Liahona
Waarom het belangrijk is dat je niet vergeet wie je bent
Februari 2024


‘Waarom het belangrijk is dat je niet vergeet wie je bent’, Liahona, februari 2024.

Jongvolwassenen

Waarom het belangrijk is dat je niet vergeet wie je bent

Jij bent in deze tijd naar de aarde gestuurd om de wereld op de glorierijke wederkomst van de Heer voor te bereiden.

Afbeelding
verschillende jongemannen en jongevrouwen

De profeet van de Heer, president Russell M. Nelson, heeft enkele geweldige dingen over de toekomst gezegd. Wat vind je van deze gedurfde profetische uitspraak?

‘Lieve broeders en zusters, er liggen veel geweldige dingen in het verschiet. In de komende tijd zullen we de grootste manifestaties van Jezus’ macht meemaken die de wereld ooit gezien heeft. Tussen nu en de tijd dat Hij ‘met macht en grote heerlijkheid’ [Mattheüs naar Joseph Smith 1:36] terugkeert, zal Hij ontelbare voorrechten, zegeningen en wonderen op de getrouwen uitstorten.’1

Als president Nelson dergelijke dingen zegt, spits ik altijd mijn oren. Met alles wat er tegenwoordig in de wereld gebeurt, gaan mijn gedachten uit naar jullie, de huidige en toekomstige leidinggevenden in de kerk. Jullie zullen die grote manifestaties van de macht van de Heer vanaf de eerste rij meemaken. Ik geloof zelfs dat jullie er niet alleen getuige van zullen zijn, jullie zullen eraan meewerken. De Heer zal jullie gebruiken als instrumenten om in de laatste dagen wonderen te bewerkstelligen.

De Heer heeft vertrouwen in jou

Waarom denk ik dat? Omdat president Nelson dat heeft gezegd. In een devotional voor jongvolwassenen zei hij: ‘Jullie zijn “een uitverkoren geslacht” [1 Petrus 2:9], door God voorgeordend om een opmerkelijk werk te doen: de bevolking van deze wereld op de wederkomst van de Heer helpen voorbereiden!’2

Jij bent een van de ‘edelen en groten’ (Abraham 3:22). De Heer vertrouwt je, en Hij weet dat je tot grote dingen in staat bent met de talenten en gaven die Hij je heeft gegeven.

Het is normaal om ons zorgen te maken of we wel aan die hoge verwachtingen kunnen voldoen. ‘En als ik het dan verknoei en de Heer teleurstel?’ Faalangst kan verlammend werken. Maar er zijn twee redenen waarom ik weet dat je het kunt: (1) om wat ik over jou weet, en (2) om wat ik over de Heiland Jezus Christus weet.

Vergeet niet wie je bent

Satan doet er alles aan om verwarring en misleiding te zaaien over je ware identiteit. Zo wil hij je een stralende toekomst laten vergooien. Om dat te voorkomen, heeft president Nelson klaar en duidelijk uitgelegd wat onze ware identiteit is. Hij zei: ‘Eerst en vooral ben je een kind van God. ‘Ten tweede ben je, als lid van de kerk, een verbondskind. En ten derde ben je een discipel van Jezus Christus.’3

Waarom is dat belangrijk? Denk er eens over na wat het eigenlijk betekent om een kind van God te zijn. Het betekent dat je van goddelijke oorsprong bent. Het betekent dat je eeuwige waarde bezit: intrinsieke waarde, onafhankelijk van je aardse omstandigheden. Je hebt onbegrensd potentieel!

Daarenboven ben je een kind van het verbond. Daardoor heb je een bijzondere band met je hemelse Vader en Jezus Christus.4 Net zoals het huwelijk een echtpaar aan elkaar verbindt en aanduidt dat het meer is dan alleen daten, brengen je verbonden je relatie met God op een hoger niveau met meer macht en gewicht.

Bovendien ben je een discipel van Jezus Christus. Dat betekent dat je probeert lief te hebben zoals Hij liefheeft, te vergeven zoals Hij vergeeft, en pal te staan voor de waarheid zoals Hij dat tijdens zijn leven op aarde heeft gedaan.

Als je in de spiegel kijkt en dan een kind van God, een kind van het verbond en een discipel van Jezus Christus ziet, dan weet ik zeker dat je net als mensen uit het verleden aan de hoge verwachtingen van de Heer kunt voldoen.

