Generalkonference
Handle retfærdigt, vise trofast kærlighed og vandre med din Gud
Oktoberkonferencen 2020


Handle retfærdigt, vise trofast kærlighed og vandre med din Gud

At handle retfærdigt betyder at handle ærefuldt. Vi handler ærefuldt mod Gud ved ydmygt at vandre med ham. Vi handler ærefuldt mod andre ved at elske nåde.

Som Jesu Kristi følgere og som sidste dages hellige stræber vi – og vi opfordres til at stræbe – efter at gøre det bedre og at være bedre.1 Måske har I tænkt, som jeg har: »Gør jeg nok?« »Hvad bør jeg ellers gøre?« eller »Hvordan kan jeg, som et fejlbarligt mennesker, gøre mig værdig til at ›bo hos Gud i en tilstand af aldrig ophørende lykke‹?«2

Profeten Mika i Det Gamle Testamente stillede spørgsmålet på denne måde: »Hvordan skal jeg træde frem for Herren og bøje mig for Gud i det høje?«3 Mika overvejede satirisk, om selv overdrevne ofre kunne være nok til at kompensere for synd, og sagde: »Tager Herren imod væddere i tusindtal, imod oliestrømme i titusindtal? Skal jeg give min førstefødte … for min synd?«4

Svaret er nej. Gode gerninger er ikke nok. Man kan ikke gøre sig fortjent til frelse.5 Selv ikke de store ofre, som Mika vidste var umulige, kan forløse selv den mindste synd. Hvis vi var overladt til os selv, ville udsigten til at vende tilbage til Guds nærhed være håbløs.6

Uden velsignelserne, der kommer fra vor himmelske Fader og Jesus Kristus, kan vi aldrig gøre nok eller selv være nok. De gode nyheder er dog, at på grund af og gennem Jesus Kristus kan vi blive nok.7 Alle mennesker vil blive frelst fra fysisk død ved Guds nåde, gennem Jesu Kristi død og genopstandelse.8 Når vi vender vores hjerte til Gud, er frelse fra åndelig død tilgængelig for alle »i kraft af [Jesu] Kristi forsoning … ved lydighed mod evangeliets love og ordinancer«.9 Vi kan blive forløst fra synd og stå rene foran Gud. Som Mika forklarede: »Menneske, du har fået at vide, hvad der er godt, hvad Herren kræver af dig«. Han forklarede endvidere, at vi skulle handle retfærdigt, elske nåde og vandre ydmygt med Gud.10

Mikas belæring om at vende vores hjerte mod Gud og kvalificere os til frelse indeholder tre forbundne elementer. At handle retfærdigt betyder at handle ærefuldt mod Gud og andre mennesker. Vi handler ærefuldt mod Gud ved ydmygt at vandre med ham. Vi handler ærefuldt mod andre ved at elske nåde. At handle retfærdigt er derved en praktisk anvendelse af den første og anden store befaling, at »elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind … [og at] elske din næste som dig selv.«11

At handle retfærdigt og vandre ydmygt med Gud er bevidst at trække sin hånd fra uretfærdighed, følge hans love og forblive autentisk trofast.12 En retfærdig person vender sig bort fra synd og til Gud, indgår pagter med ham og holder disse pagter. En retfærdig person vælger at adlyde Guds befalinger, omvender sig, når vedkommende kommer til kort, og bliver ved med at prøve.

Da den genopstandne Kristus besøgte nefitterne, forklarede han, at moseloven var blevet erstattet af en højere lov. Han bad dem ikke at »bringe … slagtofre og … brændofre« mere, men om at bringe ham »et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd.« Han lovede dem også: »Og den, der kommer til mig med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, ham vil jeg døbe med ild og med Helligånden.«13 Når vi får og bruger Helligåndsgaven efter vores dåb, kan vi nyde Helligåndens stadige ledsagelse og blive undervist i alle de ting, vi bør gøre,14 heriblandt hvordan vi skal vandre ydmygt med Gud.

