Seminariet
3 Nephi 11:12–17: ”Kom hit till mig”


”3 Nephi 11:12–17: ’Kom hit till mig’”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”3 Nephi 11:12–17”, Mormons bok – lärarhandledning

3 Nephi 11:12–17

”Kom hit till mig”

Bild
Jesus Kristus visar såren i sina händer för en nephitisk kvinna

Efter att ha blivit presenterad som vår himmelske Faders älskade Son inbjöd Jesus Kristus folket att personligen bevittna att han hade blivit dödad för världens synder. En efter en kom de fram till honom och kände på såret i hans sida och märkena efter spikarna i hans händer och fötter. Den här lektionen kan hjälpa dig att få eller stärka ditt vittnesbörd om att Jesus Kristus led och dog för dig.

Hjälpa eleverna att visualisera det de läser. När eleverna har en visuell bild av händelser och lärdomar i skrifterna är de mer benägna att komma ihåg dem. Förutom att använda videor, bilder och annan media kan du be eleverna visualisera viktiga händelser och hur det kan ha varit att vara där. På så sätt kan den Helige Anden inbjudas i deras studier och hjälpa eleverna att känna sanningen i och vikten av det de lär sig.

Elevens förberedelse: Be eleverna läsa 3 Nephi 11:12–17 och föreställa sig hur det skulle ha känts att personligen få umgås med Jesus Kristus på det här sättet.

Möjliga lärandeaktiviteter

Ta ansvar för ditt vittnesbörd

Tänk på hur följande uppmaning från president Russell M. Nelson gäller dig.

Jag vädjar till dig att ta ansvar för ditt vittnesbörd. Kämpa för det. Ta hand om det. Vårda det. Ge det näring så att det växer. Ge det sanning. Förorena det inte med icke troende mäns och kvinnors falska filosofier för att sedan undra varför ditt vittnesbörd försvagas. (Russell M. Nelson, ”Val för evigheten” [världsomfattande andakt för unga vuxna, 15 maj 2022], ChurchofJesusChrist.org)

  • Varför tror du det är viktigt att var och en ”tar hand om” sitt vittnesbörd?

En av de viktigaste sanningarna vi kan ha ett vittnesbörd om är att Jesus Kristus är Guds Son och världens Frälsare. Begrunda varför människor behöver veta det här om honom. Du kan studera Johannes 14:6 och Mosiah 3:17 som en hjälp för dig att förstå några av dessa anledningar.

Dela med dig av följande för att hjälpa eleverna utvärdera sina känslor för och vittnesbörd om Jesus Kristus. Visa upp frågorna och ge eleverna tid att skriva ner sina svar i sina studiedagböcker.

  • Känner du att du har ett vittnesbörd om Jesus Kristus som Guds Son och världens Frälsare?

  • Vad har bidragit till att du känner som du gör för Frälsaren?

I dag får du studera Jesu Kristi heliga möte med och gärningar bland nephiterna. Fundera under dina studier på vad du kan göra för att få eller stärka ditt vittnesbörd om Jesus Kristus.

Jesus Kristus inbjuder nephiterna att känna på märkena efter hans sår

Om det behövs ber du eleverna gå igenom vad de tidigare lärt sig genom att be dem sammanfatta händelserna i 3 Nephi 11:1–11.

Bild
Kristus visar sig för nephiterna vid templet i landet Ymnighet

Kom ihåg att medan en grupp nephiter samlades i landet Ymnighet, steg den uppståndne Herren ner från himlen. Han förkunnade att han var Jesus Kristus och att han hade förhärligat Fadern genom att lida för världens synder (se 3 Nephi 11:1–11). Folkmängden bestod av män, kvinnor och barn och utgjorde omkring 2 500 personer (se 3 Nephi 17:25).

Läs 3 Nephi 11:12–15 och titta efter den uppståndne Herrens första inbjudan till folket. Du kan också titta på ”Jesus Kristus visar sig i det forntida Amerika”, som finns på ChurchofJesusChrist.org, från 13:29 till 16:03.

Försök under dina studier att föreställa att du befann dig i folkmängden. Att visualisera händelser eller tankar i skrifterna kan inbjuda den Helige Anden i dina studier. Skriv ner tankar eller känslor du får när du studerar, begrundar och visualiserar.

Ge eleverna tillräckligt med tid till att studera, visualisera och skriva ner sina tankar. Frågor som följande kan hjälpa eleverna att lyckas med att visualisera:

  • När du tänker på dig själv vid templet i landet Ymnighet, hur föreställer du dig då din omgivning medan du hör Jesu Kristi röst förkunna: ”Kom hit till mig” (3 Nephi 11:14)?

