Kom og følg mig 2024
2.-8. september: »At erindre Herren.« Helaman 7-12


»2.-8. september: ›At erindre Herren.‹ Helaman 7-12«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»2.-8. september. Helaman 7-12«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Nefi beder i et tårn i haven

Illustration af Nefi i et tårn i haven, af Jerry Thompson

2.-8. september: »At erindre Herren«

Helaman 7-12

Nefis far, Helaman, havde tilskyndet sine sønner: »Husk, husk«. Han ville gerne have, at de huskede på deres forfædre, huskede på profeternes ord, og mest af alt, huskede på »vor forløser, som er Kristus« (se Hel 5:5-14). Det er tydeligt, at Nefi huskede på dette, for det er det samme budskab, han »med utrættelighed« år senere gav til folket (Hel 10:4). »Hvor kunne I glemme jeres Gud«? spurgte han (Hel 7:20). Alle Nefis bestræbelser – på at forkynde, bede, udføre mirakler og anmode Gud om hungersnød – var forsøg på at hjælpe folket til at vende sig til Gud og huske på ham. På mange måder er det et større problem at glemme Gud end slet ikke at kende ham Og det er nemt at glemme ham, når vores sind er distraheret af »denne verdens … tomme ting« og overskygget af synd (Hel 7:21, se også Hel 12:2). Men som Nefis tjenestegerning viser, så er det aldrig for sent at huske på og vende sig »til Herren jeres Gud« (Hel 7:17).

Forslag til læring i hjem og kirke

Helaman 7-11

Billede
seminary icon
Profeter åbenbarer Guds vilje til folk.

Helaman 7-11 er et særligt godt sted at lære om, hvad profeter gør. Når I læser disse kapitler, så læg mærke til Nefis handlinger, tanker og interaktioner med Herren. Hvordan hjælper Nefis tjenestegerning jer til at forstå profeternes rolle? Her er nogle eksempler. Hvad finder I ellers?

Hvordan vil I ud fra det, I har læst, beskrive, hvad en profet er, og hvad han gør? Overvej at skrive en kort definition. Se derefter, hvad I vil føje til jeres definition, når I har læst afsnittet »Profet« i Guide til skrifterne (Evangelisk Bibliotek) eller »Følg den levende profet« (Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 147-155).

Bemærkede I, hvor ligefrem Nefi var i Helaman 7:11-29? Hvorfor tror I, at profeter til tider er nødt til at tale frimodigt, som Nefi gjorde? Overvej at se efter svar i afsnittet »Bliv ikke overrasket« i ældste Neil L. Andersens tale »Guds profet« (Liahona, maj 2018, s. 26).

Overvej, med alle disse sandheder i tankerne, hvordan Herren har velsignet jer gennem sine profeters tjenestegerning. Hvad har han lært jer for nylig gennem vores levende profet? Hvad gør I for at lytte til og følge Herrens vejledning?

Helaman 9; 10:1, 12-15

Min tro på Jesus Kristus må bygges på mere end tegn og mirakler.

Hvis tegn eller mirakler var nok til at ændre et menneskes hjerte, ville alle nefitterne være blevet omvendt af de bemærkelsesværdige tegn, som Nefi kom med i Helaman 9. Men det skete ikke. Læg mærke til de forskellige måder, hvorpå folk reagerede på miraklet i Helaman 9-10. I kan for eksempel sammenligne svarene fra de fem mænd og dommerne i Helaman 9:1-20 (se også Hel 9:39-41; 10:12-15). Hvad kan I lære af vers 20-25 om, hvordan I kan bevare jeres stærke tro på Jesus Kristus?

Se også 3 Nefi 1:22; 2:1-2.

Helaman 10:1-12

Herren giver kraft til dem, der søger hans vilje og holder hans befalinger.

Når I studerer Helaman 10:1-12, så læg mærke til, hvad Nefi gjorde for at opnå Herrens tillid. Hvordan viste han, at han søgte Herrens vilje frem for sin egen? Hvad inspirerer Nefis erfaring jer til at gøre?

Helaman 10:2-4

At grunde over Guds ord indbyder til åbenbaring.

Når I føler jer nedtrykte, urolige eller forvirrede, kan I måske lære en vigtig lektie af Nefis eksempel i Helaman 10:2-4. Hvad gjorde han, da han følte sig »nedslået«? (Vers 3).

