Seminariet
3 Nephi 11:18–41. Jesus Kristus förkunnar sin lära


”3 Nephi 11:18–41: ’Jesus Kristus förkunnar sin lära’”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”3 Nephi 11:18–41”, Mormons bok – lärarhandledning

3 Nephi 11:18–41

Jesus Kristus förkunnar sin lära

Bild
Kristus undervisar i Amerika

Har du någonsin tänkt på vilka sanningar missionärerna tar upp med dem de undervisar? Ett av deras viktigaste budskap handlar om vad vi måste göra för att ta emot det eviga livets välsignelser. Det här budskapet kallas ibland Kristi lära (se 2 Nephi 31:21). Frälsaren undervisade nephiterna om den här läran strax efter att ha kommit till dem vid templet. Den här lektionen kan hjälpa dig att bättre förstå och förklara Jesu Kristi lära.

Uppmuntra eleverna att förbereda sig för att lära. När eleverna förbereder sig för att lära, förbereder de sina hjärtan för att ta emot den Helige Anden. Eleverna kan förbereda sig för lektionen genom att läsa ett skriftställeblock, begrunda en fråga eller tänka på en upplevelse de kan berätta om. Be eleverna förbereda sig och skapa sedan tillfällen för eleverna att se hur deras förberedelse påverkar deras lärande.

Elevens förberedelse: Be eleverna lära sig om Kristi lära före lektionen. De kan studera Frälsarens undervisning i 3 Nephi 11:31–41 eller söka fram ”Kristi lära” i appen Evangeliebiblioteket eller på ChurchofJesusChrist.org.

Möjliga lärandeaktiviteter

Studieaktiviteterna i den här lektionen fokuserar främst på Jesu Kristi lära så som den undervisas i 3 Nephi 11:31–41. Om det behövs kan du använda avsnittet ”Kompletterande lärandeaktiviteter” för att hjälpa eleverna förstå Frälsarens ytterligare lärdomar i 3 Nephi 11 om stridigheter och även det rätta sättet att döpa någon.

Att bli en Jesu Kristi efterföljare

Du kan be några elever rollspela följande scenario inför klassen. För att ge fler elever tillfälle att delta kan du dela upp dem i små grupper och låta dem turas om att ge sina svar.

Föreställ dig att du har en vän som har blivit intresserad av kyrkan. Din vän säger att han har en bra känsla för vad han har lärt sig och upplevt hittills. Han vill veta vad han bör göra härnäst för att mer fullständigt följa Frälsaren.

  • Vad skulle du råda din vän att göra? Varför?

”Detta är min lära”

Kort efter att den uppståndne Frälsaren hade visat sig för nephiterna i landet Ymnighet undervisade han dem om sin lära. Den här läran, som ibland kallas ”Kristi lära” (2 Nephi 31:21) hjälper oss förstå hur vi kan följa Jesus Kristus och ta emot det eviga livets välsignelser. I dag får du möjlighet att bättre förstå Kristi lära och förklara den med egna ord.

Berätta för eleverna att de ska få möjlighet att förbereda och hålla en lektion om Kristi lära för en liten grupp klasskamrater. Visa följande instruktioner så att eleverna kan se dem när de förbereder sina lektioner.

  1. Studera Frälsarens undervisning om sin lära i 3 Nephi 11:31–41.

  2. Studera, om så önskas, ytterligare undervisning om Jesu Kristi lära eller evangelium, såsom 2 Nephi 31:17–21 eller 3 Nephi 27:19–22. Du kan också söka fram ”Kristi lära” i appen Evangeliebiblioteket eller på ChurchofJesusChrist.org.

  3. Förbered en tre till fem minuter lång lektion om Kristi lära. Använd mallen nedan för att förbereda ditt lektionsförslag. Du kan föreställa dig att du är en missionär som förbereder den här lektionen för någon du undervisar. Eller så kan du tänka på någon du känner och förbereda dig som om du skulle ge honom eller henne lektionen.

