Kom dan en volg Mij 2024
25 november–1 december: ‘Alle dingen [worden] door geloof vervuld.’ Ether 12–15


‘25 november–1 december: “Alle dingen [worden] door geloof vervuld.” Ether 12–15’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘25 november–1 december. Ether 12–15’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
Ether in een grot

Ether verbergt zich in de holte van een rots, Gary Ernest Smith

25 november–1 december: ‘Alle dingen [worden] door geloof vervuld’

Ether 12–15

Ethers profetieën tot de Jaredieten waren ‘groot en wonderbaar’ (zie Ether 12:5). ‘Hij vertelde hun waarlijk van alle dingen vanaf het begin van de mens’ (Ether 13:2). Hij voorzag ‘de dagen van Christus’ en het Jeruzalem in de laatste dagen (Ether 13:4). En hij sprak over ‘hopen op een betere wereld, ja, zelfs een plaats aan de rechterhand van God’ (Ether 12:4). Maar de Jaredieten verwierpen zijn woorden om dezelfde reden waarom mensen de profetieën van Gods dienstknechten tegenwoordig vaak verwerpen: ‘omdat zij ze niet [zien]’ (Ether 12:5). Het vergt geloof om te vertrouwen op beloften of waarschuwingen die we niet kunnen zien. Dat gold ook voor Ether toen hij ‘grote en wonderbare’ dingen tot een ongelovig volk profeteerde. Moroni moest geloof hebben om erop te vertrouwen dat de Heer van zijn ‘zwakheid in het schrijven’ iets sterks kon maken (zie Ether 12:23–27). Dergelijk geloof maakt ons ‘zeker en standvastig, te allen tijde overvloedig in goede werken, en leidt [ons ertoe] God te verheerlijken’ (Ether 12:4). En het is dergelijk geloof waardoor ‘alle dingen […] worden vervuld’ (Ether 12:3).

Studietips voor thuis en in de kerk

Ether 12

Geloof in Jezus Christus kan tot wonderen leiden.

Net als in de tijd van Ether is het tegenwoordig gebruikelijk dat mensen bewijzen willen zien voordat ze in God en zijn macht geloven. Wat leer je uit Ether 12:5–6 over deze opvatting?

Let bij het lezen van Ether 12 op elke keer dat je het woord ‘geloof’ tegenkomt. Bedenk wat je uit elke vermelding over geloof leert. Vragen als deze kunnen daarbij helpen: Wat is geloof? Wat houdt het in om geloof te oefenen? Wat zijn de vruchten van geloof in Jezus Christus? Noteer desgewenst je gedachten over getuigenissen die je ‘na de beproeving van uw geloof’ hebt ontvangen (Ether 12:6).

Zie ook Russell M. Nelson, ‘Christus is opgestaan – met geloof in Hem kunt u bergen verzetten’, Liahona, mei 2021, 101–104.

Laat anderen vertellen en soms onderwijzen. Mensen leren het beste als ze de kans krijgen om te vertellen over het geleerde of zelfs door zelf een les te geven. Of het nu thuis of in de kerk is, overweeg om anderen, ook jongeren, een deel van de les te laten geven.

Ether 12:1–9, 28, 32

Jezus Christus geeft ons ‘een voortreffelijker hoop’.

In Ether 12 staan niet alleen treffende inzichten aangaande geloof, maar er staat ook het nodige over hoop in. Studeer aan de hand van deze vragen:

  • Waarom moest Ether wel ‘hopen op een betere wereld’? (Zie Ether 12:2–5.)

  • Wat is het doel van een anker? Wat doet hoop voor je ziel dat lijkt op wat een anker voor een boot doet? (Zie Ether 12:4.)

  • Waar mogen wij op hopen? (Zie Ether 12:4; Moroni 7:41.)

  • Hoe heeft het evangelie van Jezus Christus je ‘een voortreffelijker hoop’ gegeven? (Ether 12:32.)

Zie ook Moroni 7:40–41; Jeffrey R. Holland, ‘Volmaakt stralende hoop’, Liahona, mei 2020, 81–84.

Ether 12:23–29

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Jezus Christus kan mijn zwakheid in kracht veranderen.