  • Vilket ansiktsuttryck föreställer du dig att Frälsaren har när du undersöker märkena efter spikarna i hans händer och fötter?

Bild
någon som rör vid Frälsarens händer
  • Hur tror du att människorna kände sig när de såg Frälsaren och umgicks med honom ”den ene efter den andre” (3 Nephi 11:15)?

  • Vilka delar av den här redogörelsen valde du att visualisera? Vilka tankar och känslor fick du när du gjorde det?

  • Vad lär de här verserna dig om Frälsarens önskan för oss var och en?

Följande är en princip som vi kan lära oss av den här heliga redogörelsen: Jesus Kristus inbjuder mig att få ett personligt vittnesbörd om att han är världens Frälsare. Skriv gärna ner den här principen i dina skrifter eller i din studiedagbok.

Biskop Gérald Caussé i presiderande biskopsrådet har sagt följande om Frälsarens personliga inbjudan och verksamhet bland nephiterna:

Denna enastående scen är höjdpunkten i Mormons bok. Helheten av evangeliets ”goda nyheter” ryms i den här bilden av Frälsaren som kärleksfullt sträcker ut ”barmhärtighetens armar” [Alma 5:33] och inbjuder var och en att komma till honom och ta emot hans försonings välsignelser …

På samma sätt som Jesus inbjöd var och en av de nephitiska lärjungarna att känna på hans sår, dog han för var och en av oss personligen, som om du eller jag var den enda människan på jorden. Han ger oss en personlig inbjudan att komma till honom och dra nytta av hans försonings underbara välsignelser. (Gerald Caussé, ”Ett levande vittne om den levande Kristus”, Liahona, maj 2020, s. 39, 40)

Uppmuntra till flera svar på följande fråga. Eleverna kan också berätta vad som har hjälpt dem att få ett vittnesbörd om Jesus Kristus. Kanske kan du också berätta vad som hjälpte dig att få ett vittnesbörd.

  • På vilka sätt kan vi få ett eget vittnesbörd om att Jesus Kristus är världens Frälsare?

Om det behövs kan du dela med dig av en redogörelse i skrifterna eller ett generalkonferenstal som visar hur enskilda individer fick ett vittnesbörd om Frälsaren. Exempel i skrifterna kan vara den samariska kvinnan vid brunnen (Johannes 4:1–29), kung Lamonis far (Alma 22:1–18) eller Alma den yngre (Alma 36:5–23).

“Hosianna!”

Nephiterna påverkades djupt av sitt personliga umgänge med Frälsaren.

Läs 3 Nephi 11:16–17 och se hur mängden reagerade efter sin upplevelse med den uppståndne Herren.

Det kan vara till hjälp att veta att hosianna är ett hebreiskt ord som betyder ”fräls nu” eller ”snälla, fräls oss”. Det används här och var i skrifterna som ett uttryck för lovprisning och vädjan och har blivit ett firande av Messias i alla tidsåldrar (se Bible Dictionary, ”Hosanna”; Handledning för skriftstudier, ”Hosianna”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Följande hjälper dig att ta dig tid att uttrycka dina känslor för Frälsaren eller att studera andra som har vittnat om honom.

Följande aktiviteter är avsedda att hjälpa eleverna att uttrycka sina egna vittnesbörd om Jesus Kristus eller lära sig av andras vittnesbörd. Visa upp följande alternativ så att eleverna kan se dem under hela lektionen. Anpassa gärna alternativen för att bättre uppfylla dina elevers behov.

  1. Bär ditt personliga vittnesbörd om Jesus Kristus genom att skriva ett brev till någon som du känner kan ha nytta av det.

  2. Välj en vers i skrifterna eller en psalm som beskriver dina känslor för vem Jesus Kristus är och vad han har gjort för dig. Skriv en kort förklaring av varför den här versen eller psalmen är meningsfull för dig.

  3. Skriv en dikt eller en sångtext som beskriver dina känslor för Jesus Kristus.

  4. Studera en annan persons vittnesbörd om Jesus Kristus. Sammanfatta det du studerade och vad den redogörelsen fick dig att känna. Exempel kan vara Alma 26:1–16, 35–37 eller ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (ChurchofJesusChrist.org).

Be några frivilliga elever berätta vad de gjorde under föregående aktivitet. Tacka dem för deras villighet att delta. Vittna om de sanningar ni har pratat om och uppmuntra eleverna att fortsätta göra det som krävs för att få eller stärka sitt vittnesbörd om Jesus Kristus.