Kom og følg mig 2024
10.-16. juni: »Har I oplevet denne mægtige forandring i jeres hjerte?« Alma 5-7


»10.-16. juni: ›Har I oplevet denne mægtige forandring i jeres hjerte?‹ Alma 5-7«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»10.-16. juni. Alma 5-7«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
Alma den Yngre underviser zoramitterne

Alma den Yngre underviser zoramitterne

10.-16. juni: »Har I oplevet denne mægtige forandring i jeres hjerte?«

Alma 5-7

Alma kendte ikke noget til vore dages livreddende hjertetransplantationer, der erstatter et ødelagt eller sygt hjerte med et sundt hjerte. Men han kendte til en mere mirakuløs »forandring i hjertet« (Alma 5:26) – en, hvor Frelseren giver os et fornyet åndeligt liv, der svarer til at blive »født på ny« (se Alma 5:14, 49). Alma kunne se, at denne forandring i hjertet var lige præcis, hvad mange af nefitterne havde brug for. Nogle var rige og andre fattige, nogle var stolte og andre ydmyge, nogle forfulgte andre mennesker og andre blev forfulgt (se Alma 4:6-15). Men alle havde de brug for at komme til Jesus Kristus for at blive helbredt – som vi alle har. Hvad enten vi søger at overvinde stolthed eller at udholde trængsler, så er Almas budskab det samme: »Kom, og frygt ikke« (Alma 7:15). Lad Frelseren forandre et forhærdet, syndigt eller såret hjerte til et, der er ydmygt, rent og nyt.

Forslag til læring i hjem og i kirke

Alma 5:14-33

Jeg må opleve – og fortsat føle – en mægtig forandring i hjertet.

Præsident M. Russell Ballard har sagt: »[Jeg] bør… regelmæssigt bruge tid på at spørge mig selv: ›Hvordan går det?‹ … Som en vejledning for mig selv under denne private personlige gennemgang kan jeg lide at læse og tænke over de selvransagende ord, der findes i det femte kapitel i Alma« (se »Vend tilbage og modtag«, Liahona, maj 2017, s. 64).

Overvej at læse Alma 5:14-33, som om I interviewede jer selv og undersøgte jeres hjerte. I kan eventuelt nedskrive jeres svar på spørgsmålene. Hvad lærer I om jer selv? Hvad føler I jer inspireret til at gøre på grund af jeres interview?

Se også Dale G. Renlund, »Bevar hjertets mægtige forandring«, Liahona, nov. 2009, s. 97-99.

Billede
pige beder ved en seng

Når vi vender os til Gud, kan vi opleve en »forandring i hjertet«.

Alma 5:44-51

Jeg kan få mit eget vidnesbyrd om Frelseren og hans lærdomme gennem Helligånden.

Da Alma i Alma 5 forklarede, hvordan han fik sit vidnesbyrd om Frelseren, nævnte han ikke sin oplevelse med at se en engel (se Mosi 27:10-17). Hvordan lærte Alma selv sandheden at kende? I kan eventuelt bruge det, I finder i Alma 5:44-51, til at skrive en »opskrift« på at få et vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans lærdomme. Hvilke »ingredienser« (evangeliets sandheder) og »instruktioner« (ting vi kan gøre for at søge sandhed) medtog Alma? Hvilke »ingredienser« og »instruktioner« kan I føje til jeres opskrift ud fra jeres egne erfaringer eller andres oplevelser i skrifterne?

Alma 7

»Jeg fornemmer, at I er på retfærdighedens stier.«

Sommetider er vi ligesom folket i Zarahemla, der havde brug for at blive kaldt til omvendelse (se Alma 5:32). Andre gange er vi mere som Gideons folk, der forsøgte at gå »på retfærdighedens stier« (Alma 7:19). Hvad finder I i Almas budskab i Gideon (i Alma 7), der svarer til det, han sagde i Zarahemla (i Alma 5)? Hvilke forskelle lægger I mærke til? Se efter ting, Alma belærte om, der kan hjælpe jer til at blive »på den sti, der fører til Guds rige« (Alma 7:19).

Alma 7:7-16

Billede
ikon, seminar
Frelseren påtog sig mine synder, smerter og trængsler.

Har I nogensinde følt, at der ikke var nogen, der forstod jeres problemer eller udfordringer? Hvis det er tilfældet, kan de sandheder, Alma belærte om, hjælpe. Mens I læser, så tænk over, hvad disse vers lærer os om formålene med Frelserens offer. I kan lave et diagram med overskrifterne Hvad Frelseren led og Derfor led han og skrive det, I finder i Alma 7:7-16 (se også Es 53:3-5). Kan I komme i tanke om bestemte tidspunkter, hvor han led nogle af disse ting? Her er nogle eksempler fra skrifterne: Matthæus 4:1-13; 26:55-56; 27:39-44; Markus 14:43-46; Lukas 9:58. Kan I tilføje noget til jeres liste fra disse vers?

