Liahona
Waar zijn de beloofde zegeningen voor het betalen van tiende?
Februari 2024


Digitaal thema-artikel

Waar zijn de beloofde zegeningen voor het betalen van tiende?

Onze hemelse Vader geeft ons vaak ‘aanmerkelijke maar subtiele’ zegeningen in plaats van een onmiddellijk wonder als we tiende betalen.

Afbeelding
een jongeman doet geld in een tiende-envelop

Maleachi heeft geprofeteerd dat God, als we tiende aan Hem betalen, ‘de vensters van de hemel […] zal openen, en zegen […] zal uitgieten, zodat er geen schuren genoeg zullen zijn’ (Maleachi 3:10).

Door die belofte horen we vaak verhalen van wonderbaarlijke en onmiddellijke zegeningen die mensen ontvangen als ze het gebod naleven om tiende te betalen. Maar wat gebeurt er als we in tijden van dringende stoffelijke nood geen soortgelijke zegeningen ontvangen? Het kan ontmoedigend zijn om dergelijke zegeningen niet in ons eigen leven te zien. We kunnen ons zelfs afvragen: ‘Word ik niet gezegend?’

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘De vensters van de hemel openen zich op velerlei manieren. Sommige zijn stoffelijk, maar vele zijn geestelijk. Sommige zijn subtiel en makkelijk over het hoofd te zien. Vertrouw op de timing van de Heer; de zegeningen komen altijd.’1

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen helpt ons inzien dat we de bijbehorende zegeningen op allerlei manieren kunnen ontvangen waar we misschien niet eens bij stilstaan. Hij heeft gezegd: ‘Sommige van de uiteenlopende zegeningen die we krijgen door ons aan dit gebod [de wet van tiende] te houden, [zijn] wel aanmerkelijk, maar subtiel. Dergelijke zegeningen onderkennen we slechts als we zowel geestelijk opmerkzaam als alert zijn (zie 1 Korinthe 2:14).’2

Als we de aanmerkelijke, maar subtiele, zegeningen van het betalen van een volledige tiende opzoeken en herkennen, kunnen we beter begrijpen dat God ons kent en ons zegent.

Aanmerkelijke maar subtiele zegeningen

Gods wil is niet altijd dezelfde als de onze (zie Jesaja 55:8–9). Daarom ontvangen we Gods zegeningen misschien niet altijd zoals we willen of verwachten. Ouderling Bednar heeft bijvoorbeeld enkele voorbeelden van onverwachte zegeningen genoemd die we kunnen ontvangen als we tiende betalen: ‘Soms vragen we God om een goede afloop, waarna Hij ons fysiek en mentaal weerstandsvermogen geeft. We kunnen om voorspoed vragen, waarna we een ruimer perspectief en meer geduld ontvangen. Of we vragen om groei, waarna we met de gave van genade worden gezegend. Hij kan ons overtuiging en zelfvertrouwen schenken om een doel te verwezenlijken dat de moeite waard is. En wanneer we smeken om verlichting van lichamelijke, mentale en geestelijke moeilijkheden, kan Hij ons meer vastberadenheid en veerkracht schenken.’3

Ouderling Bednar heeft ook gezegd: ‘De zegening die u door hemelse vensters toevloeit, is misschien wel meer daadkracht, zodat u uw eigen omstandigheden kunt veranderen in plaats van te verwachten dat iemand of iets anders die verandert.’4 Zie bijvoorbeeld hoe een man en vrouw uit Argentinië dat voelden in hun verhaal ‘Waarom betalen jullie nog tiende?

Gods timing

We kunnen er ook op leren vertrouwen dat we op Gods eigen tijd en wijze zegeningen ontvangen.

Ouderling Michael John U. Teh van de Zeventig heeft gezegd: ‘Als we de wet van tiende gehoorzamen, mogen we […] de Heer geen deadline geven. Sommige mensen verwachten dat de materiële zegeningen op een bepaald moment volgens hun eigen inschatting moeten komen. Zo verliezen de meesten hun vertrouwen in zijn beloften. Ze zijn in het begin getrouw, maar worden na verloop van tijd ongehoorzaam als er niet aan hun verwachtingen wordt voldaan. We moeten beseffen dat alles volgens de wil en het tijdschema van de Heer plaatsvindt, en niet die van ons.’5

Als we begrijpen dat Gods tijdschema anders is dan dat van ons, gaan we beseffen dat we misschien geen wonder hebben meegemaakt, maar dat we wel worden gezegend.

