Seminariet
Nyckelläror: 3 Nephi 11:10–11 – ”Jag har underkastat mig Faderns vilja i allt från begynnelsen”


”Nyckelläror: 3 Nephi 11:10–11 –’Jag har underkastat mig Faderns vilja i allt från begynnelsen’”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Nyckelläror: 3 Nephi 11:10–11”, Mormons bok – lärarhandledning

Nyckelskriftställe: 3 Nephi 11:10–11

”Jag har underkastat mig Faderns vilja i allt från begynnelsen”

Bild
Kristus talar till nephiterna

När du studerade 3 Nephi 11 lärde du dig om hur Jesus Kristus besökte nephiterna. Han sa till dem att han hade utfört vår himmelske Faders vilja genom att ta på sig världens synder. Den här lektionen kan hjälpa dig att memorera hänvisningen och nyckelfrasen till 3 Nephi 11:10–11, förklara lärosatsen i det här skriftstället och tillämpa principer för att förvärva andlig insikt i verkliga situationer.

Ge eleverna möjlighet att bära vittnesbörd. Se till att eleverna förstår att ett vittnesbörd inte behöver börja med vissa ord eller bara ges i formella sammanhang. Hjälp dem inse att de vittnar när de berättar om enkla, uppriktiga uttryck för vad de tror är sant.

Elevens förberedelse: Uppmana eleverna att be en familjemedlem eller ledare i kyrkan förklara för dem varför han eller hon har valt att följa Jesus Kristus.

Möjliga lärandeaktiviteter

Den här lektionen om nyckelläror är avsedd att hållas efter lektionen ”3 Nephi 11:1–11”, som är bakgrundslektionen till nyckelskriftstället 3 Nephi 11:10–11. Om den här lektionen om nyckelskriftstället måste flyttas till en annan vecka, se då till att tillhörande bakgrundslektion hålls samma vecka.

Memorera och förklara

Nyckelfrasen till 3 Nephi 11:10–11 är: ”Jag har underkastat mig Faderns vilja i allt från begynnelsen.” Du kan markera den här delen av vers 11 på ett tydligt sätt så att den sticker ut från resten av versen.

Hjälp eleverna att memorera hänvisningen och nyckelfrasen till 3 Nephi 11:10–11. Ett sätt att göra det är att visa följande bilder av Jesus Kristus, som representerar hur Jesus Kristus uppfyller Faderns vilja genom att ta på sig våra synder.

Be eleverna läsa upp hänvisningen och nyckelfrasen flera gånger. Medan eleverna memorerar dem uppmuntrar du dem att inte bara titta på orden utan också på bilderna som visas. Be dem fundera över innebörden av Frälsarens ord som de memorerar.

Bild
Kristus i Getsemane och Kristus på korset

I en tidigare lektion pratade ni om sanningen i 3 Nephi 11:11 att Jesus Kristus gjorde Faderns vilja i det att han tog på sig världens synder.

Föreställ dig att någon som inte visste så mycket om Jesus Kristus bad dig undervisa om det du vet om honom.

  • Med hjälp av uttalandet om sanningen och nyckelfrasen i skrifterna, hur skulle du förklara vad Jesus Kristus gjorde för oss och varför det betyder något?

Öva på tillämpning

Gå kortfattat igenom principerna för att förvärva andlig insikt i stycke 5–12 i delen ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror (2023).

Ge eleverna tillfälle att visa att de förstår principerna för att förvärva andlig insikt. Ett sätt att göra det är att sätta upp de tre principerna på tavlan och be flera elever skriva eller förklara principerna med en enda mening.

Följande scenario kan hjälpa eleverna att öva på att tillämpa principerna för att förvärva andlig insikt och lärosatsen i 3 Nephi 11:10–11. Visa gärna upp följande scenario så att eleverna kan titta på det under resten av lektionen.

Jessica har börjat tillbringa mer tid med en ny grupp vänner. De här vännerna följer inte Jesus Kristus, men hon märker att de verkar vara lyckliga utan att kännas vid Gud i sina liv. Jessica har fått lära sig att tro på och följa Jesus Kristus. Hon har alltid kopplat lycka till lydnad mot Jesus Kristus, men hon börjar undra hur viktigt det är att följa honom.

Principerna för att förvärva andlig insikt kan vara till hjälp i en situation som Jessicas.

Granska lärosatser och frågor utifrån ett evigt perspektiv

Som en hjälp för dig att förstå hur Jessica skulle kunna granska sina funderingar utifrån ett evigt perspektiv skriver du av följande uppställning i din studiedagbok. Fyll sedan i uppställningen genom att skriva in alla anledningar och resultat du kan komma på för båda kolumnerna. Se till att ta med förslag från 3 Nephi 11:10–11 när du fyller i kolumnen till höger.

Eleverna kan arbeta tillsammans i små grupper för att fylla i följande uppställning, eller så kan ni fylla i uppställningen tillsammans som klass.

Hjälp eleverna känna att de tryggt kan uttrycka sina åsikter. Om eleverna behöver hjälp med att fylla i uppställningen kan du ställa mer specifika frågor, som följande: Vilka anledningar kan Jessica ha till att vilja leva mer som sin nya grupp vänner? Vilka är de kortsiktiga och långsiktiga resultaten av det här valet? Vad vet du om Jesus Kristus som gör att det är värt att följa honom? Vilka välsignelser kan Jessica få uppleva genom att välja att följa Jesus Kristus?

Att följa andra

Att följa Jesus Kristus

Anledningar:

Att följa andra

Att följa Jesus Kristus

Resultat:

Att följa andra

Att följa Jesus Kristus

När eleverna har fyllt i uppställningen ber du dem berätta vad de kom fram till. Följande fråga kan användas som en del av den här diskussionen:

  • Hur hjälpte det att fundera över Jessicas alternativ på det här sättet?

    Följande frågor kan hjälpa eleverna att förstå hur de andra principerna för att förvärva andlig insikt också kan vara till hjälp i Jessicas situation.

  • Vilka andra gudagivna källor, förutom 3 Nephi 11:10–11, skulle kunna hjälpa Jessica att förstå vikten av att följa Jesus Kristus?

    När eleverna diskuterar föregående fråga kan de lägga till sina nya insikter i rätt del av den andra kolumnen i uppställningen. Om eleverna behöver hjälp med att hitta relevanta gudagivna källor kan du hänvisa dem till skriftställen som Johannes 14:6; Apostlagärningarna 4:12 och 2 Nephi 25:20.

  • Vad skulle Jessica kunna göra för att stärka sin tro på Jesus Kristus och bli mer villig att följa honom?

Tänk på hur det du lärde dig i dag kan vara till välsignelse för dig eller någon du känner. Följ andliga maningar som du kan ha fått under lektionen.

Repetition av nyckelläror

Under en kommande lektion visar du en bild eller två av Jesu Kristi besök hos nephiterna. Be eleverna läsa upp hänvisningen och nyckelfrasen till nyckelskriftstället som hör ihop med den här skildringen. Om eleverna behöver hjälp skriver du en del information på tavlan för att hjälpa dem att minnas. Du kan till exempel skriva 3 ________ 11:10– ____: ”Jag har ________ Faderns ___ i ______ från _____.”