Seminariet
3 Nephi 11:1–11: ”Jag är Jesus Kristus”


”3 Nephi 11:1–11: ’Jag är Jesus Kristus’”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”3 Nephi 11:1–11”, Mormons bok – lärarhandledning

3 Nephi 11:1–11

”Jag är Jesus Kristus”

Bild
Jesus Kristus stiger ner från himlen vid templet i landet Ymnighet

Medan nephiterna samlades kring templet och talade om tecknen på Jesu Kristi död, kom Frälsaren ”ner och stod mitt ibland dem” (3 Nephi 11:8). Han undervisade dem om sin mission och allt han hade gjort för dem. Den här lektionen kan få din kärlek till och tacksamhet för Jesus Kristus att växa på grund av den han är och det han gjorde för dig.

Värdesätt alla elever. När elever med olika bakgrund känner sig älskade och accepterade är de mer benägna att dela med sig av sina åsikter och upplevelser på lektionerna. Sträva efter att skapa en känsla av tillhörighet hos varje elev. Hitta sätt att uttrycka uppriktig kristuslik kärlek till alla elever, särskilt till dem som kanske har det svårt.

Elevens förberedelse: Be eleverna hitta ett skriftställe eller ett citat av en ledare i kyrkan som hjälper dem förstå mer om vad Jesus Kristus har gjort för dem.

Möjliga lärandeaktiviteter

Den här lektionen fokuserar på händelserna och lärdomarna i 3 Nephi 11:1–11. En ytterligare lektion kommer att fokusera på folkets upplevelser med Frälsaren enligt 3 Nephi 11:12–17. Om du inte har tid att hålla båda lektionerna var för sig kan du titta i lektionen ”3 Nephi 11:12–17” efter förslag som du kan införliva i den här lektionen.

Se framåt

Du kan berätta om när du som barn eller tonåring såg mycket fram emot något. Exempel kan vara ett viktigt kultur- eller idrottsevenemang eller något som du såg fram emot att få. Hjälp eleverna att förstå vad det var du kände fram tills det här ögonblicket och hur det kändes att få uppleva det till slut. Du kan sedan be eleverna att kortfattat berätta för andra elever i klassen om tillfällen när de har sett fram emot något.

I Mormons bok läser vi att en händelse som nephiterna såg fram emot under många generationer var Guds Sons ankomst till jorden. Från den tid då Lehi och Sariah tog sina barn ut i vildmarken utanför Jerusalem visste de att Gud 600 år senare skulle sända sin Son som ”världens Frälsare” (1 Nephi 10:4).

Efter att ha läst upp nästa mening kan du be några elever turas om att läsa upp skriftställena inom parentes.

De förstod också att Jesus Kristus en dag skulle komma bland nephiterna i det utlovade landet (se 1 Nephi 12:6; 2 Nephi 26:1; Alma 45:9–10). I 3 Nephi 11 kan vi läsa om det här efterlängtade besöket.

Inte alla bland nephiterna och lamaniterna hade en korrekt uppfattning om Jesus Kristus. På liknande sätt har människor i dag missuppfattningar om Jesus Kristus, och vissa förnekar till och med hans existens. En del tror att Jesus var en stor ledare men accepterar inte att han var Guds Son.

  • Varför tror du att det är viktigt för oss att ha en korrekt uppfattning om vem Jesus Kristus är?

  • Vad kan hjälpa oss att bättre förstå vem Jesus Kristus är och vad han har gjort för oss?

När Jesus Kristus visade sig för nephiterna kom både han och vår himmelske Fader med viktiga tillkännagivanden om vem han är. Var uppmärksam under dina studier i dag på vad din himmelske Fader och Jesus Kristus vill att du ska veta om vem Frälsaren är och vad han har gjort för dig.

I en tidigare lektion påbörjade du kanske en lista över sådant du lär dig om Jesus Kristus i dina studier av 3 Nephi. Om du ännu inte har påbörjat en lista påbörjar du en i din studiedagbok och utökar den under lektionens gång.

Mer information om listan som nämns i föregående stycke finns i lektionen ”3 Nephi 8–10”.

Jesus Kristus visar sig för nephiterna

Läs 3 Nephi 11:1–11 och titta efter detaljer om Jesu Kristi ankomst till en grupp människor som samlats vid templet i landet Ymnighet. Du kan också se på ”Jesus Kristus visar sig i det forntida Amerika” från 11:19–13:29. Den här videon finns på ChurchofJesusChrist.org. 

  • Vad lade du särskilt märke till när du studerade de här verserna?

  • Om du hade varit där, vilka ord hade du då använt för att beskriva det som du troligen skulle ha tänkt eller känt? Varför?

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har beskrivit Jesu Kristi ankomst och det han sa till folket så här:

Den ankomsten och det tillkännagivandet utgjorde brännpunkten, det största ögonblicket, i hela Mormons boks historia …

Alla hade talat om honom, sjungit om honom, drömt om honom och bett om att han skulle visa sig – men nu var han faktiskt här. Den största av alla dagar! Den Gud som vänder varje mörk natt till gryningsljus hade kommit. (Jeffrey R. Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 250–251)

Jesu Kristi första ord till nephiterna hjälper oss att förstå vem han är och vad han har gjort för oss.

Läs 3 Nephi 11:10–11 igen och var uppmärksam på de ord och fraser som Jesus Kristus använde för att beskriva sig själv och det som han gjorde för oss. Se till att lägga till de här sanningarna i listan i din studiedagbok.

3 Nephi 11:10–11 är ett nyckelskriftställe. Markera gärna nyckelskriftställen på ett sådant sätt att de är lätta att hitta. I nästa lektion får du möjlighet att öva på att tillämpa lärosatsen i det här skriftstället på en fråga eller i en situation.

  • Vilka sanningar lärde du dig om Jesus Kristus?

  • Vilka av dessa sanningar är speciellt betydelsefulla för dig? Varför?

Han gjorde sin Faders vilja.

En av sanningarna vi kan lära oss av de här verserna är att Jesus Kristus gjorde Faderns vilja i det att han tog på sig världens synder.

Vi kan fördjupa vår kunskap om den här sanningen genom att titta närmare på de fraser som Jesus Kristus använde för att beskriva det han gjorde. Kopiera följande fraser från 3 Nephi 11:11 i din studiedagbok med utrymmen bredvid eller under dem att skriva i.

Visa följande påståenden och listan över skriftställehänvisningar på tavlan. Du kan placera eleverna i små grupper och ge dem i uppdrag att studera några av skriftställena i listan. De kan skriva ner i sina studiedagböcker och diskutera hur verserna de studerade fördjupade deras förståelse av en eller flera av fraserna i 3 Nephi 11:11.

  • Jag har druckit ur den bittra kalk som Fadern har gett mig.

  • [Jag] har förhärligat Fadern genom att ta på mig världens synder.

  • Jag har underkastat mig Faderns vilja i allt från begynnelsen.

Låt eleverna diskutera sina insikter från den här studieaktiviteten för varje fras.

Efter den här diskussionen kan du visa upp följande frågor och be eleverna besvara minst en av dem i sin studiedagbok.

  • Vad vill du berätta för andra om Jesus Kristus med tanke på vad du har känt i dag?

  • Vad vill du göra i ditt liv på grund av din kunskap om eller dina känslor för Jesus Kristus?

  • Varför skulle det vara värt det att följa Jesus Kristus under hela ditt liv?

Be gärna några elever berätta för klassen vad de svarade på de här frågorna. Vittna om sanningarna om Jesus Kristus som ni har diskuterat i dag.