Kom og følg mig 2024
17.-23. juni.: »Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk.« Alma 8-12


»17.-23. juni: ›Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk.‹ Alma 8-12«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»17.-23. juni. Alma 8-12«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
Alma forkynder

Underviser om den sande lære [Teaching True Doctrine], af Michael T. Malm

17.-23. juni: Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk

Alma 8-12

Guds værk vil ikke fejle. Men vores bestræbelser på at hjælpe til i hans værk kan sommetider synes at fejle – måske især, når vi ikke med det samme kan se det resultat, vi håber på. Vi kan endda føle os lidt som Alma, da han forkyndte for folket i Ammoniha – afvist, spyttet på og udstødt. Men da en engel gav ham besked på at gå tilbage og forsøge igen, »vendte han [modigt og] hastigt tilbage« (Alma 8:18), og Gud banede en vej for ham. Ikke alene sørgede han for, at Alma fik mad at spise og et sted at bo, men han forberedte også Amulek, der blev en medtjener, en stærk forsvarer af evangeliet og en trofast ven. Når vi møder tilbageslag og skuffelser i vores tjeneste i Herrens rige, kan vi huske på, hvordan Gud støttede og ledte Alma, og vi kan stole på, at Gud også vil støtte og lede os, selv under svære forhold.

Forslag til læring i hjem og i kirke

Alma 8

Billede
ikon, seminar
Min indsats for at fortælle andre om Jesu Kristi evangelium kræver tålmodighed.

Har I nogensinde prøvet at fortælle nogen om Jesu Kristi evangelium, hvor jeres invitation blev afvist? Det oplevede Alma også. Hvad lærer I af ham i Alma 8:13-16 om at dele evangeliet på trods af udfordringer og modstand? Fortsæt med at læse vers 17-32 og se efter vendinger, der inspirerer jer til at blive ved med at dele evangeliet, selv når det ikke ser ud til at lykkes for jer.

Profeter og apostle er særlige vidner om Kristus, så de har en masse inspirerede råd at fortælle om at bære vidnesbyrd om ham. Se, hvad ældste Dieter F. Uchtdorf sagde i »Men hvad nu, hvis det er svært?« (En del af »Missionering: Del, hvad I har på hjerte«, Liahona, maj 2019, s. 18), eller hvad ældste Gary E. Stevenson fortalte i »Elsk, del og indbyd«, (Liahona, maj 2022, s. 84-87). Hvad finder I der, der kan hjælpe en person, der er begyndt at føle sig mismodig over at fortælle andre om evangeliet?

Hvordan vil I sammenfatte alt det, I har studeret her, i en eller to opmuntrende udtalelser om at fortælle andre om evangeliet? Overvej at lave en plakat eller et meme, der kan inspirere jer (og andre) til at blive ved med at prøve.

Se også »Undervise ret ved ånden«, Salmer og sange, nr. 177; »Alma Is Commanded by an Angel to Return to Ammonihah«, video, Evangelisk Bibliotek.

Alma 9:14-23

Guds velsignelser kommer med stort ansvar.

Når vi læser om den måde, som nefitterne i Ammoniha behandlede Herrens tjenere på, er det nemt at glemme, at de engang havde efterlevet evangeliet og var »et af Herren så rigt begunstiget folk« (Alma 9:20). Når I læser om de store velsignelser, som Gud gav til Nefis folk (se især Alma 9:14-23), tænk da over de store velsignelser, han har givet jer. Hvilket ansvar følger der med disse velsignelser? Hvad gør I for at forblive tro mod dette ansvar?

(Se også L&P 50:24; 82:3; 93:39).

Alma 11-12

Guds plan er forløsningens plan.

I Alma 11-12 omtalte Alma og Amulek Guds plan som forløsningsplanen. Når I læser disse kapitler, så tænk over, hvorfor ordet forløsning bruges til at beskrive Guds plan. Overvej at skrive en kort sammenfatning af det, som Alma og Amulek underviste om angående følgende dele af planen.

  • Faldet

  • Forløseren

  • Omvendelse

  • Død

  • Opstandelsen

  • Dom

Læg mærke til den virkning, Amuleks ord havde på folket (se Alma 11:46). Hvordan påvirker det jer at kende til Guds plan?

Se også Dallin H. Oaks, »Den store plan«, Liahona, maj 2020, s. 93-96; »Amulek Testifies of Jesus Christ«, video, Evangelisk Bibliotek.

