Kom og følg mig 2024
23.-29. september: »Rejs jer, og kom hen til mig.« 3 Nefi 8-11


»23.-29. september: ›Rejs jer, og kom hen til mig.‹ 3 Nefi 8-11«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog, 2024, 2023

»23.-29. september. 3 Nefi 8-11«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Jesus viser sig for nefitterne

Jeg er verdens lys [I Am the Light of the World], af James Fullmer

23.-29. september: »Rejs jer, og kom hen til mig«

3 Nefi 8-11

»Se, jeg er Jesus Kristus, som profeterne bevidnede skulle komme til verden« (3 Ne 11:10). Med disse ord præsenterede den opstandne Frelser sig selv og opfyldte 600 års profetier i Mormons Bog. »Den tilsynekomst og den erklæring,« skrev ældste Jeffrey R. Holland, »udgjorde hele omdrejningspunktet, det største øjeblik i hele Mormons Bog. Det var den manifestation og det dekret, der havde oplyst og inspireret alle nefitiske profeter … Alle havde talt om ham, sunget om ham, drømt om ham og bedt om hans tilsynekomst – og her var han så rent faktisk. Den store dag! Den Gud, som kunne forvandle enhver mørk nat til strålende morgengry, var kommet« (Christ and the New Covenant, 1997, s. 250-251).

Se også »Jesus Christ Appears in the Ancient Americas«, video, Evangelisk Bibliotek.

Forslag til læring i hjem og kirke

3 Nefi 8-11

Jesus Kristus er verdens lys.

Det kan være, at I lægger mærke til, at temaer i forhold til mørke og lys gentages igennem 3 Nefi 8-11. Hvad lærer I af disse kapitler om åndeligt mørke og lys? (Se fx 3 Ne 8:19-23; 9:18; 10:9-13). Hvad bringer mørke ind i jeres liv? Hvad bringer lys? Hvorfor tror I, at Frelseren præsenterede sig selv som »verdens lys og liv«? (3 Ne 9:18; 11:11).

De begivenheder, der er beskrevet i 3 Nefi 9-11 er blandt de mest hellige i Mormons Bog. Læs dem langsomt, og tænk nøje over dem. Her er nogle spørgsmål, der kan hjælpe jer. Overvej at nedskrive de indtryk, I får.

  • Hvordan ville jeg have haft det, hvis jeg var blandt disse mennesker?

  • Hvad gør indtryk på mig ved Frelseren i disse kapitler?

  • Hvordan ved jeg, at Jesus Kristus er min Frelser?

  • Hvordan har han været et lys i mit liv?

Se også Sharon Eubank, »Kristus: Lyset, der skinner i mørket«, Liahona, maj 2019, s. 73-76.

Nedskriv indtryk. Når I skriver de åndelige indtryk ned, I modtager, er det mere sandsynligt, at I modtager flere.

3 Nefi 9-10

Jesus Kristus er ivrig efter at tilgive.

Ældste Neil L. Andersen bemærkede: »Jeg vidner om, at Frelseren er i stand til og ivrig efter at tilgive vore synder« (»Bliv omvendt … så jeg kan helbrede jer«, Liahona, nov. 2009, s. 40). Søg i 3 Nefi 9-10 efter bevis på Kristi iver efter at tilgive. Hvad finder I i 3 Nefi 9:13-22; 10:1-6, der hjælper jer til at føle hans kærlighed og barmhjertighed? Hvornår har I følt, at han har »samlet« og »passet« på jer (se 3 Ne 10:4).

3 Nefi 9:19-22

Herren kræver »et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd«.

Før Frelserens komme var dyreofringer et symbol på Jesu Kristi offer (se Moses 5:5-8). Hvilken ny befaling gav Frelseren i 3 Nefi 9:20-22? Hvordan peger den os mod ham og hans offer?

Hvad betyder det for jer at ofre et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd? Hvorfor føler I, at Frelseren ønsker dette offer af jer?

3 Nefi 11:1-8

Billede
seminary icon
Jeg kan lære at høre og forstå Guds røst.

Hvordan ved I, at Gud taler til jer? Måske kan folkets oplevelser i 3 Nefi 11:1-8 hjælpe jer til at forstå nogle principper om at høre og forstå Guds røst. Det kan være, at I lægger mærke til træk ved Guds røst, som folket hørte, og hvad de gjorde for bedre at forstå den.