Wanneer we de krachtige geschriften van Moroni lezen, gaan we er makkelijk aan voorbij dat hij bezorgd was over zijn ‘zwakheid in het schrijven’. Hij vreesde ook dat mensen de spot zouden drijven met zijn woorden (zie Ether 12:23–25). Als je je ooit zorgen maakt over je eigen zwakheid, lees dan in Ether 12:23–29 over de moeilijkheden van Moroni – en de reactie van de Heiland. Je kunt ook nadenken over momenten waarop Jezus Christus je heeft geholpen om je zwakheid te herkennen en je sterk heeft gemaakt – ook al nam Hij die zwakheid niet helemaal weg. Denk ook aan zwakheden waar je momenteel mee worstelt. Wat moet je doen om de belofte van de Heiland te ontvangen dat ‘zwakke dingen sterk […] worden’? (Ether 12:27.)

Je kunt de volgende passages doornemen om te zien hoe anderen in de Schriften door de genade van Jezus Christus kracht kregen:

Zie ook Gospel Topics, ‘Grace’, Evangeliebibliotheek; ‘De Heer is mijn Licht’, Lofzangen, nr. 57.

Ether 13:13–22; 14–15

Als ik de profeten van de Heer verwerp, kom ik geestelijk in gevaar.

Het koningschap was onder de Jaredieten historisch gezien een hachelijke positie. Dit gold in het bijzonder voor Coriantumr, daar veel ‘sterke mannen […] trachtten hem te vernietigen’ (Ether 13:15–16). Let in Ether 13:15–22 op wat Coriantumr deed om zichzelf te beschermen en wat de profeet Ether hem in plaats daarvan adviseerde. Denk bij het lezen van de rest van het boek Ether na over de gevolgen van het verwerpen van de profeten. Wat gebeurt er met mensen wanneer ‘de Geest van de Heer [ophoudt] op hen in te werken’? (Ether 15:19.) Wat zou je volgens de Heer van deze verhalen moeten leren? Overweeg wat je gaat doen om zijn profeten te volgen.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Ether 12:6–22

Geloof is vertrouwen op dingen die ik niet zie.

  • Je kunt je kinderen ‘Geloof is datgene waarop men hoopt maar dat men niet ziet’ uit Ether 12:6 laten nazeggen. Ze vinden het misschien leuk om te kijken naar afbeeldingen van de voorbeelden van geloof in Ether 12:13–15, 19–21. (Zie Evangelieplatenboek, nr. 78, 85 en de doe-pagina van deze week.) Laat je kinderen uitleggen wat ze over elk verhaal weten. Hier zijn enkele vragen om deze voorbeelden van geloof te bespreken:

    • Waar hoopten deze mensen op?

    • Hoe werd hun geloof beproefd?

    • Wat gebeurde er dankzij hun geloof?

    Je kunt ook vertellen hoe je zelf geloof oefent.

Ether 12:4, 32

Hoop is een anker voor de ziel.

  • Om je kinderen duidelijk te maken wat er in Ether 12:4 over hoop staat, kunnen jullie samen naar een afbeelding van een schip en een anker kijken. Waarom heeft een schip een anker nodig? Wat zou er gebeuren als een schip geen anker had? Lees samen Ether 12:4 en bespreek hoe hoop ons helpt zoals een anker een schip helpt. Laat de kinderen een tekening van een schip en een anker maken waarmee ze anderen over hoop kunnen vertellen.

  • Als je kinderen een definitie van hoop nodig hebben, kunnen jullie die opzoeken in de Gids bij de Schriften onder ‘Hoop’ (Evangeliebibliotheek). Waarop moeten we volgens deze definitie en Ether 12:4, 32 hopen? (Zie ook Moroni 7:40–42.) Bedenk samen synoniemen voor hoop en woorden die het tegengestelde van hoop betekenen. Jullie kunnen elkaar ook vertellen welke evangeliewaarheden jullie hoop geven.

Ether 12:23–29

Dankzij Jezus Christus kan ik geestelijk sterk worden.

  • Soms voelen de kinderen zich wellicht zwak, net als Moroni. Zoek samen met je kinderen uit waarom Moroni zich in Ether 12:23–25 zo voelde, en vraag of zij zich ooit zo hebben gevoeld. Laat ze vervolgens vers 26–27 lezen en kijken hoe de Heer Moroni hielp.

  • Misschien kunnen je kinderen iets zwaks en iets sterks tekenen. Laat ze daarna enkele woorden en zinsneden uit Ether 12:23–29 aan hun tekening toevoegen waaruit blijkt hoe de Heiland onze zwakheden sterk kan maken. Moedig je kinderen aan om te bedenken welke zwakheid ze hebben en de hulp van de Heiland in te roepen om sterk te worden. Je kunt ook vertellen over een situatie waarin jij dankzij de Heiland sterk genoeg was om iets moeilijks te doen.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Ether knielt bij de opening van een grot

Wonderbaar waren de profetieën van Ether, Walter Rane