Kom og følg mig 2024
3.-9. juni: »De var standhaftige og urokkelige.« Mosija 29-Alma 4


»3.-9. juni: ›De var standhaftige og urokkelige.‹ Mosija 29-Alma 4«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»3.-9. juni. Mosija 29-Alma 4«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
Alma den Yngre forkynder

Alma den Yngre forkynder [Alma the Younger Preaching], af Gary L. Kapp

3.-9. juni: »De var standhaftige og urokkelige«

Mosija 29-Alma 4

Nogle vil måske blot se kong Mosijas forslag om at erstatte konger med valgte dommere som en klog politisk reform. Men for nefitterne, især dem, der levede under den ugudelige kong Noa, havde denne ændring også en åndelig betydning. De havde set, hvordan en uretfærdig konge havde påvirket sit folk, og de var »overordentlig[t] ivrige« efter at blive fri for en sådan indflydelse. Denne ændring ville gøre dem i stand til at være ansvarlige for deres egen retfærdighed og »svare for [deres] egne synder« (Mosi 29:38).

Selvfølgelig betød afslutningen på kongernes regering ikke en afslutning på problemerne i det nefitiske samfund. Udspekulerede mennesker som Nehor og Amlici spredte falske lærdomme, ikke-troende forfulgte de hellige, og mange medlemmer af kirken blev stolte og faldt fra. Men »Guds ydmyge tilhængere« forblev »standhaftige og urokkelige« på trods af det, der skete omkring dem (Alma 4:15; 1:25).

Forslag til læring i hjem og i kirke

Mosija 29:26-27; Alma 2:1-7

Jeg kan udøve positiv indflydelse i det samfund, jeg er en del af.

Blot fem år inde i dommernes regeringstid opstod der en krise, der afprøvede Mosijas erklæring om, at folkets stemme sædvanligvis ville vælge det, der er ret (se Mosi 29:26). Studér Alma 2:1-7 for at finde ud af, hvad problemet var, og hvad nefitterne gjorde ved det. Hvad ville der muligvis være sket, hvis »kirkens folk« ikke havde ladet deres røst høre? Hvad lærer I ellers af denne beretning om, hvordan Herren ønsker, at I er involveret i jeres lokalsamfund? (Se også Mosi 29:26-27).

Hvilke vigtige problemstillinger står jeres lokalsamfund overfor? Overvej, hvordan I ligesom nefitterne kan sikre jer, at jeres stemme tæller med i »folkets stemme«. Hvordan kan I ellers som en Jesu Kristi discipel påvirke jeres samfund til det gode?

Se også Dallin H. Oaks, »Elsk jeres fjender«, Liahona, nov. 2020, s. 26-29.

Alma 1

Guds ord kan hjælpe mig til at genkende falske lærdomme.

Selvom Nehor til sidst bekendte, at det, han underviste i, var falsk, fortsatte hans lærdomme med at påvirke nefitterne i mange år. Hvorfor tror I, at folk kunne lide det, som Nehor belærte om? Se i Alma 1:2-6 efter løgnene i Nehors lærdomme – og de sandheder, han brugte til at skjule disse løgne.

Gideon modstod Nehor med »Guds ord« (Alma 1:7, 9). Her er nogle skriftsteder, der tilbageviser Nehors usandheder: Matthæus 7:21-23, 2 Nefi 26:29-31, Mosija 18:24-26 og Helaman 12:25-26. Prøv at sammenfatte hvert skriftsted. Hvad har I lært af levende profeter, der modbeviser falske lærdomme i vore dage?

Alma 1:19-31; 4:6-15

Jesu Kristi sande disciple er »Guds ydmyge tilhængere«.

Alma kapitel 1 og 4 beskriver perioder, hvor kirken havde fremgang, men kirkens medlemmer reagerede forskelligt på fremgangen. Sammenlign for eksempel Alma 1:19-30 med Alma 4:6-15 for at se, hvordan kirkens medlemmer ændrede sig på blot nogle få år. Ud fra det, I har læst, hvordan har Jesu Kristi sande tilhængere det så med folk, der har en anden tro? Hvilken holdning har Kristi sande tilhængere til rigdom og fremgang? Hvad føler I jer inspireret til at ændre i jeres egen holdning?

Anvendelse af skrifterne på sig selv. Overvej, hvordan historierne og lærdommene i skriften kan anvendes i jeres liv. For eksempel kan I finde ligheder mellem problemer, I bemærker i dag, og de problemer, som nefitterne stod over for i Alma 1-4.

Alma 4:6-20

Billede
ikon, seminar
Mit eksempel og vidnesbyrd kan ændre hjerter.

