldige ouderlingen en zusters dat we allemaal kinderen van een liefdevolle hemelse Vader zijn. Hij wil dat wij succes hebben en eeuwige vooruitgang maken, in dit leven en in het hiernamaals.

‘Onze Heiland Jezus Christus kan ons helpen om die zegeningen van onze Vader te ontvangen. Ik getuig van Hem en van zijn goddelijke rol als onze Redder.’

Ouderling Gary E. Stevenson, Facebook, 1 juni 2023, facebook.com/stevenson.gary.e.

Drie manieren om een geestelijke schuilplaats te vinden

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

‘In de “geestelijke schuilplaats van de Heiland” kunnen we ons beschermen tegen de complexe tornado’s van het leven.’ Er zijn drie aspecten die ons in de geestelijke schuilplaats van de Heiland kunnen helpen:

‘De kracht van de Heiland gebruiken.

‘Heilige verbonden nauwkeurig nakomen en eren.

‘Trouw zijn aan de persoonlijke en gezinstaken om de geboden te onderhouden en ons gezin in het evangelie te onderwijzen.

‘Als we de geboden van God voortdurend en standvastig met geloof en ijver onderhouden, zal de troost van de schuilplaats van de Heiland de pijn van onze ervaringen vervangen. Dan zal gemoedsrust de onrust vervangen, hoop ons verdriet, en zullen beproevingen zegeningen worden.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 9 februari 2023, facebook.com/soares.u.

Bewuster leven

Afbeelding
Zuster J. Anette Dennis

‘We hebben weer een geweldige kersttijd gehad. De meesten van ons zouden het liefst dat prachtige kerstgevoel een heel jaar willen ervaren. Maar waarom zouden we het niet veel vaker kunnen voelen? Kerstmis is een tijd waarin we ons meer geneigd voelen om anderen te bezoeken, te dienen en lief te hebben. Dat is volgens de Schriften een manier om God lief te hebben en te dienen – geschenken voor de Heiland wanneer we zijn geboorte vieren. Het is een tijd om onze aandacht meer op anderen te richten, om bewuster het eerste en tweede grote gebod na te leven.

‘De geboden om God en de mensen om ons heen lief te hebben en te dienen, zijn voor ons eigen welzijn en zullen ertoe bijdragen dat we die heerlijke gevoelens van gemoedsrust en vreugde ontvangen. Als we dagelijks het voorbeeld van onze Heiland van liefde en zorg voor anderen volgen, al is het maar een beetje, zullen we Hem vaker indachtig zijn en geleidelijk steeds meer op Hem gaan lijken. Dan kan elke dag als Kerstmis aanvoelen, omdat we die heerlijke gevoelens ontvangen als we met de liefde van de Heiland zijn vervuld. Laten we proberen om dit nieuwe jaar regelmatiger het kerstgevoel te hebben. Mogen we allemaal een door Christus vervuld [jaar] hebben!’

Zuster J. Anette Dennis, Facebook, 3 januari 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

Een uitnodiging van God om Hem te volgen

Afbeelding
Zuster Tracy Y. Browning

‘Een van de […] jeugdwerkliedjes die ik onlangs heb bestudeerd, is “I Need My Heavenly Father” [Children’s Songbook, 18]. Ik vind het geweldig dat dit lied aangeeft dat onze hemelse Vader wil dat wij gelukkig zijn en dat we gelukkig kunnen zijn als we Hem en zijn Zoon, Jezus Christus, volgen. Onze hemelse Vader heeft ons allemaal lief. Hoe kunnen wij ervoor kiezen om Hem vandaag te dienen? […]

‘Ik wil graag een couplet uit dat lied [voorlezen]. Er staat: “Ik heb elke dag de hulp van mijn hemelse Vader nodig. Hij wil dat ik gelukkig ben en het juiste pad kies.” Dat vind ik geweldig, omdat het een uitnodiging is om niet te vergeten dat God door liefde voor ons en ons geluk wordt gedreven.

‘Ik heb ook de gelegenheid genomen om […] in Alma 30:8 een van de Schriftuurlijke verwijzingen bij het lied te lezen. Daar staat: “Want aldus zegt de Schrift: Kies dan heden, wie u dienen zult.”

‘Vrienden, ik hoop dat jullie je bij mij zullen aansluiten en dat je ervoor zult kiezen om onze hemelse Vader vandaag en elke dag te dienen omdat Hij door liefde wordt gedreven. We hebben Hem lief en willen dat geluk voelen.’

Zuster Tracy Y. Browning, Facebook, 26 september 2022, facebook.com/Primary2ndCounselor.