Det kan også være en hjælp at udforske andre skriftsteder, der beskriver Guds røst eller hans Ånds indflydelse. Her er et par eksempler. Når I har læst disse, kan I måske skrive nogle retningslinjer for at genkende åbenbaring: 1 Kongebog 19:11-12; Galaterne 5:22-23; Alma 32:27-28, 35; Helaman 10:2-4; Eter 4:11-12; Lære og Pagter 9:7-9; 11:11-14.

I kan også have gavn af at høre fra nutidige profeter, apostle og andre kirkeledere, der har erfaring med at høre og følge Guds røst. Flere af dem fortæller om deres oplevelser i videosamlingen »Hør ham!« i Evangelisk Bibliotek. Overvej at se en eller flere af videoerne.

Hvordan vil I anvende det, I har lært, til at høre og genkende Guds røst mere tydeligt?

Se også Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 88-92.

Billede
Jesus viser nefitterne mærkerne i sine hænder.

En for en [One by One], af Walter Rane

3 Nefi 11:8-17

Jesus Kristus opfordrer mig til at få et personligt vidnesbyrd om ham.

Omkring 2.500 mennesker var samlet ved templet i Overflod, da Jesus Kristus viste sig (se 3 Ne 17:25). På trods af det store antal indbød Frelseren dem »en efter en« til at føle naglemærkerne i hans hænder og fødder (3 Ne 11:14-15). Mens I læser, så forestil jer, hvordan det må have været at befinde sig der. Hvordan indbyder Frelseren jer til at »rejs[e jer], og kom[me] hen til« ham? (3 Ne 11:14).

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Eftersom denne søndag er den femte søndag i måneden, opfordres primarylærere til at bruge læringsaktiviteter i »Tillæg B: Forbered børn til et helt liv på Guds pagtssti

3 Nefi 8-9

Når jeg er i mørke, kan Jesus Kristus være mit lys.

  • I kan hjælpe jeres børn til at relatere til de oplevelser, der er beskrevet i 3 Nefi 8-9 ved eventuelt at genfortælle eller lytte til en optagelse af dele af disse kapitler i et mørkt rum. Tal om, hvordan det må have været at være i mørke i tre dage. I kan dernæst tale om, hvorfor Jesus Kristus kaldte sig selv for »verdens lys« (3 Ne 9:18). Hvad opfordrede Jesus folket, og os, til at gøre, så han kan være vores lys? (Se 3 Ne 9:20-22).

3 Nefi 10:4-6

Jesus beskytter sit folk, som en høne beskytter sine kyllinger.

  • Billedet af en høne, der samler sine kyllinger, kan være et stærkt undervisningsværkstøj til at hjælpe børn til at forstå Frelserens karakter og mission. I kan læse 3 Nefi 10:4-6, mens jeres familie ser på et billede af en høne og nogle kyllinger. Hvorfor har en høne brug for at samle sine kyllinger? Hvorfor ønsker Frelseren at samle os, så vi er tættere på ham? Hvordan kommer vi til ham og finder sikkerhed?

3 Nefi 11:1-15

Jesus Kristus indbyder mig til at komme til sig.

  • Hvordan vil I hjælpe jeres børn til at føle Ånden, mens I læser 3 Nefi 11:1-15 sammen? Måske kan I bede dem om at fortælle jer, når de finder noget i disse vers, der hjælper dem til at føle Guds kærlighed. I kan gøre det samme med billederne i dette oplæg eller videoen »Jesus Christ Appears at the Temple« (Evangelisk Bibliotek). Fortæl jeres børn om, hvad I føler, når I læser og grunder over disse begivenheder. Lad også dem fortælle om, hvad de føler.

3 Nefi 11:1-8

Gud taler til mig med en stille, sagte røst.

  • I kan eventuelt læse nogle af disse vers med en stille, »sagte røst« (3 Ne 11:3). Eller I kan afspille en optagelse af en sang som »Lær mig at leve i lyset« (Børnenes sangbog, s. 70) blidt, så det er svært at høre. Hvad måtte folket gøre for at forstå røsten fra himlen? (Se vers 5-7). Hvad lærer vi af deres oplevelse?

3 Nefi 11:21-26

Jesus Kristus ønsker, at jeg bliver døbt.

  • Når I læser 3 Nefi 11:21-26, kan I lade jeres børn rejse sig, hver gang de hører ordene »døbe«, »blive døbt« og »døber«. Hvad lærte Jesus os om dåb? Hvis jeres børn har set en dåb før, så bed dem om at beskrive, hvad de så. Hvorfor ønsker Jesus, at vi bliver døbt?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jesus viser sig for nefitterne

En hyrde [One Shepherd], af Howard Lyon