Jesu Kristi offer for synd og frelse fra åndelig død er tilgængelig for alle, der har et sådant sønderknust hjerte og en angerfuld ånd.15 Et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd tilskynder os til med glæde at omvende os og prøve at blive mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Når vi gør dette, modtager vi Frelserens rensende, helbredende og styrkende kraft. Vi handler ikke bare retfærdigt og vandrer ydmygt med Gud, vi lærer også at elske nåde, på samme måde som vor himmelske Fader og Jesus Kristus gør det.

Gud fryder sig ved nåde og har ikke mishag i dens anvendelse. Mikas ord til Jahve: »Hvilken Gud er som du, der tilgiver skyld … viser os atter barmhjertighed« og »kaster alle vore synder i havets dyb.«16 At elske nåde, som Gud gør, er uadskilleligt forbundet med at handle retfærdigt mod andre og ikke behandle dem dårligt.

Vigtigheden af ikke at behandle andre dårligt er belyst i anekdoten om Hillel den ældre, en jødisk lærd, der levede i det første århundrede før Kristus. Én af Hillels elever var frustreret over kompleksiteten i Toraen – de første fem mosebøger med deres 613 bud og dertilhørende rabbinske skrivelser. Eleven udfordrede Hillel til at forklare Toraen på den tid, Hillel kunne stå på én fod. Hillel havde måske ikke så god balance, men tog stadig imod udfordringen. Han citerede 3 Mosebog og sagde: »Du må ikke hævne dig på dine landsmænd eller bære nag til dem; du skal elske din næste som dig selv.«17 Hillel konkluderede: »Det som er hadefuldt mod dig, skal du ikke gøre mod din næste. Dette er Toraens helhed; resten er kommentarer. Gå nu og studér.«18

At altid handle ærefuldt mod andre er en del af at elske nåde. Overvej en samtale jeg overhørte for årtier siden i akutmodtagelsen på Johns Hopkins Hospital i Baltimore i Maryland i USA. En patient, hr. Jackson, var en høflig, behagelig mand, der var velkendt for de hospitalsansatte. Han havde tidligere været på hospitalet flere gange for behandling af alkoholrelaterede sygdomme. Ved denne lejlighed kom hr. Jackson tilbage med symptomer, der kunne diagnosticeres som betændelse af bugspytkirtlen grundet alkohol.

Mod enden af sin vagt evaluerede dr. Cohen, en hårdtarbejdende og velanset læge, hr. Jackson og vurderede, at indlæggelse var påkrævet. Dr. Cohen gav dr. Jones, den næste læge i rotationen, til opgave at indlægge hr. Jackson og føre tilsyn med hans behandling.

Dr. Jones havde gået på en velanset lægeuddannelse og var lige begyndt som reservelæge. Den opslidende oplæring var ofte forbundet med søvnmangel, hvilket sikkert bidrog til dr. Jones’ negative svar. Da dette var hendes femte indlæggelse den nat, brokkede hun sig højlydt til dr. Cohen. Hun følte, at det var uretfærdigt, at hun skulle bruge mange timer på at tage sig af hr. Jackson, når hans problem, trods alt, var selvforskyldt.

Dr. Cohens empatiske svar blev næsten sagt som en hvisken. Han sagde: »Dr. Jones, du blev læge for at tage dig af mennesker og arbejde for at helbrede dem. Du blev ikke læge for at dømme dem. Hvis du ikke forstår forskellen, har du ingen ret til at uddanne dig ved denne institution.« Efter denne irettesættelse sørgede dr. Jones flittigt for hr. Jackson under hans indlæggelse.