Måske kan I relatere til den sorg, Alma følte, da han så, hvad der skete blandt folket. Se efter de problemer, han så i Alma 4:6-15. Har I bemærket lignende problemer? Måske bekymrer I jer om en af jeres nærtstående, der kæmper med disse problemer. Har I tænkt over, hvad I overhovedet kunne gøre for at hjælpe?

Nogle vil måske sige, at Alma som overdommer var den bedste person til at løse disse problemer. Men Alma følte, at der var en bedre måde. Når I læser vers 16-20, hvad gør så indtryk på jer ved hans tilgang til at hjælpe sit folk?

Alma havde stor tro på Guds ord og »det rene vidnesbyrd« (vers 19). Hvilke eksempler har I set på kraften i »det rene vidnesbyrd«? Mens I tænker over forskellige måder, hvorpå I kan bære jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium, kan I læse Alma 4:6-14 igen. Hvad viser kirkemedlemmernes handlinger i disse vers om deres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans lærdomme? Hvad lægger I mærke til ved virkningen af deres handlinger – på dem selv og på andre? I kan også tænke på, hvordan I er blevet velsignet af andre menneskers rene vidnesbyrd, uanset om det blev delt gennem ord eller handlinger.

Tænk over, hvordan I kan bære jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus – i ord eller handlinger. Hvem ville have gavn af jeres vidnesbyrd?

Se også Gary E. Stevenson, »Nær og bær dit vidnesbyrd«, Liahona, nov. 2022, s. 111-114; »Ved Helligåndens vidnesbyrd«, Salmer og sange, nr. 71; »Alma the Younger Steps Down as Chief Judge«, video, Evangelisk Bibliotek.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Alma 1:2-9

Herren kan hjælpe mig til at genkende falske lærdomme.

  • En måde at studere Alma 1:2-4 på med jeres børn er at hjælpe dem med at lave en »sand eller falsk-quiz«, ved at bruge udtalelser, som Nehor, en falsk lærer, underviste i. I kan derefter tale med dem om, hvorfor Satan ofte kombinerer sandheder med usandheder. Hjælp dem til at tænke på nogle eksempler. Hvordan modstod Gideon Nehors løgne i vers 7-9? (Se også »Kapitel 20: Alma og Nehor«, Historier fra Mormons Bog, s. 54-55).

Alma 1:19-25

Som medlem af Jesu Kristi Kirke bør jeg elske og tjene andre.

  • Nogle af medlemmerne af Herrens kirke på Almas tid var gavmilde og hjalp meget, og andre medlemmer var uvenlige og stolte. For at hjælpe jeres børn til at lære af disse oplevelser kan I sammen læse Alma 1:27, 30 og lave en liste over, hvilke slags mennesker medlemmer af Herrens kirke hjalp. Hvem kender vi, der kan »stå i behov« (Alma 1:30) for vores kærlighed og hjælp? I kan også synge en sang sammen om kærlighed og tjeneste, fx »Venlighed begynder med mig« (Børnenes sangbog, s. 83), og hjælpe børnene med at komme på bevægelser, der kan passe til sangen.

  • Hvad bør vi gøre, når folk er uvenlige mod os? Overvej at læse sammen med jeres børn om, hvordan Kristi tilhængere blev behandlet i Alma 1:19-20. Tal om, hvordan de reagerede i vers 22 og 25. Måske kan I øve jer på, hvordan I kan reagere, når andre er uvenlige.

Alma 4:8-20

Mit vidnesbyrd kan styrke andre.

  • Ofte kan et barns »rene vidnesbyrd« (Alma 4:19) påvirke andre meget. For at hjælpe jeres børn til at opdage dette kan I sammen med dem læse Alma 4:8-12, 15 og hjælpe dem til at finde de problemer, der var i kirken. Hvad kunne Alma gøre for at løse disse problemer? Hjælp dem til at finde ud af, hvad Alma besluttede sig for at gøre i Alma 4:16-20. I kan måske fortælle hinanden, hvordan en andens vidnesbyrd om Kristus har styrket jer.

  • Hvis jeres børn har brug for eksempler på, hvad et vidnesbyrd er, kan I overveje at vise et videoklip med en taler ved generalkonferencen, der bærer vidnesbyrd. I kan også bruge denne uges aktivitetsside eller sammen synge en sang som »Ved Helligåndens vidnesbyrd« (Salmer og sange, nr. 71). Hvad lærer vi om vidnesbyrd fra disse hjælpekilder? Lad jeres børn øve sig på at bære deres vidnesbyrd.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Nefitterne kæmper mod amlicitterne

Alma og Amlici [Alma and Amlici], af Scott M. Snow