Dela ut kopior av följande utdelningsblad till eleverna. Ge dem tillräckligt med tid till att förbereda sina lektioner.

Se till att erbjuda alternativ till elever som kanske tycker det är nervöst att undervisa muntligt. Alternativ kan vara att lämna in ett lektionsförslag eller att samarbeta med en klasskamrat som känner sig bekväm eller erfaren nog för att undervisa. Det kan vara till hjälp för eleverna om du kortfattat visar dem hur man förbereder en lektion.

Lektionsplanen för Kristi lära

Mormons bok – lärarhandledning (2024) – ”3 Nephi 11:18–41: Jesus Kristus förkunnar sin lära”

  1. Av det du har lärt dig och studerat skriver du en sammanfattning av Kristi lära.

  2. Skriv ner två eller tre frågor som du kan ställa för att hjälpa dem du undervisar att förstå och tänka djupare på Kristi lära.

  3. Beskriv varför du känner att det är viktigt att följa dessa lärdomar från Frälsaren. Ta om möjligt med upplevelser du har haft som visar hur de här lärdomarna har varit till välsignelse i ditt liv.

  4. Skriv ner en eller två uppmaningar som du kan ge för att hjälpa dem du undervisar att tillämpa det som de lärt sig om Kristi lära.

  5. (Valfritt) Tänk på ett föremål eller en aktivitet som hjälper dem du undervisar att bättre förstå Kristi lära.

När eleverna har fått tillräckligt med tid till att förbereda sig ger du dem tillfälle att hålla sina lektioner för en kamrat eller små grupper. Var försiktig så att du inte pressar elever som känner att de inte vågar hålla sin lektion muntligt. Du kan be några frivilliga elever att undervisa hela klassen.

När eleverna har slutat undervisa finns det kanske tid att prata om vad de lärt sig. Skriv gärna följande sanning på tavlan: För att komma in i Guds rike måste vi följa Frälsarens lära genom att tro på honom, omvända oss, bli döpta, ta emot den Helige Anden och hålla ut intill änden.

Ni kan använda frågor som de här i er diskussion:

  • Varför tror ni att den här läran var något av det första som Frälsaren undervisade om?

  • Varför tror ni att de här principerna och förrättningarna är nödvändiga för att vi ska kunna ärva Guds rike?

  • Vad kan ni göra för att göra de här principerna och förrättningarna till en viktigare del av era liv?

Självutvärdering

Om det finns tid över efter att eleverna har hållit sina lektioner kan de begrunda hur de kan tillämpa Kristi lära i sina liv varje dag. Dela gärna med dig av följande utvärdering och ge eleverna tid att tyst utvärdera sig själva:

När du avslutar lektionen kan du ta dig tid att begrunda hur du kan tillämpa Kristi lära i ditt liv varje dag. Följande självutvärdering kan hjälpa dig att urskilja på vilka sätt du för närvarande lever efter Frälsarens lära och på vilka sätt du kan bli bättre på det.

Besvara vart och ett av följande påståenden med ett av följande svar: ”regelbundet”, ”ibland” eller ”sällan”.

  1. Jag utövar tro på Jesus Kristus genom en strävan att hålla buden och lita på att han kan hjälpa mig att övervinna mina svårigheter.

  2. Jag omvänder mig dagligen från mina misstag och söker Frälsarens kraft för att kunna bli mer som han.

  3. Jag strävar efter att hålla mina dopförbund och varje vecka förnya den ansträngningen genom att värdigt ta del av sakramentet.

  4. Jag inbjuder den Helige Anden i mitt liv genom regelbunden bön till min himmelske Fader och studerar och försöker följa andliga maningar.

Uppmuntra eleverna att bestämma sig för en aspekt av Frälsarens lära som de kan införliva mer fullständigt i sina liv och sedan göra en plan för att göra det. Vittna om de sanningar ni har diskuterat. Uppmuntra eleverna att söka tillfällen att berätta om de här lärdomarna för andra.