Hr. Jackson er sidenhen død. Både dr. Jones og dr. Cohen har haft fremragende karrierer. Men i et kritisk øjeblik under sin uddannelse havde dr. Jones brug for at blive mindet om at handle retfærdigt, at elske nåde og at tage sig af hr. Jackson uden at være fordømmende.19

I årenes løb har jeg nydt godt af den påmindelse. At elske nåde betyder, at vi ikke bare elsker den nåde Gud viser os, vi fryder os også over, at Gud viser andre den samme nåde. Og vi følger hans eksempel. »Alle er lige for Gud«,20 og vi har alle brug for åndelig behandling for at blive hjulpet og helbredt. Herren har sagt: »I skal ikke agte ét kød højere end et andet, eller ét menneske skal ikke tro, at det er bedre end et andet.«21

Jesus Kristus er eksemplet på, hvad det vil sige at handle retfærdigt og elske nåde. Han omgikkes frit syndere og behandlede dem ærefuldt og med respekt. Han underviste i glæden ved at holde Guds befalinger og søgte at løfte, snarere end at fordømme dem, der havde det svært. Han fordømte dog dem, der bebrejdede ham for at vise omsorg for mennesker, de mente var uværdige.22 En sådan selvretfærdighed sårede Gud og gør det stadig.23

For at være kristuslignende må en person handle retfærdigt og opføre sig ærefuldt mod både Gud og andre mennesker. En retfærdig person er høflig i ord og handling og indser, at forskelligheder i perspektiv eller tro ikke udelukker oprigtig venlighed eller venskab. Personer, der handler retfærdigt, har ikke »tilbøjelighed til at forurette hinanden, men til at leve fredsommeligt«24 med hinanden.

For at være kristuslignende må en person elske nåde. Mennesker, der elsker nåde er ikke fordømmende; de viser barmhjertighed over for andre, særligt dem, der er mindre heldige; de er elskværdige, venlige og ærefulde. Disse mennesker behandler alle med kærlighed og forståelse, uagtet forskelle i karaktertræk som race, køn, religiøs tilknytning, seksuel orientering, socioøkonomisk status og stamme, klan eller nationalitet. Disse er overgået af kristuslignende kærlighed.

For at være kristuslignende, må en person vælge Gud,25 vandre ydmygt med ham, søge at behage ham og holde pagter indgået med ham. Personer, der vandrer ydmygt med Gud husker på det, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus har gjort for dem.

Gør jeg nok? Hvad bør jeg ellers gøre? De handlinger, vi foretager os som svar på disse spørgsmål, er af afgørende betydning for vores lykke i dette liv og i evighederne. Frelseren ønsker ikke, at vi tager frelse for givet. Selv efter vi har indgået hellige pagter, er der mulighed for, at vi kan »falde fra nåden og fjerne [os] fra den levende Gud.« Så vi bør »tage [os] i agt og altid bede« for at undgå at falde »i fristelse.«26

Men samtidig ønsker vor himmelske Fader og Jesus Kristus ikke, at vi skal blive lammet af vedbleven usikkerhed under vores jordiske rejse og ikke vide, om vi har gjort nok for at blive frelst og ophøjet. De ønsker ikke, at vi skal pines for fejltagelser, vi har omvendt os fra, og tænke på dem som sår, der aldrig kan heles,27 eller være overdrevent ængstelige for, om vi vil snuble igen.

Vi kan bedømme vores eget fremskridt. Vi kan vide, at »livets vej, som vi er på, er i henhold til Guds vilje«,28 når vi handler retfærdigt, elsker nåde og vandrer ydmygt med vores Gud. Vi efterligner vor himmelske Faders og Jesu Kristi egenskaber i vores egen karakter, og vi elsker hinanden.

Når I gør disse ting, vil I følge pagtsstien og kvalificere jer til at »bo med Gud i en tilstand af aldrig ophørende lykke.«29 Jeres sjæl vil blive fyldt med Guds herlighed og med det evige livs lys.30 I vil blive fyldt med ufattelig glæde.31 Jeg vidner om, at Gud lever, og at Jesus er Kristus, vor Frelser og Forløser, som kærligt og med glæde udsender sin nåde til alle. Elsker I det ikke bare? I Jesu Kristi navn. Amen.