Alma 12:8-18

Hvis jeg ikke forhærder mit hjerte, kan jeg modtage mere af Guds ord.

Nogle folk spekulerer over, hvorfor vor himmelske Fader ikke åbenbarer alt for os. I Alma 12:9-14 anviste Alma en mulig årsag. Disse spørgsmål kan hjælpe jer til at tænke over, hvad han underviste om:

  • Hvad vil det sige at forhærde jeres hjerte? Hvad er resultatet af at have et hårdt hjerte? (Se også Alma 8:9-11; 9:5, 30-31; og 10:6, 25).

  • Hvad kan I gøre for at vende jeres hjerte til Gud? (Se Jer 24:7; Alma 16:16; Hel 3:35).

  • Hvad kan I gøre for at sikre, at Guds ord bliver »fundet i [jer]«? (Alma 12:13). Hvordan påvirker det jeres »ord«, »gerninger« og »tanker« at have Guds ord i jer? (Alma 12:14).

Hvad lærer Amuleks oplevelse jer om velsignelserne ved at have et blødt hjerte? (Se Alma 10:1-11).

Se også »Alma Warns Zeezrom«, video, Evangelisk Bibliotek.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Alma 8-10

Jeg kan fortælle om Jesu Kristi evangelium.

  • Denne uges aktivitetsside kan hjælpe jer til at sammenfatte begivenhederne i Alma 8-10 for jeres børn. I kan hjælpe dem med at finde principper, der gjorde Alma og Amulek til gode missionærer. De gav for eksempel ikke op (se Alma 8:8-13), de vidnede om Kristus (se Alma 9:26-27), og de arbejdede sammen (se Alma 10:12).

  • En sang om missionering, såsom »Jeg ønsker nu at være missionær« (Børnenes sangbog, s. 90) kan give jeres børn forslag til, hvordan de kan dele evangeliet med deres venner. Bed dem om at nedskrive de forslag, de finder, og personer, de kan dele evangeliet med. I kan endda lade dem lave et rollespil over, hvad de ville sige eller gøre.

Motivér til at deltage. Frem for at planlægge ting, når I forbereder jer på at undervise, så spørg jer selv: »Hvad vil børnene gøre for at lære?« Børn vil lære bedre og huske i længere tid, når de deltager aktivt.

Alma 11-12

Guds plan er forløsningens plan.

  • Måske kan jeres børn tegne et billede, der repræsenterer principperne i forløsningsplanen, såsom Adams og Evas fald, Jesu Kristi forsoning, omvendelse, død, opstandelse og dom. I kan så hjælpe dem til at matche deres billeder med vers i Alma 11-12, der belærer om disse principper.

Alma 8:18-22

Jeg kan være en god ven.

  • I kan tilskynde et barn til at forestille sig at være Amulek og et andet til at være Alma, mens I fortæller historien i Alma 8:18-22. Hvordan var Amulek en god ven for Alma? Jeres børn kan derefter fortælle, hvordan nogen har været en ven for dem, og hvad den oplevelse fik dem til at føle.

  • I kan lave et venskabspuslespil: Find eller tegn et billede, der repræsenterer venskab, og klip det ud i puslespilsbrikker. Skriv på bagsiden af hvert stykke noget, vi kan gøre for at være en god ven, deriblandt ting som Alma og Amulek gjorde. Bed børnene om at skiftes til at vælge en brik og lægge den i puslespillet, mens I læser det, der er skrevet bag på den. Hvem har brug for vores venskab?

Billede
to piger ler

Vi kan være en god ven for andre.

Alma 11:43-44

Takket være Jesus Kristus opstår jeg.

  • Overvej en illustration som denne for at undervise om opstandelsen: Jeres hånd kan repræsentere jeres ånd, og en handske kan repræsentere jeres krop. Tag jeres hånd ud af handsken for at vise, at vores ånd og krop bliver adskilt ved døden. Tag derefter handsken på igen for at vise, at vores ånd og krop bliver forenet igen ved opstandelsen. Lad jeres børn skiftes til at tage handsken på og af, mens I læser Alma 11:43 for dem. Vis et billede af den opstandne Jesus Kristus (se Evangelisk kunst, nr. 59), og bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus har gjort det muligt for alle at opstå.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Alma spiser sammen med Amulek

Illustration af Alma, der spiser sammen med Amulek, af Dan Burr