Præsident Henry B. Eyring forklarede: »Når vi grunder, indbyder vi til åbenbaring gennem Ånden« (»Tjen med Ånden«, Liahona, nov. 2010, s. 60). Hvordan kan I skabe en vane med at grunde over tingene?

Helaman 12

Herren ønsker, at jeg husker ham.

Hvordan kan I huske vigtige oplysninger – som et familiemedlems fødselsdag eller information til en prøve? Hvordan kan det sammenlignes med den indsats, der kræves for at »erindre Herren«? (Hel 12:5). Hvordan er det anderledes?

Helaman 12 beskriver flere ting, der får folk til at glemme Herren. I kan eventuelt skrive dem ned og tænke over, om de kan distrahere jer fra ham. Hvad hjælper jer til at huske Jesus Kristus? Hvad bliver I inspireret til at gøre ud fra det, som I lærte?

Se også Lære og Pagter 20:77, 79; »Ydmygt med ærbødighed«, Salmer og sange, nr. 106.

Anvend illustrationer. Frelseren knyttede ofte evangeliske principper sammen med hverdagsting, som folk kendte til. Når I lærer om eller underviser om Helaman 12:1-6, kan I sammenligne »hvor ustadige menneskene … er« med, hvordan vi har det med at prøve at balancere på ét ben. Hvordan kan vi forblive åndeligt stabile?

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Helaman 7:20-21

Herren ønsker, at jeg husker ham.

  • For at indlede en samtale om at huske Herren kan I fortælle jeres børn om engang, hvor I glemte noget. Lad dem fortælle om deres egne lignende oplevelser. Derefter kan I læse Helaman 7:20-21 sammen, og I kan spørge jeres børn, hvad de tror, det betyder at glemme Gud. Måske kan jeres børn tegne ting, der kan få os til at glemme Herren og bruge deres tegninger til at dække over et billede af Jesus. De kan så tænke på ting, de kan gøre for at huske ham. De kan fjerne tegningerne en efter en, mens de fortæller om deres tanker, indtil man kan se billedet af Frelseren.

Helaman 8:13-23

Profeter vidner om Jesus Kristus.

  • Hjælp jeres børn til at søge i Helaman 8:13-23 for at finde navne på profeter, der underviste om Jesus Kristus. Måske kan de lade et billede af Jesus gå rundt, hver gang de finder et. Hvad har vores levende profet sagt om Frelseren?

  • I kan også synge en sang sammen om profeter, fx »Følg Guds profeter« (Børnenes sangbog, s. 58-59). Måske kan I og jeres børn vælge en nøglesætning fra sangen og skrive et ord fra sætningen på hver af papirfodsporene. I kan derefter lægge fodsporene på gulvet, så de fører til et billede af Frelseren, og jeres børn kan følge fodsporene hen imod billedet. Hvordan har det ført os til Jesus Kristus at følge profeten?

Helaman 10:1-4

At grunde over Guds ord indbyder til åbenbaring.

  • For at hjælpe jeres børn til at forstå, hvad det betyder at grunde, kan I sammen læse »Grunde« i Guide til skrifterne (Evangelisk Bibliotek). Hvilke andre ord svarer til at grunde? I kan eventuelt læse Helaman 10:1-3 sammen og erstatte ordet grunde med de andre ord. Tal med jeres børn om, hvordan de kan gøre det at grunde til en del af deres skriftstudium.

Helaman 10:11-12

Jeg vil adlyde min himmelske Fader.

  • Nefi adlød vor himmelske Fader, selv når det indebar at gøre noget svært. Som et eksempel på dette kan I og jeres børn læse Helaman 10:2, 11-12. Måske kan jeres børn lade som om, de gør, hvad Nefi gjorde – gå over til den ene side af lokalet (som om de er på vej hjem), stoppe, vende om og gå hen mod den anden side af lokalet (som om de går tilbage for at undervise folket). Hvilke ting ønsker vor himmelske Fader at vi gør?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Seantum afsløres som morderen

Gennem profetiens gave løste Nefi mordet på overdommeren.

© The Book of Mormon for Young Readers, Seantum – The Murderer Is Discovered, Briana Shawcroft; må ikke kopieres