Gods wijsheid

President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Iemand heeft ooit gezegd dat het leven is wat er met ons gebeurt terwijl we andere plannen maken. Omdat we niet overal invloed op hebben, kunnen we niet alles plannen en tot stand brengen. Er vinden veel belangrijke gebeurtenissen plaats die we niet gepland hebben, en die niet even welkom zijn.’6

Zelfs zij die de wet van tiende gehoorzamen, kunnen op hun levensreis te maken krijgen met financiële moeilijkheden zoals werkloosheid, onverwachte noodgevallen, financieel wanbeheer of een stagnerend salaris. Als we op zoek gaan naar de aanmerkelijke en subtiele zegeningen van tiende, kan de kennis dat God de touwtjes in handen heeft ons helpen om in geloof en geduld te groeien. Sommige van die moeilijkheden zijn eigenlijk zegeningen waardoor we kunnen groeien.

Ouderling Hugh B. Brown van het Quorum der Twaalf Apostelen (1883–1975) heeft eens over zo’n les verteld toen hij op een boerderij in Canada een bessenstruik snoeide.

Hij zag dat die bessenstruik meer dan twee meter hoog was geworden en geen vrucht meer droeg. Daarom snoeide hij hem drastisch terug en liet slechts wat kleine stompjes over. Op het gezicht leek het wel of de bessenstruik huilde, en ouderling Brown dacht dat hij de doornstruik hoorde zeggen:

‘“Hoe kun je me dit aandoen? Ik was net zo lekker aan het groeien. […] En nu heb je me teruggesnoeid. […] Ik dacht dat jij de tuinman was.”’

‘Ouderling Brown antwoordde: “Luister, bessenstruik, ik ben de tuinman, en ik weet wat je kunt worden. Als ik je laat gaan zoals jij wilt, komt er niets van je terecht. Maar op een dag, als je veel vruchten draagt, zul je terugdenken en zeggen: ‘Dank je wel, meneer de tuinman, dat je mij gesnoeid hebt, dat je me voldoende liefhad om me pijn te doen.’”’7

Als we het financieel moeilijk hebben en de beloofde zegeningen van tiende betalen niet begrijpen, kunnen we God op soortgelijke wijze in tranen vragen: ‘Hoe kunt U me dit aandoen? Ik doe alles wat U gevraagd hebt. En nu hebt U me teruggesnoeid.’

Op dergelijke momenten kunnen we ons afvragen of de lessen die we uit beproevingen leren wel grote zegeningen zullen opleveren. We kunnen de Tuinman en de zegeningen die Hij voor ons in petto heeft beter leren vertrouwen als we dicht bij Hem blijven.

Voortdurende hoop en gebeden

Door de subtiele maar aanmerkelijke zegeningen die God ons geeft als wij tiende betalen, kunnen we boven veel wereldse moeilijkheden uitstijgen. Onze liefdevolle hemelse Vader zal deze zegeningen perfect op ons afstemmen zodat we kunnen groeien en meer op Hem gaan lijken. Als we ons geloof oefenen in het herkennen en aanvaarden van alle zegeningen die we ontvangen, kunnen we de vervulling van de belofte van Maleachi zien.

Als twijfel en wanhoop uit financiële problemen voortvloeien, als we ons in tranen afvragen of we gezegend worden, geven we de hoop niet op! In plaats daarvan kunnen we bidden om de subtiele en aanmerkelijke zegeningen te herkennen die de Heer ons heeft geschonken, en vertrouwen op het plan van onze hemelse Vader voor ons.

Ouderling Andersen heeft getuigd: ‘Ik beloof u: als u op de Heer vertrouwt, vloeien daaruit hemelse zegeningen voort.’8