Det er én ting at tro på, at Frelseren led for jer. Men hvordan gør hans lidelse en forskel i jeres hverdag? Her er nogle skriftsteder, der viser, hvordan Jesus Kristus kan hjælpe jer eller »bistå« jer: Enosh 1:5-6; Mosija 16:7-8; 21:15; 24:14-15; 3 Nefi 17:6-7; Eter 12:27-29; Lære og Pagter 121:7-10. Hvad lærte I af disse vers? Hvordan kommer han jer til undsætning på andre måder? Hvornår har I oplevet hans hjælp?

En salme som »Jeg trænger til din trøst« eller »Han lever! Vor Forløser stor« (Salmer og sange, nr. 51, 70) kan øge jeres påskønnelse af Frelserens hjælp. Hvilke vendinger i disse salmer udtrykker jeres følelser for ham?

Se også »His Grace«, videosamling, Evangelisk Bibliotek.

Bær vidnesbyrd om Jesus Kristus. Overvej, hvordan I kan bære jeres vidnesbyrd om Frelseren og hans guddommelighed, nåde og kærlighed. I kan opmuntre dem, I underviser, til at vidne om ham ved at stille spørgsmål, der tilskynder dem til at fortælle, hvad de føler for ham.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Alma 5:44-48

Jeg kan få mit eget vidnesbyrd gennem Helligånden.

  • For at hjælpe jeres børn til at lære, hvordan de kan få deres eget vidnesbyrd til at vokse, kan I vise dem billedet nedenfor og spørge dem, hvordan vi hjælper dyreunger med at vokse. I kan derefter relatere dette til at passe og pleje vores vidnesbyrd. Hvilken pleje har vores vidnesbyrd brug for? Hvordan kan vi se, om de vokser?

    Billede
    to drenge med nogle dyreunger

    Når vi tager imod evangeliet, er det ligesom at begynde et nyt liv.

  • Hvordan fik Alma sit stærke vidnesbyrd om Jesus Kristus? I kan læse Alma 5:44-46 sammen med jeres børn for at finde svar på dette spørgsmål. Måske kan jeres børn nedskrive en plan om at gøre en ting denne uge for at styrke deres vidnesbyrd.

Alma 7:10-13

Frelseren påtog sig mine synder, smerter og trængsler.

  • Hvordan kan I hjælpe jeres børn til at forstå Alma 7:10-13, så de ved, at Jesus Kristus holder af dem og kan hjælpe dem? Måske kan I bede dem om at dele en oplevelse, hvor de var syge, havde ondt eller havde et andet problem, der gjorde dem kede af det. Hvordan hjalp andre dem til at få det bedre? Bær jeres vidnesbyrd om, at Frelseren også led disse ting, og fortæl om engang, hvor han trøstede og hjalp jer.

  • Når I og jeres børn læser Alma 7:11-13, så se efter, hvad Jesus Kristus led for os. Bed jeres børn om at bruge ord og vendinger, de har fundet, til at færdiggøre denne sætning: »Jesus led , så han kan hjælpe mig.« Hvordan hjælper det os at vide, at Jesus forstår vores kampe? Hvordan kan vi modtage hans hjælp? Del jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Alma 5:14; 7:19-20

At følge Jesus Kristus holder mig på den lige sti tilbage til vor himmelske Fader.

  • Lad jeres børn se i et spejl, mens I læser Alma 5:14 (se også denne uges aktivitetsside). Hvad betyder det at have Frelserens billede i vores ansigtsudtryk?

  • Hvordan kan I bruge Almas beskrivelse af stien tilbage til vor himmelske Fader til at hjælpe jeres børn til at lære at træffe gode valg? I kan læse Alma 7:19-20 for dem og lade dem rollespille, at de går på »krogede stier« og på en lige sti. Hjælp dem til at tænke på valg, der hjælper os til at blive på stien, og andre valg, der fører os væk fra stien. I kan også sammen se på billeder af Jesus og tale om ting, han gjorde for at vise os vejen tilbage til vor himmelske Fader. En sang som »Jeg prøver at bli’ som Jesus« (Børnenes sangbog, s. 40) kan give nogle forslag.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jesus, der bærer en rød kåbe

Vores talsmand [Our Advocate], af Jay Bryant Ward