Esther kende haar ware identiteit, en dus zette ze haar angst opzij, ze redde haar volk en gaf God eer. Net als Esther zijn jullie ‘juist voor een tijd als deze’ bewaard (Esther 4:14).

Jeremia dacht dat hij niet opgewassen was tegen de roeping die God hem gaf. De Heer herinnerde Jeremia aan zijn eeuwige identiteit: ‘Voordat Ik u in de moederschoot vormde, [heb] Ik u aangesteld tot een profeet voor de volken’ (Jeremia 1:5). Hij beloofde ook dat Hij zijn woorden in Jeremia’s mond zou leggen (zie Jeremia 1:9). Jij kunt soortgelijke zegeningen ontvangen als je onthoudt wie je werkelijk bent en waarom je hier bent.

Vergeet niet wie Hij is

Zelfs als je moeite doet om jezelf te zien zoals de Heer jou ziet, zullen je zwakheden je soms nog moedeloos maken. Dat overkomt iedereen weleens. Het overkwam zelfs Nephi, dezelfde persoon die moedig Jeruzalem verliet, de koperen platen in handen kreeg, zijn familie van de hongersnood in de wildernis redde, een schip bouwde, de oceaan overstak en een nieuw leven opbouwde in een vreemd land. Ondanks al die prestaties riep Nephi op een moment van introspectie uit:

‘O, ellendig mens die ik ben! Ja, mijn hart is bedroefd wegens mijn vlees; mijn ziel rouwt wegens mijn ongerechtigheden’ (2 Nephi 4:17).

Maar toen vatte hij weer moed en zei: ‘Toch weet ik op wie ik heb vertrouwd. Mijn God is mijn steun geweest’ (2 Nephi 4:19–20). Nephi wist dat de Heer, die Hem al die tijd kracht had gegeven, hem zou blijven sterken. Hij zei: ‘Ontwaak, mijn ziel! Kwijn niet langer weg in zonde’ (2 Nephi 4:28) en ‘Verblijd u, o mijn hart, […] ja, mijn ziel zal zich verblijden in U, mijn God, en de Rots van mijn redding’ (2 Nephi 4:30).

Als je aan jezelf twijfelt, kun je net als Nephi zeggen: ‘O, Heer, ik heb op U vertrouwd, en ik zal eeuwig op U vertrouwen’ (2 Nephi 4:34). Als je bang of ontmoedigd bent, denk dan aan deze woorden van de Heer: ‘Vrees […] niet, kleine kudde; doe het goede; laten aarde en hel tegen u samenspannen, want indien u bent gebouwd op mijn rots, vermogen zij niets’ (Leer en Verbonden 6:34). Jij kunt sterk zijn omdat Hij sterk is.

Afbeelding
foto van Jezus Christus uit een kerkvideo

Met zijn kracht kun je het!

Je zult soms beproefd worden om te zien hoe stevig je je leven op het fundament van Jezus Christus hebt gebouwd. Wanneer dat gebeurt, ‘wanneer de duivel zijn krachtige winden zendt, […] wanneer al zijn hagel en zijn hevige storm jullie zullen striemen’, is niet alleen de stevigheid van het huis belangrijk, maar ook de verankering van het huis aan het ‘vast fundament’, aan ‘de rots van onze Verlosser, die Christus is’ (Helaman 5:12).

Ik getuig dat jij een sleutelrol speelt in de voorbereiding van de wereld op de wederkomst van de Heiland. Tussen vandaag en die dag moeten er nog geweldige, wonderbaarlijke dingen gebeuren. Mensen zullen een verandering van hart ondergaan, muren van ongeloof zullen instorten, de grenzen van de tent van Zion zullen zich uitbreiden, en Gods familie zal worden vergaderd. En jij gaat daar deel van uitmaken. We krijgen in deze telestiale wereld allemaal met beproevingen te maken, en er zijn grenzen aan wat we in ons eentje kunnen bereiken, maar we kunnen ervoor kiezen om terug te keren naar de veiligheid en gemoedsrust in de kudde van onze Heiland. Het is echt waar: ‘Alle dingen kan ik aan door Christus, Die mij kracht geeft’ (Filippenzen 4:13).